Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 16 jul 2025, 15:52

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Admin
Admin

please skrev:
du får hurtigere speeder responce og mere omd. villighed.

minus er at du mister noget moment. det mærkede jeg tydeligt i min bil når man kører 3-4 mand kontra med std svinghjul

Du mister som sådan ikke moment ved at lette svinghjul. Momentet er det samme i motoren, men større del af det omsættes direkte til hjulene (accelration) jo mindre masse der skal sættes i sving. Og specielt i de første gear.
Du undlader at spare langsomt op og ligger ikke i "banken" med en stor roterende masse som skubber de første 20meter op af kassel bakker eller hjælper konen med kiksede kobling/gearskift.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Skovlunde
har lettet svinghjul på min, og det gør at den tager omdrejninger som en i helvedet, minuset er som nævnt at ved igangsætning, eller hvis du lige prikker til speederen, så farer den op i omdrejninger. Man har også svært ved at holde den på et fast punkt, fx 3000 rpm ved fx hurtigt start :roll: der fare den op og ned i rpm

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia C
tonyax skrev:
har lettet svinghjul på min, og det gør at den tager omdrejninger som en i helvedet, minuset er som nævnt at ved igangsætning, eller hvis du lige prikker til speederen, så farer den op i omdrejninger. Man har også svært ved at holde den på et fast punkt, fx 3000 rpm ved fx hurtigt start :roll: der fare den op og ned i rpm

Okay træls.... Hvor meget har du lettet dit svinghjul?

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Skovlunde
det der sad på først var til 200mm kobling der var lettet, det der sidder nu er til en 1300 rallye og i alu (mig bekendt). De vejer stortset det samme, så det er noget med 2kg der er hivet af "200mm" svinghjulet.

troede først de bare have monteret 1300 svinghjulet på min, men det viste sig at det var lettet og fra en 1600 = jeg havde købt forkert kobling, heldigvis havde min mekaniker et 1300 svinghjul liggende, så kunne bruge koblingen og få samlet bilen igen.

Billede- AX GTI - 1,6 8V :)

Titel:
Nyt Medlem

JakobM skrev:
please skrev:

minus er at du mister noget moment. det mærkede jeg tydeligt i min bil når man kører 3-4 mand kontra med std svinghjul

Du mister som sådan ikke moment ved at lette svinghjul. Momentet er det samme i motoren, men større del af det omsættes direkte til hjulene (accelration) jo mindre masse der skal sættes i sving. Og specielt i de første gear.
Du undlader at spare langsomt op og ligger ikke i "banken" med en stor roterende masse som skubber de første 20meter op af kassel bakker eller hjælper konen med kiksede kobling/gearskift.

der modsiger du alligevel lidt dig selv. men lad nu det ligge tror budskabet er noget frem.

106 sug (solgt)
106 maxi (solgt)
nu med BMW E91

Titel:
Moderator

Moment og effekt genereret er den samme, uanset svingmasse.

Målt på rullefelt er der en betydning, og målt i form at acceleration er der også en betydning. Let svinghjul er mere "hysterisk" ifht igangsætning.

Men diskussionen afhænger meget af hvor du måler. Et svinghjul er reelt et batteri der lagrer kinetisk energi til senere brug, og dette batteri vil modsætte sig enhver ændring i RPM, indtil der er ligevægt.

Det er således ikke helt ligegyldigt hvor man ser på det fra.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Admin
Admin

please skrev:
JakobM skrev:
please skrev:

der modsiger du alligevel lidt dig selv. men lad nu det ligge tror budskabet er noget frem.

Hvor mener du?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time