Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 maj 2025, 01:59

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 15 nov 2002, 18:00 
en af mine venner har en opel vectra A 2.0 16v ecotec fra 95,

ploblemet opstår når han kører omkring de 80 km/t hvor motoren ikke er belastet særlig meget der kører den meget ujævnt den ligesom hugger lidt, men hvis han giver den en spand kul så forsvinder huggerriet og den trækker fint,
hvis han så ligger på de 140km/t så er der ikke noget...

hvad fanden er der galt.

Helge


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 15 nov 2002, 21:07 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 86
Hej Helge.
Det lyder som en lambdasonde der er ved at give op. Det er normalt at kunne måle en lille ændring af blandingsforholdet til den fede side, ved udskiftning af lambdasonden. Det kan også være tilkoksede dyser, der ikke giver ens mængde.
Se evt. Jyllands Postens motorbrevkasse på søndag, der er en med næsten samme problem.

_________________
Per,
www.scantune.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 nov 2002, 21:36 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 jul 2003, 18:37
Indlæg: 168
Hej Helge
Jeg har en Calibra og en Vectra 2,0.
På dem begge har jeg haft problemer af nogenlunde
samme art som du nævner. Dog med den forskel at
de også kunne svinge i tomgang.
På dem begge var det tomgangsregulatoren der var
fedtet til at den fedtede belægning som kan dannes i
indsugningen. Den sidder under indsugningsmanifolden
og kan ligne en pumpe, med en slange ind i centrum
og én ud fra siden. Jeg har afmonteret den og rengjort
den med motorrens. Hvis du rengører den så pas på at
der ikke løber motorrens ind i eldelen af den.
Den er iøvrigt ski.. besværlig at komme til.
Per kan også meget vel have ret. Rengøringen af tomgangs-
regulatoren koster dog kun besvær.
Mvh
Claus A


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 nov 2002, 01:18 
Ja sådanne startede min Vectra 2,0 16V også med at opføre sig.

Min kunne stå og køre op og ned i tomgang og jeg smuttede forbi et opel værksted og de spurte selvfølig om motor fejl lampen havede lyst. Men den havede ikke lyst op under kørslen men han smed aligevel en tech1 på men uden at kunne se nogen fejl koder.

Så var det den tomgangs regulatoren(som claus også omtaler) sage han og viste mig hvor den sad.
Okay tænke jeg og jeg ville selv kigge på den sage jeg men efter et par dage var der ikke nogen problemer udover at bilen havede lidt tøven ved 100km når jeg skulle op i fart og en dag lyste min motor lampe op i nogle sekunder og det begyndte den at gøre indimellem når jeg kørte.

Jeg udlæste så selv den fejlkode og havede kode 13 som var en defekt lambdasonde.
Jeg købte en ny og skiftede den og tak skal du ellers have jeg fik en helt ny motor gang og alle 150hk var vist kommet hjem igen :-).

Jeg ved ikke om du har haft lys i den orange lampe med en motor på.
Du kan se hvordan den ser ud når du sætter tændinig på bilen men den skal gå ud igen.

Men det kan jo også være som Per siger at der er et begyndne tegn på at lambda sonden er ved at være færdig lige som min blev. Den min motor lampe lyste jo heller ikke i starten.


Top
  
 
Indlæg: 16 nov 2002, 09:43 
jeg takker for svarerne og så vil vi prøve at se om det er det i siger at den fejler

takker


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team