Volvo bagtøj
Redaktør: Moderatorer
-
Bufas
- Senior Medlem
- Indlæg: 332
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Slagelse
- Kontakt:
Volvo bagtøj
Jeg har en Rekord E2 hvori jeg har lagt en større motor i. Men lige for tiden er der lidt problemer med at få det synet korrekt. Motoren holder sig momentmæssigt inden for hvad karossen er godkendt til. Men jeg kan ikke finde papirer på effekten, selvom jeg har hørt at de skulle eksistere.
Derimod kan jeg fra tyskland få papirer på hvilke bremser jeg skal bruge for at få bilen godkendt med 420hk. Det kræver skiver bagpå. Men da det sæt er lidt kostbart så var min tanke om ikke der kan fåes skiver som standard på et volvo bagtøj?
Rekorden har en sporvidde på 1432mm bagpå, ifølge min haynes bog.
Jeg har ledt på nettet og har fundet ud af at 240 kører med 1350mm. Det vil jeg gerne have bekræftet hvis der nogle der kan det?
Andre Volvo der kører med noget der ligger tættere på uden at være over, og samtidig er let tilgængelige? 740 er lidt bredere.
Hvad er der af muligheder for bremser på bagtøjet?
Attesten jeg kan få siger 279x10,5 eller 279x22 ventileret. Begge kan godkendes til 420hk.
Hvilke gearinger er det muligt at få dem med? Hvad med spær?
Andre mærker kunne også bruges, BMW, Mercedes hvis nogle kender til dem?
Derimod kan jeg fra tyskland få papirer på hvilke bremser jeg skal bruge for at få bilen godkendt med 420hk. Det kræver skiver bagpå. Men da det sæt er lidt kostbart så var min tanke om ikke der kan fåes skiver som standard på et volvo bagtøj?
Rekorden har en sporvidde på 1432mm bagpå, ifølge min haynes bog.
Jeg har ledt på nettet og har fundet ud af at 240 kører med 1350mm. Det vil jeg gerne have bekræftet hvis der nogle der kan det?
Andre Volvo der kører med noget der ligger tættere på uden at være over, og samtidig er let tilgængelige? 740 er lidt bredere.
Hvad er der af muligheder for bremser på bagtøjet?
Attesten jeg kan få siger 279x10,5 eller 279x22 ventileret. Begge kan godkendes til 420hk.
Hvilke gearinger er det muligt at få dem med? Hvad med spær?
Andre mærker kunne også bruges, BMW, Mercedes hvis nogle kender til dem?
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Bredden på bagtøjet fra narv til narv er.
240: 140cm
740: 151cm
Sporvidden må du justere med et målet på fælgen!
Bremsekiven er mere problematisk da de er 281*9,6mm
Og hvad med stemplets diameter, og bremseklodsens areal??
Og så er der hele ombygningen af ophængs beslag på bagtøjet.
Og håndbremsekabler, og en masse andre småting.
Og som Søren skriver, så kan du nok ikke bruge papirene fra tüv i dk.
MVH
Morten
240: 140cm
740: 151cm
Sporvidden må du justere med et målet på fælgen!
Bremsekiven er mere problematisk da de er 281*9,6mm
Og hvad med stemplets diameter, og bremseklodsens areal??
Og så er der hele ombygningen af ophængs beslag på bagtøjet.
Og håndbremsekabler, og en masse andre småting.
Og som Søren skriver, så kan du nok ikke bruge papirene fra tüv i dk.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Der er to bredder på volvo bagtøj, mener det er 1350 og 1420mm, men det kan ihvertfald slåes op.
Volvoen kører med et ophæng der ligner 4link på mange punkter, så du skal have noget lavet om for at få det til at passe.
Aftermarket bremser er der lidt forskelligt til volvoen, men det er dyrt. Rigtigt dyrt.
Den har jo 2 stemplede kalibere i bag som std, og med kabeltrukket håndbremse med bakker inde i bremseskive/tromlen.
Volvo bagtøjet fandtes med pladespær, men det er mildt sagt sjældent.
Gearinger er der masser af, i grove tal fra 1:2,9 og til 1:5.3
Aftermarket er der også muligheder med volvo bagtøjet. Det alternative navn er Dana30. Dvs fortøjet fra feks en jeep er samme diff. setup.
På spær delen kan du få alt fra airlockers til slyngdiff. over pladespær og rigtige torsen spær.
MEN, ovenstående muligheder er ikke gratis. Et bagtøj med godt spær (eller nyt) står i ca. 10.000dkr.
Volvoen kører med et ophæng der ligner 4link på mange punkter, så du skal have noget lavet om for at få det til at passe.
Aftermarket bremser er der lidt forskelligt til volvoen, men det er dyrt. Rigtigt dyrt.
Den har jo 2 stemplede kalibere i bag som std, og med kabeltrukket håndbremse med bakker inde i bremseskive/tromlen.
Volvo bagtøjet fandtes med pladespær, men det er mildt sagt sjældent.
