Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 19 jul 2025, 04:25

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2009, 09:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Yugo Turbo skrev:
ha ha, velkommen tilbage på pp lars... de 4 kvadrat er nok i overkanten. nu jeg tænker over det, kan man jo sagtens nøjes med almindelige arbejds relæer, det har du ret i.

Åh tak, jeg er her skam tit - skriver bare ikke så meget mere :wink:

Synes nu ikke 4-kvad er for meget. Hvis man går efter overkill kan man lige så godt gøre det ordentligt.
Altså, jeg snakker jo ikke om de der 135mm generatorkabler jeg roder med til daglig :)

Btw har jeg stadig din reservedunk - skal du til Sindal d 22-8?

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2009, 10:07 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 18:44
Indlæg: 286
tror også du er godt kørende med en 2.5 kvadrat.

jeg lavede på et tidspunkt kørelys i golf2, her blev alle ledninger skiftet helt ud til pærene - det blev lavet i 4 kvadret og det resultaterede i at de fik alt for meget spænding hehe, Jeg fik i hvertfald skiftet nogle pærer derefter, skulle nok bare have været lavet i lampeledning :rock:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2009, 10:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Escort 3 skrev:
tror også du er godt kørende med en 2.5 kvadrat.

Det har du sikkert ret i.
Og forøvrigt har du fat i noget centralt, nemlig hvilken spænding der egentlig kommer ud til pærerne.
Trådstarter skulle måske prøve at starte med at måle spændingen på batteriet ved ex 3000 omdr, for at se hvor meget generatoren egentlig giver fra sig, og derefter prøve at måle direkte på pærens stikben for at se, hvor stort spændingsfaldet er undervejs.
Derefter kan man så more sig med at måle hvor meget spænding der tabes på plussiden, hvor meget der tabes på stelsiden, osv...

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2009, 10:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Her er et interessant link.
Til hvordan en svensk bil producent regner på det.
http://frittliv.autonomtech.se/HintsKno ... a_1859.pdf

Og sikringsholdere støbt i gummi stinker for vildt.
En lille dårlig forbindelse i benene, og det eskalerer vildt, da holderen ikke kan komme af med varmen, med brændt sikringsholder til følge.
Så hellere 2 amindelige kabel sko.

Mht lednings indkøb, og relæ køb.
Så vil jeg til enhver tid låne noget fra en skrotbil, ift. at købe noget billigt bras fra feks. Thansen eller biltema.
Men det er kun min overbevisning.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2009, 10:39 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
til den måling der skal det nævnes at den skal laves MED pæren tilsluttet, ellers vil resultet være meget misvisende... men du har ret lars det kunne være et interessant forsøg.

@ danny, så hvis du laver dette forsøg, så må du lige fortælle os resultatet ik...

@ lars. jeg kan ikke komme op den 22, desværre, skal til fødselsdag og økonomien har det også ret sløjt for tiden. det er jo dyrt at købe gearkasse og trailer og alt muligt andet stads... skal til holeby den 29 og til www.tsds.se (winternationals) på meca raceway i sverige ugen efter og så er sæsonen vist ved at være slut for mit vedkommende...

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2009, 11:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Yugo Turbo skrev:
til den måling der skal det nævnes at den skal laves MED pæren tilsluttet, ellers vil resultet være meget misvisende...

Når man kigger på div biler virker det da ofte som om hjemmegjorte ledningsnet enten er dimensioneret til at starte en kampvogn med, eller som om forlygterne er af den nye "No-power-lysleder"-type...
Eller, at der går 350 Ampere i plusledningen til pæren, men kun 13mA i stelledningen....
En forglemmelse fra min side, men ja: Pæren skal være tændt under målingerne. Husk den kan muligvis blive varm...

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2009, 17:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
biltema arbejdsrelæer og sikringsholdere, gode kabelsko og en ordenlig tang at klemme dem med så kommer man langt.. 2,5mm til hver lampe er Min! jeg lavede det engang på min gamle sure golf 2 og det virkede rigtig fint..

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 18 aug 2009, 07:53 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
så den nemme/hurtige løsning ville være at finde et normalt arbejdsrelæ, trække et par gode ledninger fra batteri til relæet og bruge original-ledningerne som styrestrøm til relæet?


Jeg kunne godt finde på det på min gamle daihatsu.

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: a
Indlæg: 18 aug 2009, 08:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
tonnilerche skrev:
så den nemme/hurtige løsning ville være at finde et normalt arbejdsrelæ, trække et par gode ledninger fra batteri til relæet og bruge original-ledningerne som styrestrøm til relæet?


Jeg kunne godt finde på det på min gamle daihatsu.



bingo ;)

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2009, 10:07 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Indlæg: 474
Geografisk sted: Vejle
Hvis du alligevel er i Biltema, så køb de sikrings holdere med ledning på og så igang med at lodde, så er du sikker på du ikke får de dårlige forbindelser i kabelskoende..

_________________
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team