Side 1 af 1
underkomprimerede motor?
: 08 apr 2009, 21:51
af JerrilD
Har kigget på en motor til AX´eren. Kan få den billig.
han skriver: den underkomprimerede, så der skal nok nye stempelringe eller olietyve i den.
men det var kun når den fik FULD æder i de HELT høje RPM.
men han har kvitt. på fuld renovering(stempler + ringe + ventiler osv) fra randers cylinder service, men det virkede ihvertfald ikke
Men han skrive også: men har senere fundet ud af det muligvis er tændingsmodulet så den kun gik på 2cyl.
Er det noget i ville holde jer fra eller er det noget man selv kan lave?
Nogen der kan komme med et bud på hvad det kan være?
Drejer sig om en AX GTI/106XSI motor. TU3J2Z
Re: underkomprimerede motor?
: 08 apr 2009, 22:15
af BANDIT
JerrilD skrev:Har kigget på en motor til AX´eren. Kan få den billig.
han skriver: den underkomprimerede, så der skal nok nye stempelringe eller olietyve i den.
men det var kun når den fik FULD æder i de HELT høje RPM.
men han har kvitt. på fuld renovering(stempler + ringe + ventiler osv) fra randers cylinder service, men det virkede ihvertfald ikke
Men han skrive også: men har senere fundet ud af det muligvis er tændingsmodulet så den kun gik på 2cyl.
Er det noget i ville holde jer fra eller er det noget man selv kan lave?
Nogen der kan komme med et bud på hvad det kan være?
Drejer sig om en AX GTI/106XSI motor. TU3J2Z
Hvad er symptomerne
Hvis den underkomprimere så skyder den oliepinden op som regel, eller fylder krumtap´s udluftningen op med olie, skyder olieproppen af osv hvis det er slemt.
Hvis han har kvittering , hvor meget har den så kørt siden og hvor længe.
Man kan ikke forveksle underkomprimering & tændingsfejl i min verden
jeg ville nok finde en fra en skadet bil i stedet, der er vel en grund til den er pillet ud
: 08 apr 2009, 22:56
af klyfax
jeg havde holdt mig fra den motor. Der er for meget misvisne info syntes jeg...
: 08 apr 2009, 23:15
af JerrilD
tja okay, så tror jeg sku jeg springer over....
Finder sku en anden som virker. Evt en 1.6 motor TU5J2. Som kommer fra en 106 Rallye 1.6 eller en saxo VTR. Og så med en 1.3 ralley top? Noget ala dette :
http://www.hi-speed.dk/2phpBB/viewtopic ... 10&t=88358
Den skulle vist gerne kunne smide i min. Men man skal vist rode lidt med ledningsnettet hvilket er noget jeg ikke rigtig kan finde ud af.... hehe
: 08 apr 2009, 23:26
af JerrilD
Hvad kan skyldes underkompression?
: 09 apr 2009, 07:28
af møffe
JerrilD skrev:Hvad kan skyldes underkompression?
slid.
: 09 apr 2009, 08:16
af Wildert
JerrilD skrev:Finder sku en anden som virker. Evt en 1.6 motor TU5J2. Som kommer fra en 106 Rallye 1.6 eller en saxo VTR. Og så med en 1.3 ralley top?
Jeg ville også klart gå efter 1.6'eren - meget mere spræl i den.
Hvis du hitter 1.6'eren fra en Rallye, så er der ingen grund til at gå efter en 1.3 Rallye top - det er den samme

.
Der kan være lidt omkring hvilken indsugningsmanifold der er smartest - det afhænger af styringen i din AX'er.
Men kig evt. over på
www.peugeotforum.dk - der er indtil flere der har, eller har haft, AX GTi'ere, og der er også flere med 1.6-konverteringer. Samt folk der har lavet dem i 1.3 Rallyer, etc.
Masser af viden...
: 09 apr 2009, 09:36
af JerrilD
Wildert skrev:JerrilD skrev:Finder sku en anden som virker. Evt en 1.6 motor TU5J2. Som kommer fra en 106 Rallye 1.6 eller en saxo VTR. Og så med en 1.3 ralley top?
Jeg ville også klart gå efter 1.6'eren - meget mere spræl i den.
Hvis du hitter 1.6'eren fra en Rallye, så er der ingen grund til at gå efter en 1.3 Rallye top - det er den samme

.
Der kan være lidt omkring hvilken indsugningsmanifold der er smartest - det afhænger af styringen i din AX'er.
Men kig evt. over på
www.peugeotforum.dk - der er indtil flere der har, eller har haft, AX GTi'ere, og der er også flere med 1.6-konverteringer. Samt folk der har lavet dem i 1.3 Rallyer, etc.
Masser af viden...
Kan du sige mig om jeg skal ha motorstyringen med fra 1.6 motoren? eller kan man bruge den gamle styring? Hvordan med ledningsnettet? Er det bare plug in and play?

Så overvejer jeg kraftig og smide sådan en over i AXeren. Vil helst undgå og rode for meget med ledningsnettet... hehe
: 09 apr 2009, 10:20
af Wildert
JerrilD skrev:Wildert skrev:JerrilD skrev:Finder sku en anden som virker. Evt en 1.6 motor TU5J2. Som kommer fra en 106 Rallye 1.6 eller en saxo VTR. Og så med en 1.3 ralley top?
Jeg ville også klart gå efter 1.6'eren - meget mere spræl i den.
Hvis du hitter 1.6'eren fra en Rallye, så er der ingen grund til at gå efter en 1.3 Rallye top - det er den samme

.
Der kan være lidt omkring hvilken indsugningsmanifold der er smartest - det afhænger af styringen i din AX'er.
Men kig evt. over på
www.peugeotforum.dk - der er indtil flere der har, eller har haft, AX GTi'ere, og der er også flere med 1.6-konverteringer. Samt folk der har lavet dem i 1.3 Rallyer, etc.
Masser af viden...
Kan du sige mig om jeg skal ha motorstyringen med fra 1.6 motoren? eller kan man bruge den gamle styring? Hvordan med ledningsnettet? Er det bare plug in and play?

Så overvejer jeg kraftig og smide sådan en over i AXeren. Vil helst undgå og rode for meget med ledningsnettet... hehe
Jeg kan ikke sige dig det - for jeg har ikke ret godt styr på de der kasser. Men det er der folk på Peugeotforum der har

.
Et forsigtigt bud er dog at du kan få det til at spille med din AX-box, samt en chipning.
Men der er nogle detaljer bl.a. omkring tomgangsstyring som kan være afgørende for om det er smart at have 1.3 eller 1.6 manifold og dertilhørende gasspjæld.
: 09 apr 2009, 16:59
af JerrilD
I første omgang tror jeg bare jeg vil finde en komplet 1.6er, så kan man jo senere hen finde noget andet indsugning hvis man får lyst til det.