Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 05:33

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 15 aug 2009, 16:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 931
Geografisk sted: Vestsjælland
Vil man kunne bruge det her og så tage plus ledningen som bruges på H1 pæren i stedet for en tænd/sluk kontakt?
Det er til to 100watts H1 pærer jeg vil have strøm fra batteriet til skal lige siges, så er ledningerne tykke nok, eller har det ikke noget at sige hvor tykke de er når man gå fra 55watt til 100watt?
Hvis ikke dette sæt er godt nok, hvad skal jeg så bruge, tænker mest her på hvilke relæer og hvor tykke skal ledninger være til de 100watts pærer.



http://thansen.dk/product.asp?c=2991623 ... 2027216350


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2009, 17:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Sættet er uegnet, da sikringen er for lille.
Og det ligner noget billigt bras.
Normalt vælger man sikringen ud fra ampere forbrug + 10%
Lednings dimensionen kommer helt an på det samlede strømtræk, og længden på ledningerne både + og stel.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2009, 17:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 931
Geografisk sted: Vestsjælland
Du kender ikke et sted der sælger et komplet kit?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2009, 18:05 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Indlæg: 474
Geografisk sted: Vejle
køb dog 2 sæt, en til hver lygte så har du rigeligt headroom før der er noget der springer eller smelter..

Når det hele er færdigmonteret så måler du Spændingen fra + på pæren til + batteriet. der skulle gerne ikke være noget spændingsfald. Det samme skal selvfølgelig også gøres på minus på pæren..

Jeg har selv monteret noget lignende på en fiat jeg havde. også med 100W pære, Det var dog med løs stumper fra biltema.

Det virkede RIGTIG godt..

_________________
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2009, 18:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Hvad er det til for en bil, og hvorfor vil du have 100W i?
Og hvilke pærer skulle det i så fald være?
Er dine paraboler og glassene i orden?

Husk på, at du med kraftigere lys også gør det sværere for de modkørende at se ordentligt....
Ofte kan man faktisk få et rigtig godt resultat blot ved at forbedre den eksisterende ledningsføring, OG købe nogle lidt bedre (eller bare nye) pærer.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2009, 23:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
til den ligning skal også siges at din forlygte er konstrueret til at kunne tåle varme udviklingen fra en almindelig pære og hæver du så wattagen, kan du resikere at ødelægge dine lygter grundet mere varmeudvikling.
og jeg mener iøvrigt at det er ulovligt (ikke at jeg tror du tager dig af det dog)

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2009, 04:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 931
Geografisk sted: Vestsjælland
Det er til min vr6 til det lange lys, der er ikke meget bål på synes jeg. Jeg smed noget xenon på til det lange på et tidspunkt, og det virkede da også fint, men tænkte jeg måske skulle prøve noget 100watt i stedet for, de tænder jo også med det samme fremfor xenon hvor der går nogle sekunder før det lyser 100%. Hvad skal man evt. bruge af relæ og sikring ud til lygterne?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2009, 08:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
Du skal bruge et 5 benet skifterelæ, med benstillingerne 30, 85, 86, 87a og 87b

Ikke at jeg ikke bare vil fortælle dig resultatet, men det lærer du jo intet af. Du skal benytte dig af Ohms effektlov, som du burde kende fra fysiktimerne på folkeskolen.
P=UxI

Men du ønsker jo at finde I, og skal derfor omskrive formelen til
I=P/U

P = 100Watt
U = minimum 13Volt, forudsat at alt er som det bør være

100/13 = 7,69Ampere pr. side

dette giver dig en sikring på 10 A pr. side eller 15/20 for det hele. 15 bør ku holde, så den ville jeg tage først, hvis den popper, ville jeg sætte en 20 A i.

hvis man nu tænker i stærkstrømsbekendtgørelsen så skal der 2,5 kvadrat til at føre 20 A, ved normale varmeafledende forhold, hvilket jeg ikke mener et motorrum kan kaldes. så det afhænger af din konstruktion. hvis du føder begge pærer fra samme ledning skal du bruge 2,5 kvadrat, hvis ikke kan du bruge 1- 1,5 kvadrat ledning og 10 A sikringer.

ved mindre gode varmeafledende forhold, som jeg vil mene at et motorrum er, er kvadraterne opgivet til følgende strømme, ved PVC isolerede ledninger.
1 kvadrat er opgivet til at kunne føre 10,5 A
1,5 kvadrat opgives til at kunne føre 13 A
2,5 kvadrat opgives til at kunne føre 17,5 A

så hvis du samler begge lygter i en ledning vil den faktisk kun være kortslutningsbeskyttet og ikke en gang overbelastningsbeskyttet med en 20 A sikring og med 2,5 kvadrat ledning. (dog ved du jo at du ikke trækker 20 A, så det ville jeg ikke bekymre mig yderligere over.

Det brude vist være svar nok til at du får smedet noget fornuftigt sammen.

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2009, 09:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Yugo Turbo skrev:
Du skal bruge et 5 benet skifterelæ, med benstillingerne 30, 85, 86, 87a og 87b

Hvorfor et skifterelæ?
Jeg ville bare bruge et alm. arbejdsrelæ i hver side, en god sikringsholder oppe ved batteriet, og så ex 4mm ledning i hele strømvejen, også til stel efter pæren.
Så ville jeg købe nogle rigtig gode pærer, og til sidst ville jeg få en tid ved øjenlægen til check af synet :tooth:

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2009, 09:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
ha ha, velkommen tilbage på pp lars... de 4 kvadrat er nok i overkanten. nu jeg tænker over det, kan man jo sagtens nøjes med almindelige arbejds relæer, det har du ret i.

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team