Hej Folkens.
Jeg har lige skiftet bagtøj på et familiemedlems gamle Volvo 740. Det gik også fint, men der var en lille detalje jeg havde overset.
Bilen er uden abs, så jeg skaffede bare et bagtøj uden abs, og troede så at det var det.
Men så viste det sig, at fordi bilen er en 89'er (donor bagtøj fra 86'er), så kører de med abs-bagtøj selvom bilen ikke har abs. Og det medfører jo så at speedometret viser forkert. Viser f.eks 50 når man kører 100.
Inde i bagtøjet ved speedo-sensoren har det originalt 96 tænder, og i den gamle type er der kun 38. Jeg har haft Volvobogen fremme på værkstedet, og der ses det tydeligt at man ikke kan bytte de speedo-sensor-ringe om i bagtøj'erne for at det kan komme til at passe.
Jeg magter ikke at skulle til at finde et andet bagtøj at smide på. Så jeg har tænkt på om man ikke kunne få et lille kredsløb som kan ændre signalet fra bagtøjet. Nu ved jeg ikke om det er spændingen eller frekvensen fra sensoren, som speedometret bruger...
Er der evt. nogen som ved om man kan justere/ændre i speedo'et, så hastigheden kommer til at passe?
Det er også lidt træls at skulle finde et andet instrument til bilen, da der er flere forskellige typer.
Dennis
Speedo signal fra Volvo bagtøj - ændres? Gode råd modtages..
Redaktør: Moderatorer
- Volvo-Dennis
- Senior Medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
- Geografisk sted: Syddjurs
Speedo signal fra Volvo bagtøj - ændres? Gode råd modtages..
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Prøv at google UAF2115
Og du vil finde at der sidder en kalibrerings modstand til speedometret.
Desværre påvirker den kun hastigheden, og ikke trip og km tæller.
MVH
Morten
Og du vil finde at der sidder en kalibrerings modstand til speedometret.
Desværre påvirker den kun hastigheden, og ikke trip og km tæller.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Ikke mange muligheder.
En lille microcontroller kan "geare" signalet om. Alternativt skift speedometer eller bagtøj.
The devil is in the details....
En lille microcontroller kan "geare" signalet om. Alternativt skift speedometer eller bagtøj.
The devil is in the details....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Volvo-Dennis
- Senior Medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
- Geografisk sted: Syddjurs
Mange tak for jeres bidrag.
Jeg har været ved at google lidt
, og jeg har besluttet mig for at jeg i første omgang vil prøve at finde et andet instrument til bilen. Det er det som vil være den hurtigste løsning, og nok ikke den billigste.
Jeg har været ved at google lidt
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
-
Spirillen
- Senior Medlem
- Indlæg: 365
- Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
- Geografisk sted: Horsens
- Volvo-Dennis
- Senior Medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
- Geografisk sted: Syddjurs