Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 23:20

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 31 jul 2008, 10:07 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Hvis du kan bruge oliebøf, slanger og køler fra en Uno Turbo 1.4, så har jeg noget du kan få til fornuftige penge.

.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 aug 2008, 14:21 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 17 feb 2007, 12:50
Indlæg: 81
Den ser sådan her ud en original oliebøf, incl. termostat:


Vedhæftede filer:
Filkommentar: Olie til oliekøler ud af bøf og direkte retur i bundkar.
DSC02557.JPG
DSC02557.JPG [ 32.02 KiB | Vist 2988 gange ]

_________________
- ae 86 4agte -
- MSnS -
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 aug 2008, 21:36 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Indlæg: 542
Geografisk sted: Midtfyn
-ae86- skrev:
Den ser sådan her ud en original oliebøf, incl. termostat:

Termostat?

_________________
/Jack
Nissan 200sx S14a


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 aug 2008, 10:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Ja, der skal helst en termostat på sådan et system, så du ikke køler kold olie yderligere ned... På en Saab åbner sådan en ved 70 grader...
Mvh,
Daniel

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 aug 2008, 11:36 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Saab-Daniel skrev:
Ja, der skal helst en termostat på sådan et system, så du ikke køler kold olie yderligere ned... På en Saab åbner sådan en ved 70 grader...
Mvh,
Daniel


Nu ved jeg ikke om Jack tager fis på -ae86- eller om han undre sig over hvor termostaten er på billedet .. for så vidt jeg husker, og muligvis det Jack tænker på, så køre en ae86'er netop ikke med en termostat men en tryk ventil der åbner når trykket er højt nok ... men det kan være jeg husker helt forkert

som jeg husker det på en ae86'er så tager den olie ud ved oliefilterkonsolen når trykket her overstiger et givet tryk.. det bliver så ført igennem en oliekøler og tilbage retur til bundkaret... så det er ikke et optimalt oliekøler system


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 08 aug 2008, 22:01 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Hmmm.. Termostat havde jeg faktisk ikke tænkt på.

Tror min løsning bliver noget med noget magnet-ventil og noget føler - jeg har adgang til disse ting fra mit arbejde, så det kunne måske godt lade sig gøre..

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2008, 11:18 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
ae86 skrev:

Nu ved jeg ikke om Jack tager fis på -ae86- eller om han undre sig over hvor termostaten er på billedet .. for så vidt jeg husker, og muligvis det Jack tænker på, så køre en ae86'er netop ikke med en termostat men en tryk ventil der åbner når trykket er højt nok ... men det kan være jeg husker helt forkert

som jeg husker det på en ae86'er så tager den olie ud ved oliefilterkonsolen når trykket her overstiger et givet tryk.. det bliver så ført igennem en oliekøler og tilbage retur til bundkaret... så det er ikke et optimalt oliekøler system


Lyder underlidt... Trykket falder i takt med olien bliver varmere. Så der skal en kold olie til at åbne for en oliekøler? Eller også skal der så lidt tryk til, så man lige så godt kunne fjerne ventilen...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2008, 13:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
klyfax skrev:
ae86 skrev:

Nu ved jeg ikke om Jack tager fis på -ae86- eller om han undre sig over hvor termostaten er på billedet .. for så vidt jeg husker, og muligvis det Jack tænker på, så køre en ae86'er netop ikke med en termostat men en tryk ventil der åbner når trykket er højt nok ... men det kan være jeg husker helt forkert

som jeg husker det på en ae86'er så tager den olie ud ved oliefilterkonsolen når trykket her overstiger et givet tryk.. det bliver så ført igennem en oliekøler og tilbage retur til bundkaret... så det er ikke et optimalt oliekøler system


Lyder underlidt... Trykket falder i takt med olien bliver varmere. Så der skal en kold olie til at åbne for en oliekøler? Eller også skal der så lidt tryk til, så man lige så godt kunne fjerne ventilen...


Næh det lyder lidt underligt.. men nu er det efterhånden et par "dage" siden jeg sidst havde sådanne konsol i hænderne og der fik jeg ikke checket hvad den bestod af... det med den er tryk aktiveret er noget jeg syntes jeg fik læst et eller andet sted på internettet .. men jeg kan ikke finde det (og nu skal man jo ikke tro på alt man læser på internettet)

det med at den vil køle kold olie virker lidt dumt .. men olietrykket stiger jo også med motor omdrejningerne så om der er et eller andet gyldent tryk hvor det lige passer med at stille kørsel med kold motor/motorolie lige akkurat ikke cirkulerer ret meget olie e.t.c virker lidt ulogisk da det for toyotas side vel er ret meget nemmere bare at smide en termostat i den der siger at når olien er over eg. de 70 grader fra saab eksemplet herover så begynder den at køle olien

så et logisk bud vil være at der sidder en termostat i den

der hvor dette system er dårligt er at den retunerer det til bundkaret .. dvs at olien skal "temperatur-blandes" i bundkare i modsætning til et system der tager olie ud ved filterkonsollen når den når en hvis temperatur for derefter køle den og blande den med den varme olie til den rigtige temperatur for derefter at sende olien ind i motoren hvor der er brug for den


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 09 aug 2008, 22:19 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
termostat ville i hvertfald være optimalt til mig, da jeg bruger bilen året rundt, så olien vil per automatik ikke være så varm om vinteren.


Et lille sidespørgsmål til en alm reperation:
Kan et spændebånd om en benzinslange holde benzintilførslen tæt? Står og skal skifte benzin-filter, og gevindet på slangen og filteret er mørnet, så tænkte på at skære den gamle slange over, stoppe en nippel ned ( en med modhager ), et spændebånd om, og så derudaf.

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: a
Indlæg: 09 aug 2008, 23:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
tonnilerche skrev:
termostat ville i hvertfald være optimalt til mig, da jeg bruger bilen året rundt, så olien vil per automatik ikke være så varm om vinteren.


Et lille sidespørgsmål til en alm reperation:
Kan et spændebånd om en benzinslange holde benzintilførslen tæt? Står og skal skifte benzin-filter, og gevindet på slangen og filteret er mørnet, så tænkte på at skære den gamle slange over, stoppe en nippel ned ( en med modhager ), et spændebånd om, og så derudaf.
ja virker fint. bare sørg for at slangen har godt fat om det den skal spændes på.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team