Powerforum http://www.powerforum.dk/ |
|
ikke-opvarmet lambdasonde vs opvarmet. http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=23116 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | tonnilerche [ 13 jan 2010, 13:36 ] |
Titel: | ikke-opvarmet lambdasonde vs opvarmet. |
I disse kolde tider når min bil slet ikke at blive ordentligt varmet op, og da jeg kører mange korte ture, betyder det at den gamle daihatsu sutter enormt meget benzin. Det er en EFI-motor, med lambdasonde, katalysator, og almindelig fordeler-tænding ( der ikke er styret af ECU ) fra 1993 ( 89-93 ). Lyder det helt vanvittigt at prøve at montere en opvarmet lambdasonde? Så sonden bliver varm i løbet af kort tid, istedet for at vente noget ala 5-7 minutter på at den bliver ordentlig varm - for der er køreturen allerede overstået. Jeg tænker selvfølgelig på om den "magre" blanding så vil kunne skade motoren, hvis den ikke er 100% varm - det er trods alt en "gammel" motor der kører på 10w40 og er designet i slutningen af 80'erne.... Der er selvfølgelig en grund til at ECU'en har et koldstartsprogram, men hvor kritisk vil i tro at det i virkeligheden er? Jeg tænker på en universal 3/4 lednings sensor fra fx biltema til et par hundrede kroner... Jeg har ikke regnet på hvor langt jeg kører på literen, men det er MEGET MEGET lidt... langt under 10 på literen... |
Forfatter: | Brisse [ 13 jan 2010, 14:06 ] |
Titel: | |
Tror du ikke bare du skulle klippe temperatur-føleren i topstykket af og sætte en modstand på i stedet, så ECU'en tror motoren er varm? Vupti, ingen "choker" og dit benzinforbrug bliver sikkert bedre - dog er det nok ikke så nemt at få startet bilen når den er kold ![]() |
Forfatter: | tonnilerche [ 13 jan 2010, 14:42 ] |
Titel: | |
Brisse skrev: Tror du ikke bare du skulle klippe temperatur-føleren i topstykket af og sætte en modstand på i stedet, så ECU'en tror motoren er varm? Vupti, ingen "choker" og dit benzinforbrug bliver sikkert bedre - dog er det nok ikke så nemt at få startet bilen når den er kold
![]() Hmm... ja den har selvfølgelig også noget at sige... Den måler på køler-vandet... Er det mon DEN man skal lege med? istedet for lambdasonden? Mon man skulle undersøge om det var termostaten der var groet lidt fast istedet? På 5 minutter når temperatur-føleren i instrumentbordet kun lige at rykke sig 3-4mm |
Forfatter: | Wankel [ 13 jan 2010, 16:59 ] |
Titel: | |
Sæt et stykke pap foran køleren. |
Forfatter: | Westmus [ 13 jan 2010, 18:02 ] |
Titel: | |
Wankel skrev: Sæt et stykke pap foran køleren.
Den originale bunderøvs løsning! Min far havde et "rullegardin" foran køleren i hans gamle Volvo 142. Det kunne hæves/sænkes efter behov inde fra kabinen med noget kabeltræk. Tror et var noget han selv havde udtænkt ![]() |
Forfatter: | Spirillen [ 13 jan 2010, 18:12 ] |
Titel: | |
Westmus skrev: Den originale bunderøvs løsning! Min far havde et "rullegardin" foran køleren i hans gamle Volvo 142. Det kunne hæves/sænkes efter behov inde fra kabinen med noget kabeltræk. Tror et var noget han selv havde udtænkt
![]() Det sidder der originalt på en Toyota Landcruiser F/H/BJ42-45 ![]() |
Forfatter: | Morten VJ [ 13 jan 2010, 18:58 ] |
Titel: | |
Virker thermostanten? Prøv at skifte den til en med en højere åbningstemperatur. Men 5-7 minutter så når motoren aldrig en temperatur, hvor den bruger lambdasonden. Så tag cyklen, eller lev med det!! En opvarmet sonde vil ikke hjælpe på problemet, da motorstyringen først begynder at bruge sonden efter en hvis motortemperatur!!! MVH Morten |
Forfatter: | RG [ 13 jan 2010, 20:01 ] |
Titel: | |
Benzin fyr. ![]() |
Forfatter: | JerrilD [ 14 jan 2010, 14:29 ] |
Titel: | |
tænkte det samme som Morten VJ... Tag cyklen, hvis der ikke er længere på arbejde ![]() |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |