Powerforum http://www.powerforum.dk/ |
|
Hvad bør jeg være opmærksom på ved en 106 tu2 rallye motor? http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=10980 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | Yugo Turbo [ 29 dec 2004, 21:10 ] |
Titel: | Hvad bør jeg være opmærksom på ved en 106 tu2 rallye motor? |
jeg står for at sku hive toppen af min kærestes 106 rallye fra 1994 (altså en tu2 type motor på 1,3 liter) den har det med at bruge vand og damper en del... irriterende da vi købte motoren hos en hugger for ca 4 måneder siden. Jeg har tænkt mig at renovere et af de ekstra topstykker vi har og så bare skifte det en nærmere kommende dag. MEN da denne motor jo har løse foringer så kunne jeg forestille mig at der er noget jeg bør være opmærksom på... så vidt jeg har kunne læse mig frem til så kan foringerne løsne sig nu hvor man fjerner trykket fra topstykket. så man bør ikke dreje motoren så hvidt jeg ku forstå det... er der andre ting jeg bør være opmærksom på/forsigtig med? og er der evt nogen med erfaringer ang de løse foringer? Venlig hilsen Lasse (og najas bil) ![]() |
Forfatter: | nmb1022 [ 29 dec 2004, 21:27 ] |
Titel: | |
Ja for guds skyld ikke dreje motoren mens toppen er af!! Hvis den skal drejes så hold igen på alle forringerne. HAr set "episoden" 2 gange men begge gange gik det heldigvis godt og ingen skade sket |
Forfatter: | Yugo Turbo [ 29 dec 2004, 21:36 ] |
Titel: | |
fin vogn... mon jeg burde skrive hvilke numre de havde min yugo med i? ha ha. mange tak for svaret, det vil jeg passe RIGTIG godt på ikke at gøre venlig hilsen Lasse |
Forfatter: | nmb1022 [ 29 dec 2004, 22:01 ] |
Titel: | |
Nej man skal jo kun skrive det nr artiklen er i ![]() ![]() |
Forfatter: | Transitfar [ 29 dec 2004, 22:32 ] |
Titel: | |
Nej, endelig ikke tørne motoren uden at foringerne er UDEN mulighed for at kunne "løfte" sig..... Derudover skal du huske (har jeg læst, korrektion modtages med tak) at toppen skal "sidelæns" af, altså IKKE løftes, da man derved risikerer at løsne foringerne. Jeg har dog aldrig selv prøvet det, og hvis pakningen sidder ligeså godt som toppakninger gør normalt, så bliver det nok ikke helt nemt.... Men mon ikke andre har lidt erfaringer??? |
Forfatter: | C.Sørensen [ 30 dec 2004, 00:45 ] |
Titel: | |
nu har jeg nok alene i år lavet topstykke og toppakning på 8 stk af den type motor og andre der er magen til jeg jeg kan kun sige Det er Ingen Problem BobbI bare klø på jeg dog set en forring løfte sig den blev bare trykket på plads igen |
Forfatter: | mh [ 30 dec 2004, 01:52 ] |
Titel: | |
C.Sørensen skrev: nu har jeg nok alene i år lavet topstykke og toppakning på 8 stk af den type motor og andre der er magen til jeg jeg kan kun sige Det er Ingen Problem BobbI bare klø på jeg dog set en forring løfte sig den blev bare trykket på plads igen
Som tidligere pug mekker ja så er det ikke noget problem du skal bare "twiste" toppen inden du løfter den af så slipper foringerne fra toppen og bliver nede.... og hvis du skal tørne motoren ja så tager du bare 2 store skiver og spænder fast med en alm bolt i top-bolts hullerne så holder de to skiver alle 4 foringer nede..... de har det med at gå rimeligt tit på den motor (topparkningen) specielt begynder de at svede i hjørnet mellem top og blok bag H. forlygte fordi der sidder olie kanalen..... men bare af med forrøret og så lad begge manifolder sidde så er den lige til at løfte af... |
Forfatter: | Cos4x4 [ 30 dec 2004, 18:47 ] |
Titel: | |
På en TU motor kan man låse svinghjulet med en lang 6mm bolt. Hovedet skal bare saves af bolten, og så skal enden af den bøjes i 45 grader. Så stikker man den i et et lille hul der er i gearkassen lige over bundkarret på forsiden af motoren og drejer motoren indtil den smutter ind. Meget nemt, og så er det også nemmere at montere tandremmen igen. Man kan gøre det samme med knasthjulet med en 10 mm bolt. |
Forfatter: | Yugo Turbo [ 30 dec 2004, 21:49 ] |
Titel: | |
det med knasthjulet havde jeg godt prøvet da jeg skiftede tandremmen men det med skiverne og topboltene er da en rigtig fin ide... tak martin, det bliver lige sådan jeg gør det. dejligt med nogen der har lidt erfaring med det man skal ha gang i så man undgår at lave de dummeste fejl venlig hilsen Lasse og najas motor |
Forfatter: | Transitfar [ 30 dec 2004, 22:33 ] |
Titel: | |
Altså Lasse ![]() |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |