klyfax skrev:
ae86 skrev:
Nu ved jeg ikke om Jack tager fis på -ae86- eller om han undre sig over hvor termostaten er på billedet .. for så vidt jeg husker, og muligvis det Jack tænker på, så køre en ae86'er netop ikke med en termostat men en tryk ventil der åbner når trykket er højt nok ... men det kan være jeg husker helt forkert
som jeg husker det på en ae86'er så tager den olie ud ved oliefilterkonsolen når trykket her overstiger et givet tryk.. det bliver så ført igennem en oliekøler og tilbage retur til bundkaret... så det er ikke et optimalt oliekøler system
Lyder underlidt... Trykket falder i takt med olien bliver varmere. Så der skal en kold olie til at åbne for en oliekøler? Eller også skal der så lidt tryk til, så man lige så godt kunne fjerne ventilen...
Næh det lyder lidt underligt.. men nu er det efterhånden et par "dage" siden jeg sidst havde sådanne konsol i hænderne og der fik jeg ikke checket hvad den bestod af... det med den er tryk aktiveret er noget jeg syntes jeg fik læst et eller andet sted på internettet .. men jeg kan ikke finde det (og nu skal man jo ikke tro på alt man læser på internettet)
det med at den vil køle kold olie virker lidt dumt .. men olietrykket stiger jo også med motor omdrejningerne så om der er et eller andet gyldent tryk hvor det lige passer med at stille kørsel med kold motor/motorolie lige akkurat ikke cirkulerer ret meget olie e.t.c virker lidt ulogisk da det for toyotas side vel er ret meget nemmere bare at smide en termostat i den der siger at når olien er over eg. de 70 grader fra saab eksemplet herover så begynder den at køle olien
så et logisk bud vil være at der sidder en termostat i den
der hvor dette system er dårligt er at den retunerer det til bundkaret .. dvs at olien skal "temperatur-blandes" i bundkare i modsætning til et system der tager olie ud ved filterkonsollen når den når en hvis temperatur for derefter køle den og blande den med den varme olie til den rigtige temperatur for derefter at sende olien ind i motoren hvor der er brug for den