Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 03:05

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

mit indlæg var ment som en opfordring til at læse om reglerne på området. både før et evt rallysyn, men også før der skrives om mulighederne for rallysyn. http://www.dasu.dk/regado.jsp?type=page&id=335
ejeren har åbenbart bestemt at bilen skal rallysynes... ejeren udtrykker i denne tråd bekymring mht lovligheden af nogen former for rep af rustangreb... det kunne virke som om han vil gøre tingene rigtigt/lovligt.
MVH søren

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
De buk der er i gulvet er en del af styrken i gulvet.
Og da set er en racer du vil lave, så er det i min bog dumt at fjerne styrke.
Du kan roligt regne med doppelt så meget rust, og tæring end det billederne viser, og med de buk, der er i gulvet, så ville jeg overveje repstykker.
Da det vil tage lang tid at lave det i hånden, med en hammer, og modhold.
Hvis du er omhyggelig med dine mål, så bliver bilen mere lige end da den kom ud fra fabrikken.

Du skal under alle omstændigheder have taget nogle mål, for at sikre at karossen er lige inden du stepsvejser karossen sammen.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
@LQS:
Sorry - det er muligt jeg misforstod. Jeg opfattede det som at du vidste at der ville være et problem ift. rallysyn, men at Ronnie selv måtte regne det ud.
Personligt synes jeg at det er en irriterende måde at få råd fra andre på, hvilket er årsagen til mit "udbrud".
Beklager hvis jeg mistolkede dit indlæg!

Morten VJ skrev:
Du skal under alle omstændigheder have taget nogle mål, for at sikre at karossen er lige inden du stepsvejser karossen sammen.

Hvad skulle det hjælpe? Er det så man kan se når det er gået galt?

Der er kun at tage sine forholdsregler - og det kan gøres på to måder:

1. Flytte sig rundt konstant når man sømsvejser og håbe at det hele holder sig lige.

2. Smide bur i inden sømsvejsningen - det skal i alligevel hvis den skal rallysynes. Men ok - det kræver selvfølgeligt at det er at svejsebur hvis det rigtigt skal stive selve karosseriet af.

Når det så er sagt, så vil jeg dog vove den påstand at der er grænser for hvor meget man kan få trukket i den karosse, og ikke mindst hvor meget det kan mærkes. Særligt for os amatørnisser med uoptimale alt-muligt grej på bilen...
Det er immervæk ikke Michael Schumacher der skal ned i sin Ferrari F1'er, eller Petter Solbergs Prodrive Subaru (Prodrive smider bur i, og monterer dem derefter på bænk når de sømsvejser :-)).

Emnet om hvor meget en sømsvejsning kan hive i en karosse er jævnligt til debat på f.eks. www.rallyanarchy.com, og blandt de (ret så) erfarne er der konsensus om at det så heller ikke er et større problem end at det kan håndteres uden at man behøver blive paranoid og gå i panik.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Wildert
Jeg tror du missede det lille ord inden/før.
Det er noget skidt at lave noget skævt solidt, da det er sværere at rette op på.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Morten VJ skrev:
Wildert
Jeg tror du missede det lille ord inden/før.
Det er noget skidt at lave noget skævt solidt, da det er sværere at rette op på.

Nej jeg missede det bestemt ikke - jeg forstår bare stadig ikke pointen med målene :-).
Hvis skidtet er lavet lige, rusten er udbedret og han er klar til sømsvejsning - hvad skal så forhindre karossen i at ende med at ligne en banan (forudsat at det kommer til at ske med sømsvejsning - min påstand er at det ikke er det store problem)?
At tage nogle mål forhindrer den ikke i at sno sig :-).

Hvis den er skæv inden, så skal den jo i bænk og rettes ud (forudsat at den er skæv nok - jeg gad nok ikke spilde heeeelt vildt meget krudt på det).

Men måske problemet er at jeg opfattede det som at du mente at karossen meget nemt ville blive skæv af sømsvejsningen? Og det mener du måske ikke?
Spørger bare lige for at være sikker her :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

VILDERT... mener blot at det nok var en god ide at undersøge HVAD der kan rallysynes. samt hvad det derefter (lovligt) kan bruges til!
længere er den ikke.
MVH søren

Titel:
Mester Medlem

lqs skrev:
VILDERT... mener blot at det nok var en god ide at undersøge HVAD der kan rallysynes. samt hvad det derefter (lovligt) kan bruges til!
længere er den ikke.
MVH søren

Nej det er helt fair nok - men det kan altså ikke læses ret godt ud af hvad du skrev. Det er sådan set bare hvad jeg peger på - længere er DEN ikke ;-).

Anyway - jeg kender Ronnie lidt fra klubrally, og han har tidligere kørt klubrally i en Uno Turbo. Hvis jeg ikke husker helt galt, så var den rallysynet, så jeg personligt er rimeligt sikker på at Ronnie har den del på plads.
Men der er aldrig noget galt i at kontrollere - det er vi helt enige om.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

hvis vi lige kigger på den pågældende bil. eller på hvad planerne med den er? så er det egentlig ret nemt at sige om den kan rallysynes. eller måske mere vigtigt hvad den derefter lovligt kan bruges til!
MVH søren
ps. klubrally er vel ikke nødvendigvis=rallysyn

Titel:
Mester Medlem

lqs skrev:
hvis vi lige kigger på den pågældende bil. eller på hvad planerne med den er? så er det egentlig ret nemt at sige om den kan rallysynes. eller måske mere vigtigt hvad den derefter lovligt kan bruges til!
MVH søren

Jups - ideen med rallysynet giver i min bog ikke mening til ret meget andet end rally. Og hvis der ikke kigges i en homologeringsattest og/eller rallyreglement, så giver det slet ikke mening :-).

Men jeg har nu bare en tiltro til at Ronnie har overvejet den del. Men det kan være jeg tager fejl :-).

Citat:
ps. klubrally er vel ikke nødvendigvis=rallysyn

Nope - men omtalte Uno Turbo var ikke just standard, som er nødvendig for deltagelse i de klasser hvor man kan "slippe" for rallysynet.

Nåh, men konklusionen er vel: Ronnie - ud af busken - vi skal høre mere :-).

Nåh ja, og så for lige at få tråden tilbage på sporet: Jeg er helt enig i at der skal repareres med stykker med "riller"/"spor" i. Ikke noget med flade plader.
Hvis det ikke skal ligne et glansbillede, og skarringsstykker ikke fås (hvad ved jeg), så kan de altså laves uden at det er en 7-års plan.
Skruestikken passende fra hinanden og en rundhovedet hammer.
Så er man godt på vej.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Altså hvis du vil skifte store stykker af den bund(ikke at jeg kan se hvorfor du skulle skifte så store stykker, det ser ud til bare at være kanten der er rusten), bruger du bare nogle for formede stykker :
Billede

Alt under 800Nm burde være 2 takt

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time