Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 23:20

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Hvis du kan bruge oliebøf, slanger og køler fra en Uno Turbo 1.4, så har jeg noget du kan få til fornuftige penge.

.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

Den ser sådan her ud en original oliebøf, incl. termostat:

Vedhæftede filer:
Filkommentar: Olie til oliekøler ud af bøf og direkte retur i bundkar.
DSC02557.JPG
DSC02557.JPG [ 32.02 KiB | Vist 2988 gange ]

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
-ae86- skrev:
Den ser sådan her ud en original oliebøf, incl. termostat:

Termostat?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Ja, der skal helst en termostat på sådan et system, så du ikke køler kold olie yderligere ned... På en Saab åbner sådan en ved 70 grader...
Mvh,
Daniel

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Saab-Daniel skrev:
Ja, der skal helst en termostat på sådan et system, så du ikke køler kold olie yderligere ned... På en Saab åbner sådan en ved 70 grader...
Mvh,
Daniel

Nu ved jeg ikke om Jack tager fis på -ae86- eller om han undre sig over hvor termostaten er på billedet .. for så vidt jeg husker, og muligvis det Jack tænker på, så køre en ae86'er netop ikke med en termostat men en tryk ventil der åbner når trykket er højt nok ... men det kan være jeg husker helt forkert

som jeg husker det på en ae86'er så tager den olie ud ved oliefilterkonsolen når trykket her overstiger et givet tryk.. det bliver så ført igennem en oliekøler og tilbage retur til bundkaret... så det er ikke et optimalt oliekøler system

Titel: a
Senior Medlem
Brugeravatar

Hmmm.. Termostat havde jeg faktisk ikke tænkt på.

Tror min løsning bliver noget med noget magnet-ventil og noget føler - jeg har adgang til disse ting fra mit arbejde, så det kunne måske godt lade sig gøre..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
ae86 skrev:

Nu ved jeg ikke om Jack tager fis på -ae86- eller om han undre sig over hvor termostaten er på billedet .. for så vidt jeg husker, og muligvis det Jack tænker på, så køre en ae86'er netop ikke med en termostat men en tryk ventil der åbner når trykket er højt nok ... men det kan være jeg husker helt forkert

som jeg husker det på en ae86'er så tager den olie ud ved oliefilterkonsolen når trykket her overstiger et givet tryk.. det bliver så ført igennem en oliekøler og tilbage retur til bundkaret... så det er ikke et optimalt oliekøler system

Lyder underlidt... Trykket falder i takt med olien bliver varmere. Så der skal en kold olie til at åbne for en oliekøler? Eller også skal der så lidt tryk til, så man lige så godt kunne fjerne ventilen...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

klyfax skrev:
ae86 skrev:

Lyder underlidt... Trykket falder i takt med olien bliver varmere. Så der skal en kold olie til at åbne for en oliekøler? Eller også skal der så lidt tryk til, så man lige så godt kunne fjerne ventilen...

Næh det lyder lidt underligt.. men nu er det efterhånden et par "dage" siden jeg sidst havde sådanne konsol i hænderne og der fik jeg ikke checket hvad den bestod af... det med den er tryk aktiveret er noget jeg syntes jeg fik læst et eller andet sted på internettet .. men jeg kan ikke finde det (og nu skal man jo ikke tro på alt man læser på internettet)

det med at den vil køle kold olie virker lidt dumt .. men olietrykket stiger jo også med motor omdrejningerne så om der er et eller andet gyldent tryk hvor det lige passer med at stille kørsel med kold motor/motorolie lige akkurat ikke cirkulerer ret meget olie e.t.c virker lidt ulogisk da det for toyotas side vel er ret meget nemmere bare at smide en termostat i den der siger at når olien er over eg. de 70 grader fra saab eksemplet herover så begynder den at køle olien

så et logisk bud vil være at der sidder en termostat i den

der hvor dette system er dårligt er at den retunerer det til bundkaret .. dvs at olien skal "temperatur-blandes" i bundkare i modsætning til et system der tager olie ud ved filterkonsollen når den når en hvis temperatur for derefter køle den og blande den med den varme olie til den rigtige temperatur for derefter at sende olien ind i motoren hvor der er brug for den

Titel: a
Senior Medlem
Brugeravatar

termostat ville i hvertfald være optimalt til mig, da jeg bruger bilen året rundt, så olien vil per automatik ikke være så varm om vinteren.

Et lille sidespørgsmål til en alm reperation:
Kan et spændebånd om en benzinslange holde benzintilførslen tæt? Står og skal skifte benzin-filter, og gevindet på slangen og filteret er mørnet, så tænkte på at skære den gamle slange over, stoppe en nippel ned ( en med modhager ), et spændebånd om, og så derudaf.

Titel: Re: a
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
tonnilerche skrev:
termostat ville i hvertfald være optimalt til mig, da jeg bruger bilen året rundt, så olien vil per automatik ikke være så varm om vinteren.

Et lille sidespørgsmål til en alm reperation:
Kan et spændebånd om en benzinslange holde benzintilførslen tæt? Står og skal skifte benzin-filter, og gevindet på slangen og filteret er mørnet, så tænkte på at skære den gamle slange over, stoppe en nippel ned ( en med modhager ), et spændebånd om, og så derudaf.
ja virker fint. bare sørg for at slangen har godt fat om det den skal spændes på.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time