Powerforum http://www.powerforum.dk/ |
|
Gearing på Ascona/Manta 5 trins Gearkasse http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=10824 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | C Frimodt [ 09 dec 2004, 22:27 ] |
Titel: | Gearing på Ascona/Manta 5 trins Gearkasse |
Hej jeg har en Ascona fra 77, med en 4 trins gearkasse, som løber knap 3500 omdr i 4. gear ved 100 km/t, så jeg overvejer om en 5 trins gearkasse vil hjæpe... Den 4 trins gearkasse har jo højst sandsyneligt udvekslingen 1:1 i 4. gear, så mit spørgsmål er nu: Har 5 trinsgearkasserne også udvekslingen 1:1 i 4, gear, og f.eks. 0,8:1 i 5. gear, sådan at man kan få en højere gearing i topgear ved blot at skifte gearkassen og men lade bagtøjet være som det er? Eller skal man også skifte bagtøjet hvis man vil have en højere udveksling i topgearet? (Ascona og Manta bruger vidst samme gearkasse, så hvis nogen har erfaringer med Mantagearkasser, er det lige så godt ![]() Mvh Casper |
Forfatter: | Lasse Kristensen [ 09 dec 2004, 22:56 ] |
Titel: | |
Hejsa. Kun Manta B kom med 5-trins gearkasse, Getrag 240. Som du selv nævner har den 1:1 udveksling i 4. gear og 5. gearet er 0.87:1. For at montere gearkassen skal du bruge kardanen tilhørende 5-trins gearkassen og du skal være opmærksom på at kardantunnelen er anderledes på en 5-trins model da gearskifteren sidder længere tilbage. Alternativt kan man korte gearskiftet op og derved flytte gearstangen fremad så den passer i det gamle hul, eller man kan skære det påkrævede stykke kardantunnel ud af en 5-trins karrosse og svejse i sin 4-trins karrosse. Held og lykke med det. |
Forfatter: | C Frimodt [ 10 dec 2004, 19:51 ] |
Titel: | |
Hej Lasse sjældent har jeg fået en så præcis og tilstrækkelig tilbagemelding på et spørgsmål ![]() Mange tak skal du have ![]() |
Forfatter: | Slavteren [ 10 dec 2004, 21:20 ] |
Titel: | |
en enkelt lille komentar: i stedet for at klistre noget af tunellen i fra en 5gears, kan du ved at skære et stykke ud af den eksisterende tunnel og vende det om for at svejse det i igen få det til at passe også. kan ta mål på det hvis det er, men det er ikke særligt svært. husk kardan-boksen fra en 5 gears... |
Forfatter: | Gæst [ 10 dec 2004, 22:49 ] |
Titel: | |
Ascona b 2,0e sport havde også femtrins kasse.. Sådan en havde jeg |
Forfatter: | C Frimodt [ 11 dec 2004, 23:04 ] |
Titel: | |
Tak for tipsene, og jeg tror ikke det bliver nødvendigt med mål, jeg burde godt selv kunne udregne sådan en smule geometri hvis projektet bliver til noget ![]() Mvh Casper |
Forfatter: | Gæst [ 14 dec 2004, 05:53 ] |
Titel: | |
Anonymous skrev: Ascona b 2,0e sport havde også femtrins kasse.. Sådan en havde jeg
Nope. Det har været eftermonteret! Eneste Ascona B der kom med 5-trins var i400 modellen! |
Forfatter: | heino ascona b [ 14 dec 2004, 17:16 ] |
Titel: | |
Slavteren skrev: en enkelt lille komentar: i stedet for at klistre noget af tunellen i fra en 5gears, kan du ved at skære et stykke ud af den eksisterende tunnel og vende det om for at svejse det i igen få det til at passe også. kan ta mål på det hvis det er, men det er ikke særligt svært. husk kardan-boksen fra en 5 gears...
tja hvis det er larm man vil have så kan man sagtens men, der er forskel på de 2 tundler, den til en 5 trins har en pukkel som, gør at gearskiftet kan være der uden at hamre og banke op i bunden af bilen under kørsel. Tro mig det larmer jeg lavede nemlig samme nummer, med bare at skære ud og vende pladen. Jeg tror kun jeg kørte ca. 10-15 km med det inden at det blev lavet om, det var sq ikke til at holde ud at høre på. |
Forfatter: | Gæst [ 14 dec 2004, 21:33 ] |
Titel: | |
Tak for tippet Heino (og andre), jeg tror dog ikke projektet bliver til noget i denne omgang, tror jeg forfalder til blot at skifte koblingen - den fedter mere end en storbarmet stræbertøs omkring eksamenstid... Mvh Casper ![]() |
Forfatter: | jj [ 16 dec 2004, 22:18 ] |
Titel: | |
Jeg havde en overdrive 4 trins gearkasse fra en rekord i min manta. Efterhånden så sjældne at ingen kender dem. Jeg gav 1000 kr for min. Den sænker omdrejningerne 800 ved 100 |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |