Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 maj 2025, 04:29

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 05 aug 2002, 20:18 
Hej der....

Jeg har en Vectra A 2.0 fra 1989, den har kørt 260.000 km man bruger ingen olie.

Men den har den typiske 2.0 fejl: den ruller i tomgang og trækker ikke rent..

Jeg har prøvet næsten alt: Nye dyser, anden mængdemåler, ny tomgangsregulator, anden styrebox, ny tempføler, alt er justeret korrekt, men intet hjælper...

Men forleden fandt jeg ud af at den er med kat, men uden Lambdesonde, jeg havde ellers fået og vide at fordi det er en årg 89 er den uden kat, så mit spørgsmål er: kan der være monteret en udst. med kat ved en fejl (af den forrige ejer)da der jo ingen lambdesonde er på indsprøjtnings systemet, og kan det være fordi katten er slidt den går skidt??

På forhånd tak...

Andy

(grunden til jeg ikke har opdaget katten før, er at det jo ikke er hver dag man "ligger og kikker på sin undervogn" specielt ikke når øsen er sænket 60mm;-) )


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 05 aug 2002, 20:43 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 jul 2003, 18:37
Indlæg: 168
Hej
Iflg. de data jeg har på denne er den født uden kat.
Mellempotten kan godt ligne en kat. og en defekt
kat. bør ikke give en ujævn tomgang.
I fejlsøgningstabellen er tomgangsproblemer det
problem med flest årsager - desværre !
Har din motor en omdrejningsføler som føler
på et "tandhjul" der sidder på krumtapakselen ?
Hvis den er der sidder den på forsiden af motoren
under motorophænget, dvs. til venstre når du står foran bilen
og kigger ned i motorrummet. Se her på siden under "motorlære"
og "motorblokken" På det første billede af oliekøling under
stemplerne kan du se det runde hul hvor den skal sidde.
Det er en typisk fejlkilde på Opel, og du har haft kigget
på tomgangsregulatoren som også ofte giver problemer.
Held og lykke !!
Mvh
Claus A


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 aug 2002, 09:05 
Det er en almindelig fejl at "crank sensor"´en går i udu og kan så vidt jeg husker godt fremprovokere den fejl du oplever.
Den koster kassen fra Opel så prøv om ikke du kan låne én fra en anden bil til at lure om det er dér problemet er.
Den sidder forrest til venstre på motoren, der er ca. ½ meter kabel på og et stik - så den er lige til at skifte.
Det er som regel kablet der sidder forkert så det bliver slidt eller stegt i stykker af udstødningen.

/Bindegal


Top
  
 
Indlæg: 07 aug 2002, 16:10 
Hej..

Tak for hurtig svar...

Jeg er sikker på det er en kat der sidder på bilen, så den ryger af...

Hvad omdrejningsføleren angår vil jeg prøve og skifte den, skal jeg have motorophænget af??


Andy...


Top
  
 
Indlæg: 07 aug 2002, 20:43 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 jul 2003, 18:37
Indlæg: 168
Den sidder fast med en stjerneskrue, kan du komme til at
skrue den af er føleren løs.
Den kan gå lidt stramt da der sidder en o-ring omkring den som
tætning.
Mvh
Claus A


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team