Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 maj 2025, 21:04

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Roskilde
Hejsa,

Jeg har mig en lille Uno Turbo som gerne skulle have nogle andre hjul på et tidspunkt. JEg kunne godt tænke mig 16", men jeg tror at bilen vil blive forlangsom med en gennemsnitlig standard og tror derfor at jeg bør nøjes med 15".

Jeg har dog tænkt over, om man vil kunne vælge fx. et sæt 16" Superleggera for at spare noget vægt og derfor miste lidt mindre på accelerationen.

Der er en lille smule forskel på rulleomkredsen, men ikke noget voldsomt (195/45-15 vs 195/40-16)

Er der nogen der har erfaring med hvor meget man vinder på letvægtsfælgene?

Smoke tires
Not drugs

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
Min mening er at fælgenes vægt er af så lille betydning.
fælge med 195/45-15 har en rulleomkreds på 1747.41mm
fælge med 195/40-16 har en rulleomkreds på 1765.936 mm
Der er så lidt forskel men dig om det, hvis du skal have 16" på skal der laves mere end med 15"

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
den største fordel ved at sætte letterer fælge på, så hjulet inkl. dæk vejer mindre, er, at du får en mindre uaffjedret vægt.
Det er godt for køreegnskaberne for din bil, om end det er i en lille målestok...

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Min erfaring er at hvis man går 2" op i fælgdiameter, på en forholdsvis motorrsvag bil er der en meget stor forskel på motorens trækkraft. dette er mest udtalt på billige fælge med stor vægt.
dette underbygger jeg med utallige prøvekørsler af kundebiler med forskellig hjulmontering.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Morten VJ skrev:
Min erfaring er at hvis man går 2" op i fælgdiameter, på en forholdsvis motorrsvag bil er der en meget stor forskel på motorens trækkraft. dette er mest udtalt på billige fælge med stor vægt.
dette underbygger jeg med utallige prøvekørsler af kundebiler med forskellig hjulmontering.

MVH

Morten

Det giver ikke meget mening Morten... Om fælget vejer 1-2 kilo mere kan du ikke mærke på acc. Det svarer lidt til at tro at man får målbar flere hk ved at lette svinghjulet.
Mange gange går man en anelse op i rullediameter med større fælge. Det er der at forskellen ligger som tidligere beskrevet. Der ud over er der også som tidligere nævnt større rullemodstand/luftmodstand hvis de også bliver bredre.

hYe har fuldstændig ret når han skriver at det hele går du på at få så lille en Uaffjerdet vægt som muligt... Det giver bilen et bedre vejgreb samt bedre styre egenskaber. Tvivler dog på at den almindelig bilist ville kunne mærke nogen forskel.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Det kan godt være at det ikke kan måles på rulle felt ved konstant hastighed. Men i det virkelige liv er det særdeles mærkbart om bilen kører på smalle/15" hjul med standart dækmontering eller brede 18" med meget bredere dæk. Er mest mærkbart på motorsvage biler ala en ny honda civic 1,6l og der var en stor forskel.
Ved større fælge flyttes massen længere ud mod yderdiameteren på dækket,dvs at der skal bruges et større moment for at accelrerer massen op.
Og den masse forøgelse på store hjul er særdeles mærkbar kan føles i hånden på billige fælge tror jeg ikke det drejer sig kun om 2-3 kg.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
Det der sker i mange tilfælde er, at rulleomkredsen bliver større.
Når/hvis det sker, vil bilens total gearing blive højere.
Dermed skal der mere moment til at få hjulene til at rulle.
Oftest sker også det, at folk ikke tænker på rulle modstand, for det er her at brændstof økonomien ryger i vasken.
Eks. vis er en bil standard udstyret med 225mm brede dæk på 16" fælg, så sker der intet ved at gå til 18" hvis bare bredden stadig er 225mm.
Men det er der jo ingen der gør, så på med 4 nye med en bredde på 235mm.
Det er jo 4x10mm mere der træder på asfalten, fint nok til vejgreb, men bestemt dårligt for økonomien.
Har man en større rullemodstand + høj gearing = sløvere dyt... :D

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
Det kan jeg godt snakke med på det med at få for store og for bredde dæk min kammi havde købt 17" og 215 dæk og den godt nok sløv. Han kørte med kompresser og jeg mere eller mindre følge ham i min gamle Twin cam, og da han så fik nogle andre hjul på, blev den en del hurtigere, så det har en del at sige det med størelse på fælg og dækbredde.. Rulleomkredesen skla jo helst være den sammen som standart, Så hvis du for en større fælg på skal du gå ned i dækprofil og bredde.
Det er bare hvad jeg har erfaring :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hvis man følger lovens krav om ændring af omkreds på dækket som er +- 5 %. Vil dette ikke give det store udslag. Rulle modtanden er i dette tilfælde ved bredere dæk en meget lille faktor, da man normalt vil hæve sit dæktryk ved en montering af et lavere profil. Den største betydninng for tophastigheden er det større frontareal.

Et sprørgsmål hvor en stor del af fælgens vægt ligger fælg narvet/eger, i forhold til hvor meget vægt der ligger i fælg remmen, der nu er blevet flyttet 2" længere ud pga. store fælge.

Den øgede enerti kan meget simplet ses på et afbalanceringsapperat, hvor en større fælg med dæk er lægere tid om at komme op i hastigjed, end en mindre fælg med dæk og samme rulleomkreds er. I denne forbindelse udgør dækkets vægt ca 20% af hjulets samlede vægt.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem

Ja rigtigt, men hvor mange HK tror du at et afvejningsapperart har??? Hvis man siger at et almindeligt fælg skal accelereres op til 100kmt på 10sek (standartbil 0-100 tid) på et afvejningsapperart. Hvor mange Hk vil du så tro at det vil kræve? Hvis vi forestiller os at en knallert ville kunne gøre det for fire fælge, hvilket jeg mener at den sagtens kan... Den har 1 hk... Bliver fælget så dobbelt så tungt jævt fordelt ville det vel så kræve 2 hk. Ergo er dette ikke en faktor du nogen sinde ville kunne mærke!

Grunden til at nogle vælger at betale for de rigtig dyre lette fælge ER for at få den uaffjedrede masse ned for at forbedre køre egenskaberne... Vægten har "intet" at sige for bilens acceleration...

Vil du lette dit sving hjul for at få flere HK??? Er det ikke det samme?

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time