@LQS:
Sorry - det er muligt jeg misforstod. Jeg opfattede det som at du vidste at der ville være et problem ift. rallysyn, men at Ronnie selv måtte regne det ud.
Personligt synes jeg at det er en irriterende måde at få råd fra andre på, hvilket er årsagen til mit "udbrud".
Beklager hvis jeg mistolkede dit indlæg!
Morten VJ skrev:
Du skal under alle omstændigheder have taget nogle mål, for at sikre at karossen er lige inden du stepsvejser karossen sammen.
Hvad skulle det hjælpe? Er det så man kan se når det er gået galt?
Der er kun at tage sine forholdsregler - og det kan gøres på to måder:
1. Flytte sig rundt konstant når man sømsvejser og håbe at det hele holder sig lige.
2. Smide bur i inden sømsvejsningen - det skal i alligevel hvis den skal rallysynes. Men ok - det kræver selvfølgeligt at det er at svejsebur hvis det rigtigt skal stive selve karosseriet af.
Når det så er sagt, så vil jeg dog vove den påstand at der er grænser for hvor meget man kan få trukket i den karosse, og ikke mindst hvor meget det kan mærkes. Særligt for os amatørnisser med uoptimale alt-muligt grej på bilen...
Det er immervæk ikke Michael Schumacher der skal ned i sin Ferrari F1'er, eller Petter Solbergs Prodrive Subaru (Prodrive smider bur i, og monterer dem derefter på bænk når de sømsvejser

).
Emnet om hvor meget en sømsvejsning kan hive i en karosse er jævnligt til debat på f.eks.
www.rallyanarchy.com, og blandt de (ret så) erfarne er der konsensus om at det så heller ikke er et større problem end at det kan håndteres uden at man behøver blive paranoid og gå i panik.