Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 jul 2018, 02:37

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 11 jul 2011, 08:35 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sydsjælland
Har søgt en del for at finde frem til hvad der vil være optimalt at behandle en bil med der står i ren plade. Det tyder på at langt de fleste mener at 2k epoxy skulle være det optimale, men samtidig skulle det være ret svært at få fat i som privatperson. Har dog fundet den her hos biltema:

http://www.biltema.dk/da/bad/Kemikalier ... oxyprimer/

Men har svært ved at vurdere hvor bevendt den vil være på en bil. Det kan vel næppe være lige så stærkt/godt som det 2k epoxy man skal være godkendt til at håndtere?


Har set anbefalinger af POR15, og det kan også godt være at undersiden bliver behandlet med dette, men det er jo ikke noget man kan behandle hele bilen med, da man som jeg forstår det da vil står med en alt for hård overflade at arbejde videre med?

Hvad er jeres anbefalinger/erfaringer?

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jul 2011, 17:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Hvis du har en ide om hvem der senere skal byge farve på så tag den med ham. Automalere plejer absolut ikke at bryde sig om at skulle arbejde oven på noget de ikke kender, mest fordi de jo godt ved hvem der får skylden hvis noget viser sig er reagere uventet. Hvilket sagtens kan ske med nogen forsinkelse.
Ja eller bare det er købt hos en kollega hjælper sikkert på deres positivitet. Det vigtigste er at det er et produkt de VED ikke giver problemer. Noget fra f.eks Biltema kan være et glimrende produkt, men få lige konfirmeret hos en automaler at han siger god for det som underlag til det der skal ovenpå. Det skulle nu ikke undre mig at de også gerne ville sælge dig det du skal bruge til det helt grundlæggende.

Hukommelsen svigter, men mener mit gamle vrag nedenunder og på alle løsdele, fik noget etch-primer nederst, 2k epoxy ovenpå og så noget poly et-eller-andet toplak. Kan huske der var en lastbil uden på poly-bøtten. Det hele var dengang købt efter vejledning hos og af et firma der leverede materialer til de prof autolakerer.
Her 10-15 år senere ser det stadigt fint ud.... ja der var et enkelt mindre område hvor lakken begyndte at lette fra pladen efter måske 5 år og synderen var nok mig selv! Lige der brugte jeg vist et eller andet rødbrun auto primer på spray inderst. Så ku jeg jo lære det! :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2011, 21:13 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7412
Der findes rødbrune primere ala Esbjergs fra bla Plastic Padding som jeg har haft brugt med god succes. Havde en rødmalet plet på den gamle volvo der aldrig fik andet end grundmalingen efter rep af en lakskade. Rusten slog aldrigt igennem grundmalingen.

Den lysegrå grunder slår rusten lige igennem på retkort tid.

Det lyder som om autolakerere ikke er vild medden røde grunder, måske pga zinkindholdet, men til rust har jeg fine erfaringer med den.

Epoxy malinger der ligger sig som "lag", SÅ skal man ihvertfald være helt fuldstændig sikker på det er rent nedenunder. Det er min erfaring ihvertfald.

Rustomdannere virker faktisk fint, hvis der bliver gjort ordentligt rent, feks med en hobbysandblæser. Rustomdaneren finder helt tydeligt lidt rest rust i selv en ret ren flade. Der har jeg slebet det ned med lethånd, og grundet med den røde grunder med ok held.
MEn den røde grunder kunne nok have klaret opgaven i sig selv....

Jeg ville bruge den røde grunder igen, eller alternativt kigge skibsværfterne i kortene. De kan male et skib i saltvand og lade det ligge grundmalet i over 1 år uden rusten får fat....!

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2011, 13:08 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 apr 2008, 15:59
Indlæg: 470
Geografisk sted: I æ corolla.
Autolakere hader mildt sagt 1 komponent grunder.
Mest fordi de skal til at vaske det af med fortynder inden de selv kan male/spartle oven på.

PM mig hvis du mangler auto epoxy grunder..

Mvh

_________________
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2011, 13:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2468
Geografisk sted: i midten af midtjylland
volvo bruger vist noget blåt stas selv.

det var noget jeg så i en renoveringstråd på en norsk side.

er det godt nok til en fabrikant så er det vel stemplet som OK.

volvofolket må vide mere.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2011, 19:10 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 aug 2008, 08:06
Indlæg: 170
Geografisk sted: Nordjylland
På de gamle volvo BM traktore er grunderen gul, og det har åbenbart noget at sige for farven bagefter, hvis ikke gul så får den ikke den rigtige volvo-rød...

Det er egentlig sjovt med farven på grunderen, for kan kun tilslutte mig at grå slår rust igennem på kort tid, hvor at den røde nærmest er lak nok i sig selv, om end ikke så pæn, ihvertfald ikke at kigge på i flere måneder;)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2011, 22:10 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7412
bjarne9800 skrev:
På de gamle volvo BM traktore er grunderen gul, og det har åbenbart noget at sige for farven bagefter, hvis ikke gul så får den ikke den rigtige volvo-rød...

Det er egentlig sjovt med farven på grunderen, for kan kun tilslutte mig at grå slår rust igennem på kort tid, hvor at den røde nærmest er lak nok i sig selv, om end ikke så pæn, ihvertfald ikke at kigge på i flere måneder;)


Den røde koster også en pæn sjat mere end den grå. Nogen der ved hvad forskellen er i indholdet?

Hvorfor er autolakeren ikke pjattet med feks den røde 1-komponent grunder?
Jeg har ikke haft de bedste erfaringer med langtidsholdbarheden på "autolak grundere", hvorimod den røde ESBJERG aldrigt har svigtet men måske udseende er sadt over funktion her?
Kunne forestille mig at autolakken ovenpå feks rød ESBJERG måske får et udseende problem? Nogen der ved?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2011, 23:31 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 aug 2008, 08:06
Indlæg: 170
Geografisk sted: Nordjylland
Jeg har kun "prøvet" at male en enkelt hel bil, det var med rød grundmaling og ganske vist med sort ovenpå, dækker måske bedre.. Men min erfaring med dette var at det sorte nærmest kun kunne hive fat i det, hvis man prøvede at give noget sort som var hærdet op et ekstra lag så løb det praktisk taget bare af eller blev ekstremt grimt, selvom det var slebet mat...

Selvfølgelig nok også konceptet bag grunder;)

Det jeg brugte kom herfra: http://www.autolackierbedarf.de/default ... erung.html
desideret grunder har de vist kun rotbraun, grå er filler/sprøjtespartel i deres katalog...

Jeg ved ikke hvad farven gør, men du får nok næppe en autolakerer til at bruge noget som ikke er vandbaseret.. Både af sundhedsmæssige årsager, men det er nok også det han kan få billigst dvs. på jobbet (fryns) :gnaek:




Lige et sidespørgsmål, nogen som har prøvet at male plastic? altså forsk. skærme?
Skal det have noget grunder? det ruster jo ikke, men spørgsmålet er om lakken vil hænge ved...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jul 2011, 08:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1251
plastic skal have en speciel plastprimer, samt der skal blødgøringsmiddel i lakken, så den bliver mere flexibel


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jul 2011, 12:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
er der så nogen der har erfaring med etch-primere ala terosons ??

ex http://www.veterandele.dk/shop/teroson- ... 3266p.html
prisen er set billigere andre steder , men stadig en halvdyr raslebøtteløsning , men hvis det virkelig er så meget bedre så er prisen ikke så vigtig

har hørt både godt og skidt om det men kun fra nogen som har det fra andre :|

MVH Luske


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team