Gearinger er der masser af, i grove tal fra 1:2,9 og til 1:5.3
Aftermarket er der også muligheder med volvo bagtøjet. Det alternative navn er Dana30. Dvs fortøjet fra feks en jeep er samme diff. setup.
På spær delen kan du få alt fra airlockers til slyngdiff. over pladespær og rigtige torsen spær.
MEN, ovenstående muligheder er ikke gratis. Et bagtøj med godt spær (eller nyt) står i ca. 10.000dkr.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Bufas
- Senior Medlem
- Indlæg: 332
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Slagelse
- Kontakt:
lqs skrev:du kan reelt... bruge de papirer til ingenting. i dk altså.
MVH søren
I så fald kan de bruges til at syne bilen i tyskland, og efterfølgende i danmark.
Morten VJ skrev:Bredden på bagtøjet fra narv til narv er.
240: 140cm
740: 151cm
Sporvidden må du justere med et målet på fælgen!
Bremsekiven er mere problematisk da de er 281*9,6mm
Og hvad med stemplets diameter, og bremseklodsens areal??
Og så er der hele ombygningen af ophængs beslag på bagtøjet.
Og håndbremsekabler, og en masse andre småting.
740 bliver for bred så. Så det skal være 240. Det er fint nok de ligger lidt længere inde, så kan jeg bruge de fælge der sad på da jeg købte den som var lovlige efter tysk standard hvor det kun er nødvendigt at have dækmønstret inden for skærmene.
Tykkelsen på skiverne er et problem... Ophæng bliver Rekordens der bliver flyttet direkte over. Håndbremsekabler og småting er en udfordring, men jeg har et ekstra bagtøj liggende som jeg kan lege med.
HenrikGM skrev:Aftermarket bremser er der lidt forskelligt til volvoen, men det er dyrt. Rigtigt dyrt.
MEN, ovenstående muligheder er ikke gratis. Et bagtøj med godt spær (eller nyt) står i ca. 10.000dkr.
Detskyder lidt min ide i jorden, så kan jeg lige så godt købe bremserne i tyskland, som er bolt on...
Det var ærgeligt. Tak for svarene, så skal jeg ikke tænke mere over det. Medmindre der er nogle der kender til enten BMW eller Mercedes bagtøj. Eller andre muligheder for den sags skyld.
- Captain Slow
- Mester Medlem
- Indlæg: 1340
- Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
- Geografisk sted: Horsens
duer det dana 30 til noget ?
hvad kan det holde til, og hvad er bredden ?
lyder da som et "billigt" bagtøj,,hvis det da har noget at stå imod med,
tænker selvfølgelig på min drag slæde
der skal helt være lidt fremtid i det, dvs mellem 900-1000 motor hk, med tilsvarende moment fra en 4L V8
3,9 gearing tror jeg kunne passe meget godt, med et godt spær
hvad kan det holde til, og hvad er bredden ?
lyder da som et "billigt" bagtøj,,hvis det da har noget at stå imod med,
tænker selvfølgelig på min drag slæde
der skal helt være lidt fremtid i det, dvs mellem 900-1000 motor hk, med tilsvarende moment fra en 4L V8
3,9 gearing tror jeg kunne passe meget godt, med et godt spær
I love everything thats fast enough to do something stupid with
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Bufas skrev:HenrikGM skrev:]Aftermarket bremser er der lidt forskelligt til volvoen, men det er dyrt. Rigtigt dyrt.
MEN, ovenstående muligheder er ikke gratis. Et bagtøj med godt spær (eller nyt) står i ca. 10.000dkr.
Detskyder lidt min ide i jorden, så kan jeg lige så godt købe bremserne i tyskland, som er bolt on...
Det var ærgeligt. Tak for svarene, så skal jeg ikke tænke mere over det. Medmindre der er nogle der kender til enten BMW eller Mercedes bagtøj. Eller andre muligheder for den sags skyld.
det der ødelægger regnestykket for dig er at du vil have spær, og dermed søger noget ret attraktivt for mange mennesker.
Hvis du kan leve uden spæret, så kan du finde bagtøjet for en plovmand....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Captain Slow skrev:duer det dana 30 til noget ?
hvad kan det holde til, og hvad er bredden ?
lyder da som et "billigt" bagtøj,,hvis det da har noget at stå imod med,
tænker selvfølgelig på min drag slæde
der skal helt være lidt fremtid i det, dvs mellem 900-1000 motor hk, med tilsvarende moment fra en 4L V8
3,9 gearing tror jeg kunne passe meget godt, med et godt spær
På volvoen er trækakslerne det svage punkt. Dana30 er kun diff. systemet og centerhuset.
Jeg så en svensk tråd hvor oem volvo blev skiftet med MW aksler lavet til formålet. kan selvf. ikke finde den lige her og nu.
Mig bekendt har jeg ikke hørt om nogen der har splittet kron/spids hjulet eller diff. hjulene(Eaton Torsen forudsat)
Men skudsikkert bliver det nok ikke til drag med store dæk, lim, og tilhørende brug af kobling...
Ford9". Men det har selvf også en højere pris...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Captain Slow
- Mester Medlem
- Indlæg: 1340
- Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
- Geografisk sted: Horsens