At tinne samlinger?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

At tinne samlinger?

#1 Indlæg af Yugo Turbo »

er der nogen der kan fortælle mig noget om denne fine kunst? eller er der nogen der ved om der er noget literatur om emnet?

venlig hilsen Lasse
Brap brap brap...
Billede
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#2 Indlæg af mh »

lærte det på teknisk skole ved ikke om de gør det mere men det er svært så det er bare at købe en stang karros-tin og så finde en gammel skærm hug den en og ret den ud og så igang med brænderen :wink:
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Henrik L

#3 Indlæg af Henrik L »

Tin i sig selv kan ikke binde på pladen. Der smøres tinpasta på først,derefter varmes det op og tørres over med en ren klud. Først der kan du lægge tin på. Men pas på ikke at gi for meget varme, det resultere i at tinnet løber af pladen som vand.

God fornøjelse
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Er det nu også det der spørges om??

I snakker jo om tinspartling, tinning, eller hvad man nu kalder det, hvor manden vil tinne samlingerne.

Ved feks på en gammel 240 er bagskærmen loddet på Dstolpen, og flere andre steder er samlingerne tinnet. Det går ALDRIGT til hvis behandlet korrekt, men det er temmeligt svært at udføre på gammel plade.

Hvad er det manden egentligt vil vide?

Tinspartling er iøvrigt omtrent umuligt at forhindre revnedannelse i. Det vil gerne "skille" hvis der ikke er taget forholdsregler. Præcist som hvis der ikke er givet sprøjtespartel nok.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Henrik L

#5 Indlæg af Henrik L »

Om du lægger tin i en ujævnhed eller du tinner to overlappende plader sammen går ud på det samme. Ved overlap af to plader vil tinnet automatisk løbe mellem pladerne der hvor tinpastaen er påsmurt og KUN der.
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#6 Indlæg af mh »

har aldrigt hørt om at det skulle revne!! :shock: det er et metal

tin-pasta det brugte vi ikke det var i ligesom flusmiddel i lodde-tin
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#7 Indlæg af Yugo Turbo »

tja hvad spurgte jeg i grunden om? kan godt selv se at det er noget umuligt at forstå helt som jeg mente det. men det jeg mener er faktisk spartling men da også samling af plader osv... ville gerne lære det, da jeg har forståelsen af at det er den ABSOLUT bedste måde at rette en bule på, eller samle to plader for den sags skyld.

ved i om der findes noget læsestof om emnet?

ellers tak for de fine svar, venlig hilsen Lasse
Brap brap brap...
Billede
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

tinasmartin skrev:har aldrigt hørt om at det skulle revne!! :shock: det er et metal

tin-pasta det brugte vi ikke det var i ligesom flusmiddel i lodde-tin


Min (min! :wink: ) autolakker er ihvertfald IKKE ligeglad med om bilen er tinspartlet, eller spartlet på konventionel vis.

Jeg har set utallige gamle veteranbiler hvor der er lavet toprestaureringer, og man har brugt tinspartel. De danner efter nogle år en fin lille "synkning" eller hvad man skal kalde det, rundt om tinnet.

Præcist som hvis et alm. spartelarbejde er lavet for billigt.

Der er vel ikke ligefrem tale om revner, men man kan tit se det igennem lakken.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten AA
Junior Medlem
Indlæg: 65
Tilmeldt: 06 okt 2004, 15:34
Geografisk sted: nordjylland

#9 Indlæg af Morten AA »

En anden mulighed er at varme, og trykke bly ned i samlingen og derefter høvle det overskydende af med en grov rasp.

Jeg har set det på løgnekanalen (discovery), men det skulle efter sigende være top svært
skovbamsen
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 04 mar 2004, 22:30

#10 Indlæg af skovbamsen »

man starter med at rense pladedelen helt af for fremmedlegmer (maling rust fedtstof) pensler lodepastaen på (og der er ikke almindeligt lodepasta/lodefedt da det indeholder tin)
der efter opvarmes pastaen så det tin der er i pastaen smelter sig fast på pladen det tørres af med en plud der efter vil pladen fremstå som forkromet/ blank.

tinet varmes op med gasbrænder(vi bruger en ganske almindelig flaskegas/nogle bruger gas og ilt men det varmer formeget så det er svært at styre) så det lige gryner i overfladen der efter påføres det pladen.

mens tinet er varmt glates det ud med en tinske (det ligner en fugeske) som er lavet af træ.(for at den ike binder eller brænder fast i tinet kan man dyppe den i parafin eller olie)

der efter efterbehandles overfladen med en pladefil/panserfil/vinkelsliber.

en stang tin koster ca 60kr for 250gr og der er en legering af tin og bly
pt er det kun bera der levere det i dk

og det kan på ingen måde sammelignes men tinspartel.....
Billede
Besvar