Powerforum http://www.powerforum.dk/ |
|
Montering af batteri-switch http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=22722 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Jack [ 07 okt 2009, 11:18 ] |
Titel: | Montering af batteri-switch |
Hey, har købt min bil af en englænder(tosse ![]() ![]() Mvh Jack ![]() |
Forfatter: | Ravnen [ 07 okt 2009, 12:02 ] |
Titel: | |
det er din tænding og benz.pumpe du skal afbryde samtidig... |
Forfatter: | Brisse [ 07 okt 2009, 12:08 ] |
Titel: | |
Måske du skulle bruge sådan en her i stedet. Den bryder både batteri og strøm til resten af nettet i bilen. ![]() Har bl.a. set den her... https://www.burtonpower.com/product_mai ... 14&PSet=98 |
Forfatter: | lqs [ 07 okt 2009, 13:55 ] |
Titel: | |
du kan også spørge dig selv, om der egentlig er et formål med at have afbryderen? hvad den så end afbryder? MVH søren |
Forfatter: | Wildert [ 07 okt 2009, 14:57 ] |
Titel: | |
Først og fremmest så bør det - hvis det skal være lavet rigtigt - være en rigtig 6-polet afbryder, som skal forbindes korrekt. En 2-polet kan sådan set bruges, men fjerner lidt af formålet (kunne cutte batteriet helt ud med ét snuptag i tilfælde af kortslutning). Du har selv oplevet problemet med at den kører videre, og du har fuldstændigt ret i årsagen - generatoren holder bilen kørende. Du kan så vælge at kable det således at generatoren afbrydes. Det er bare ikke anbefalet, da det angiveligt kan give nogle ubehagelige spikes som man ikke lige har lyst til. Insisterer man fortsat på at bruge en 2-polet, så kan det kables lidt anderledes. Oftest har man jo tykt kabel fra + til starter, og lidt tyndere videre fra starter til generator (+ hvad der nu går ud fra batteriets plus til f.eks. inde i bilen). Dette kan splittes op, så man ikke forbinder generatoren med starteren (og videre gennem afbryderen til batteriet), men derimod forbinder generatoren direkte - på sit eget kabel - til plussen på batteriet, udenom afbryderen. Forsyning fra plussen på batteriet til starter og internt i bilen skal så over afbryderen. Det vil virke ved at man afbryder starteren og også tænding, benzinpumpe, etc. da man fjerner forsyningen til det interne net i bilen. Problemet med spiken fjernes da generatoren stadig kan levere denne direkte i batteriet (som er ret god til at modtage sådan en). Problemet med denne løsning er at man stadig har et kabel mellem batteri og generator som IKKE kan afbrydes med afbryderen. Så den sikkerhed for at man hurtigt kan afbryde en kortslutning, som er formålet med sådan en afbryder, den fjernes delvist. De rigtige 6-polede afbrydere har den funktion at de både afbryder hovedstrømmen, har et separat kredsløb til at afbryde f.eks. motorstyring, benzinpumpe eller tænding (eller noget andet der med sikkerhed får motoren til at stoppe), og endnu et separat kredsløb der faktisk SLUTTER når alt andet afbrydes. Dette kredsløb leder spiken gennem en kraftig keramisk modstand ned i stel. Lidt mere bøvlet at kable - men den rigtige løsning... |
Forfatter: | Jack [ 07 okt 2009, 16:08 ] |
Titel: | |
Brisse skrev: Måske du skulle bruge sådan en her i stedet.
Den bryder både batteri og strøm til resten af nettet i bilen. ![]() Har bl.a. set den her... https://www.burtonpower.com/product_mai ... 14&PSet=98 Det er sådan en der er monteret:-) LQS, bilen er til drift i SD-serien, så skal være der ifølge reglerne. Wildert, lure lige lidt på det du skrev;-) |
Forfatter: | lqs [ 07 okt 2009, 16:39 ] |
Titel: | |
prøv at sæt et link ind til de regler. må den være af plastik? skal den virke mm... MVH søren |
Forfatter: | Wildert [ 07 okt 2009, 17:06 ] |
Titel: | |
Jack skrev: Wildert, lure lige lidt på det du skrev;-)
Mja - det er lidt komplekst... og svært at forklare med hvorfor, osv. Men hvis du kigger lidt på diagrammerne på disse links: http://www.dazecoop.co.uk/15-06-2006/wi ... off-switch http://boardroom.wscc.co.uk/cgi-bin/iko ... fia+cutout så bliver det måske lidt nemmere at gennemskue. @LQS: Hvis det er noget i nærheden af de regler som DASU formulerer (som er direkte fra FIA), så er det typisk noget med at kravet er at kontakten afbryder al forbindelse mellem batteriet og resten af bilens elektriske system. Jeg kan ikke lige huske om det også er et krav at motoren rent faktisk skal stoppes - men det er om ikke andet end gavnlig sideeffekt ![]() |
Forfatter: | HenrikGM [ 07 okt 2009, 17:11 ] |
Titel: | |
Den spike Wildert omtler kan være meget lig 110volt vekselspænding indtil generatoren er nede i fart. Har set en Hyundai med sådan en hovedafbryder på. Slog næsten alt elektrisk i bilen ihjel første gang man tog nødstoppet, så den virkede sådan set fint. Problemet kom først da den skulle startes igen ![]() Har selv prøvet det på en racerbil, hvor nødstoppet ville slå MS ud af spillet. Man skal altid have en plan med generatorstrømmen. |
Forfatter: | Jack [ 07 okt 2009, 17:47 ] |
Titel: | |
lqs skrev: prøv at sæt et link ind til de regler. må den være af plastik? skal den virke mm...
MVH søren http://www.sdseries.eu/da/regler-og-reg ... glementer/ Stk 4.4 under pro regler forneden. Skal ikke køre pro(ikke første løb ihvertfald:-) ) men kan lige så godt lave det efter de pro regler, når der alligevel sidder en switch på bilen, hvis det bare er og lave lidt lednings arbejde. |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |