Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Bekræftning af kompressortuning.!!!
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=10984
Side 1 af 3

Forfatter:  Rubse [ 30 dec 2004, 01:14 ]
Titel:  Bekræftning af kompressortuning.!!!

Jeg ville bare lige nævne at jeg har haft kontakt med Statens Bilinspektions hovedkontor for at høre dem ad angående kompressortuning.

De ser ikke kompressortuning som en konsekvent overskridelse af 20% reglen som nogle ellers har været af den opfattelse af.

Naturligvis skal man holde sig indenfor 20% reglen hvilket naturligvis gør at mange med nyere biler er nødsaget til at betale sin bil fri for lidt flere hk.

MEN det interessante i denne sammenhæng er at kompressor ej heller ses på som konstruktiv ændring da en kompressor er en enhed der monteres eksternt på motoren.

Det betyder så at biler fra før 84 som man bekendt må tune den originale motor på ud over 20% reglen forudsat man ikke laver konstruktive ændringer må kompressorlades uden betaling af afgift for overskridelse af 20% reglen.

Tag for eksempel en Ford Capri 2,8 V6 med 160hk standard. Det er en bil fra 1977 og derfor bortfalder 20% reglen hvis der tunes på motoren uden brug af konstruktive ændringer. Men hvis man eks monterede en kompressor og hev 250hk ud af motoren ville det være fuldt ud lovligt og afgiftsfrit.

Det eneste de gjorde opmærksom på var at bilen stadig skulle overholde krav til forurening (co måling) OG at bremsesystem osv naturligvis stadig skal være godt nok..

Turbo derimod med Wastegate beregnes ALTID som overskridelse af 20% reglen hvis der er monteret wastegate. Men nu er en wastegate ikke et krav på en kompressor for at den kører. Se eks på Toyota MR2...!

Bare lidt praktisk info jeg ville dele med jer, til dels så i ved hvordan "de" ser på det og til dels så jeg kan mane en gammel teori i jorden igen :wink:

Håber i kan bruge det til noget

mvh
Rubse

Forfatter:  mh [ 30 dec 2004, 01:55 ]
Titel: 

har du det på skrift :?: :?:

Forfatter:  VAG mekaniker [ 30 dec 2004, 07:53 ]
Titel: 

Vil det sige at man godt må mont turbo uden westegate på biler fra før 1984?

Og hvis ja går turbo med variabel goemetri (!) så under den kategorina??

De kører jo uden westegate :wink:


peter

Forfatter:  Havneren [ 30 dec 2004, 14:46 ]
Titel: 

Der er faktisk intet nyt... Blot lidt af den sædvanelige sammenblanding af reglerne omkring toldskat og SBI samt de sædvaneligt misforståelser omkring årgange osv osv osv. Desværre ikke noget som rent faktisk KAN bruges til noget.

DOG ville der være YDERST interressant at have på skrift fra Færdselsstyrelsen at en eftermonteret kompressor IKKE var en konstruktiv ændring. I så fald ville SAMTLIGE krav som gør sig gældende ved denne monteringe nemlig fra falde. Dvs. INTET dokumentation OVERHOVEDET.

Det med variabel turbo, der tror jeg ikke du kan finde en eneste synsassistent i Danmark du kan overbevise om forskellen. Og da slet ikke noget der SELV kan se forskel på variabel og WG.

v/h christian

Forfatter:  Gæst [ 30 dec 2004, 22:18 ]
Titel: 

Jep jeg har fået det på skrift.

Tror ikke de køber den med turbo´en. Der har også været snak om at wastegate er ulovlig men en BOV ikke er da den ikke er nævnt. Men jeg tror nu heller ikke de hopper på den med BOV´en da den har nøjagtig samme funktion som en Wastegate..

Det har ikke noget med årgangen at gøre. Men forskellen ligger i at en bil fra før 84 ikke har en 20% regel hvis du nøjedes med at tune den originale motor uden at lave konstruktive ændringer! Men i nyere biler gælder 20% reglen uanset hvad OG der er jo også strengere krav til forurening. En kompressorladet motor med eks tilskudssystem forurener jo noget mere end samme bil med standardmotor!

Men den med kompressoren er god nok, og igen, jeg har det på skrift :D

OG den gemmer jeg! hehehe

Det med at kompressor IKKE er konstruktiv ændring er det samme som det med turbo. Turbo og kompressor monteret med wastegate ses på som konsekvent overskridelse af 20% reglen Og som konstruktiv ændring. MEN en eksternt monteret kompressor UDEN wastegate er IKKE en konstruktiv ændring da man på intet tidspunkt konstruerer noget nyt eller ombygger en væsentlig del på motoren. Indsprøjtning f.eks er jo heller ikke en konstruktiv ændring monteret på en motor der er født med karburator!

Så den er god nok. Og jeg er allerede igang med mit første projekt for at afprøve dette i praksis! Jeg poster det på "tuningsprojekter" når jeg har det klart.

Men hold da kæft hvor er alle de regler bøvlede.!.!

mvh
Rubse

Forfatter:  HenrikGM [ 30 dec 2004, 22:58 ]
Titel: 

Har du også fået på skrift at du må montere et tilskudssystem?

Forfatter:  hYe [ 30 dec 2004, 23:30 ]
Titel: 

Citat:
BOV´en da den har nøjagtig samme funktion som en Wastegate..


Er der noget jeg ikke har forstået her..??

Forfatter:  Transitfar [ 30 dec 2004, 23:43 ]
Titel: 

hYe skrev:
Citat:
BOV´en da den har nøjagtig samme funktion som en Wastegate..


Er der noget jeg ikke har forstået her..??


Næppe.... :?

Fx er det jo om vinteren nemt at sænke temperaturen i huset, blot ved at åbne vinduerne.... :wink: .
Og når det så pludseligt bliver for koldt, så får termostaten lige en omgang.... :roll: .

Forfatter:  Nolan [ 31 dec 2004, 00:57 ]
Titel: 

Transitfar skrev:
hYe skrev:
Citat:
BOV´en da den har nøjagtig samme funktion som en Wastegate..


Er der noget jeg ikke har forstået her..??


Næppe.... :?

Fx er det jo om vinteren nemt at sænke temperaturen i huset, blot ved at åbne vinduerne.... :wink: .
Og når det så pludseligt bliver for koldt, så får termostaten lige en omgang.... :roll: .


Og hvad er der galt i den metode ? 8)

/Nolan

Forfatter:  lqs [ 31 dec 2004, 00:59 ]
Titel: 

sandsynligvis ingen ting... min lejer bruger den... hun er forresten BLONDINE! MVH. søren

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/