Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Søger lidt hjælp til info om mine knaster?
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=19121
Side 1 af 3

Forfatter:  JerrilD [ 07 okt 2007, 15:20 ]
Titel:  Søger lidt hjælp til info om mine knaster?

Nogen der kan tyde denne? Hvor skarpe er mine knaster?

Billede

Forfatter:  ToLa [ 07 okt 2007, 16:42 ]
Titel: 

Uden at være ekspert på området vil jeg mene de er 236/232 hhv. Ind og UD

Tobias

Forfatter:  Jack [ 07 okt 2007, 17:03 ]
Titel: 

ToLa skrev:
Uden at være ekspert på området vil jeg mene de er 236/232 hhv. Ind og UD

Tobias


Den ville jeg mene er god nok hvis man tager grader fra 12 grader før top, til 44 efter bund giver det 236 grader grader på indsugningen, så ville mene det passer:-)

Forfatter:  ae86 [ 07 okt 2007, 19:01 ]
Titel:  Re: Søger lidt hjælp til info om mine knaster?

JerrilD skrev:
Nogen der kan tyde denne? Hvor skarpe er mine knaster?

Billede


Har du nogle data på de knaster der orginalt sidder i din motor??

Hvis du ikke kender dine orginale data er det jo ikke nemt, men da det er en 4 cyl 16V'er lyder Ind: 236 Ud: 232 ikke specielt skrappe , mere som en fast road cam (crane cams oplyser den også som en knast med et 2000-7000rpm powerband (til sammenligning har en Standard Toyota 4age Bluetop (tidlig version) 240 Grader Ind & Ud) Tilgengæld har du meget Løft her Ind/Ud: 9,7/9,5mm mod 7,56 Ind/Ud for 4ag'eren. men når du ikke har nogle orginal data er det svært at sige om den er meget skrappere end standard, det kan jo være at din motor er udstyret med meget små ventiler standard ( i forhold til din motor volumen) for at prøve at bringe bund og mellemområdet op og at man så har valgt at køre med et meget større løft istedet på dine tunings knaster

En anden lille note er at 8v motore plejer at have meget mere agressive knaster standard hvilket de er nød til hvis de skal nå at få nogenlunde den sammen mængde luft hevet igennem som en 16V'er (20v) på den samme tid (det er en af grundene til at 16v (20v) er mere "sexet")

Nu er det specielt svært at sammenligne knast tider og løft når der er forskellige måder at måle det på.
Men så vidt jeg kan se har du fået begge oplyst

Den "Ene metode" er at måle fra det tidspunkt knasten begynder at bevæge ventilen, man har så for at gøre det nemmere at måle valgt at måle når ventilen er lyftet 0,5mm fra dets ventilsæde (der er heller ikke rigtigt noget flow før) og det er så de dataer du finder over "spring req.."

Den anden ..

Den "Amerikanske" måde er at man måler ved 0.050" ~5 hunderede del tomme = 1,27mm. hermed er tiderne forskudt ca 11 grader, men da begge metoder også anser ventilen for værende lukket igen ved deres respektive værdier vil den "Amerikanske" metode oplyse data der på papiret ser mere "slatten" ud men i realiteten er det den samme knast
Da tiderne er forskudt ~11 grader ved både åbningen og lukningen af ventilen er den totale tid på papiret mindsket med ~22 grader

Jeg kan dog ikke lige gennemskue hvorfor BBDC (Before Bottom Dead Center) i den "Amerikanske" er 8 grader og hvorfor den står i ()


Yderligt har den "Amerikanske" oplyst Max lift for Ud & Ind til:
106 ind og 113 ud
Nu har jeg ikke tegnet Knastprofilerne ud på papir (hvilket jeg vil anbefale dig at gøre selv da det giver en større forståelse for hvad der foregår)
Men hvis jeg skal gætte på hvad de værdier er så bliver det de grader hvor knasten har max løft for henholdsvis Ind og ud... dvs at
Ind har sit maximale løft på 9,7 mm ~106 grader inde i dets forløb og
Ud har sit maximale løft på 9,5 mm ~113 grader inde i dets forløb..


Øverst står dine data for dit ventilspillerum for henholdsvis Ind og Ud og så står der at de skal stilles mens motoren er kold

Og så har du i bemærkningen den information at Indsugningsventilen er løftet 1,27 mm ved Top Dead Center og Udstødningen har 0,65 mm
disse tal er nok mest interessante i forbindelse med at minimere ricikoen for at stempeltop og ventiler kommer til at hilse på hinanden..

Forfatter:  JerrilD [ 07 okt 2007, 20:56 ]
Titel: 

Jeg prøver lige og se om jeg kan få noget data på orginale knaster.

Forfatter:  møffe [ 08 okt 2007, 16:22 ]
Titel: 

her er lidt andre alternativer feks.. (ja man skal selv finde tunknasterne.. ) http://www.dbilas.com/dbilas_eng/index.htm eller http://www.pipercams.co.uk/NewPiperWeb/ ... rames.html

Forfatter:  JerrilD [ 24 mar 2008, 15:43 ]
Titel: 

Fandt nogle data på de orginale knaster som der sidder i min.

Stock Cams
Citat:
Part Number: Stock Cam Specs BACK TO LIST
Advertised Duration Intake/Exhaust 229/229
Duration @ .050 Intake/Exhaust 205/205
Lobe Separation 111
Gross Lift 350/342

Men de siger mig stadig ingenting :) Nogen som kan sammel ligne de data fra Crane Cams og så de orginale knaste??

Crane Cams Stage 2
Citat:
Part Number: 223-0012 BACK TO LIST
Grind Number F-214/382-2SR-6
Advertised Duration Intake/Exhaust 236 / 232
Duration @ .050 Intake/Exhaust 214 / 210
Lobe Separation 109.5
Gross Lift 382/374

Forfatter:  Wankel [ 24 mar 2008, 15:48 ]
Titel: 

360 grader også kaldet rulleknaster...

Forfatter:  JerrilD [ 24 mar 2008, 15:54 ]
Titel: 

Wankel skrev:
360 grader også kaldet rulleknaster...


Hmm ved ikke lige hvor jeg skal få det til at passe ind henne :oops:

Forklar venligst :oops:

Forfatter:  Westmus [ 24 mar 2008, 17:35 ]
Titel: 

JerrilD skrev:
Wankel skrev:
360 grader også kaldet rulleknaster...


Hmm ved ikke lige hvor jeg skal få det til at passe ind henne :oops:

Forklar venligst :oops:

Det skal du ikke være ked så er vi 2! Men det var jo en også bare en kommentar fra en wankel tosse..... :tooth:

Sådan på husmandplan (jeg ikke vildt hård i dybere knast-videnskab), så kik på på de der 0.050 duration tal: 9 grade mere ind og 5 grader ud, + lidt mere lyft. Gætter på de nye knaster flytter effektkurven måske 500 omdr opad og lidt mere effekt hele vejen, det er vist ikk' noget der radikalt vil ændre din motors karateristik.

"Lobeseperation" er groft sagt vinklen mellem ind og ud. Der er ikke stor forskel på nye/gamle knaster her. Men ellers jo færre grader her jo mere overlap og samtidigt råt kommer motoren til at gå. Mener også man groft kan sige at lille vinkel her (f.eks 104) giver en smal kurve men høj spidseffekt, mens bredere vinkel (f.eks 114) giver power over et større omdr. område, men med mindre max/spids effekt.

Hvis det her er helt i skoven, håber jeg nogen klogere end mig kommer og korrigere! :wink:

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/