Du skal bruge et 5 benet skifterelæ, med benstillingerne 30, 85, 86, 87a og 87b
Ikke at jeg ikke bare vil fortælle dig resultatet, men det lærer du jo intet af. Du skal benytte dig af Ohms effektlov, som du burde kende fra fysiktimerne på folkeskolen.
P=UxI
Men du ønsker jo at finde I, og skal derfor omskrive formelen til
I=P/U
P = 100Watt
U = minimum 13Volt, forudsat at alt er som det bør være
100/13 = 7,69Ampere pr. side
dette giver dig en sikring på 10 A pr. side eller 15/20 for det hele. 15 bør ku holde, så den ville jeg tage først, hvis den popper, ville jeg sætte en 20 A i.
hvis man nu tænker i stærkstrømsbekendtgørelsen så skal der 2,5 kvadrat til at føre 20 A, ved normale varmeafledende forhold, hvilket jeg ikke mener et motorrum kan kaldes. så det afhænger af din konstruktion. hvis du føder begge pærer fra samme ledning skal du bruge 2,5 kvadrat, hvis ikke kan du bruge 1- 1,5 kvadrat ledning og 10 A sikringer.
ved mindre gode varmeafledende forhold, som jeg vil mene at et motorrum er, er kvadraterne opgivet til følgende strømme, ved PVC isolerede ledninger.
1 kvadrat er opgivet til at kunne føre 10,5 A
1,5 kvadrat opgives til at kunne føre 13 A
2,5 kvadrat opgives til at kunne føre 17,5 A
så hvis du samler begge lygter i en ledning vil den faktisk kun være kortslutningsbeskyttet og ikke en gang overbelastningsbeskyttet med en 20 A sikring og med 2,5 kvadrat ledning. (dog ved du jo at du ikke trækker 20 A, så det ville jeg ikke bekymre mig yderligere over.
Det brude vist være svar nok til at du får smedet noget fornuftigt sammen.
_________________ Brap brap brap... 
|