Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 nov 2018, 13:12

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 12 jun 2015, 18:33 
Offline

Tilmeldt: 12 jun 2015, 16:14
Indlæg: 5
Hejsa

Jeg skriver dette indlæg, da jeg pt er ved at forsøge at købe en gammel Ford Capri mk1 jeg har fundet.
Planen er at bygge den som en bil der kan bruges til track days og til Hill Climbs.

Jeg har kigget en masse billeder på nettet, og har meget lyst til at ligge en 2L Zetec med dobbelte weber karburatorer i den?
Så mit spørgsmål går på om nogen herinde har erfaringer med dette? Nogen der har prøvet noget lignende?

Jeg vil gerne have den godkendt på korrekt vis, så der ikke er noget at komme efter. Jeg deler garage med en synshal, og havde en snak med en synsmand i dag. Han mente at det som sådan godt kunne lade sig gøre at ilægge en Zetec motor, da man kunne holde sig under 20% reglen i forhold til en 3.0 Capri. Her skal det så lige nævnes, at den jeg kigger på er en 1.3, og derfor vil jeg vel være nødt til at betale ekstra afgift op til en V6? Dette er ikke noget problem, hvis det er det der skal til, men kunne godt tænke mig at høre om nogen af jer har prøvet dette? I så fald, hvor og hvordan henvender man sig ang. dette?
Desuden mente han også at hvis man lagde en Zetec motor i, så skulle bilen ikke længere overholde Capri'ens emissions grænser, men derimod emissions grænserne for Zetec motoren, derfor ville karburatorer være et problem? Har i hørt om dette?
Til slut nævnte han at nogle fabrikanter har lavet godkendelser for diverse modeller, hvor de angiver hvor mange kræfter de forskellig modeller i teorien kan håndtere? Jeg har før hørt at bl.a. Volvo og VW har lavet disse, nogen der ved om Ford har lignende, og hvis nogen af jeg skulle ligge inde med en sådan, så er jeg MEGET interesseret i en kopi.
Vil være meget taknemmelig for alt den input jeg kan få.
Mvh
Dennis


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jun 2015, 21:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2469
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Har du overvejet en duratec det er en alu motor. Og 180-190hk ikke er det store problem. Kik på div super7 forums, den sammensætning af motor og gear er ikke usædvanlig.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Senest rettet af møffe 13 jun 2015, 06:10, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jun 2015, 21:38 
Offline

Tilmeldt: 12 jun 2015, 16:14
Indlæg: 5
Hejsa

Duratec var også en mulighed. Men Zetec var umiddelbart udfra et pris perspektiv. Jeg er ikke så meget i tvivl om det tekniske.
Det er mere hvordan man får det godkendt. Ville gerne at ombygningen var 100% lovlig og godkendt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2015, 06:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2469
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Det kan jeg desværre ikke hjælpe med, men jeg har ikke hørt om nogle der har fået sådan parpire til Ford gennem tiden. Har du prøvet ved Ford classic club ?

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2015, 18:08 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Forureningskravet er altid bilens, det er ikke motorens.
Skal der plader på den? Jeg kender ikke reglerne for hill climb.
Hvis du vil have den godkendt, så glem alt om afgift, medmindre du kan finde en der har lavet en tilsvarende ombygning der er sluppet for at betale den. Ellers skal du kun koncentrere dig om at få det synet og godkendt. Afgiften kommer automatisk hvis de mener de vil have noget for ulejligheden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jun 2015, 18:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Bufas skrev:
Forureningskravet er altid bilens, det er ikke motorens.


Ja, men...

Pointen er at der skal dokumenteres at motoren overholder bilens forureningskrav.
Udgangspunktet er at en motor fra en nyere bil altid overholder samme, eller strammere krav til forurening i den ældre bil man vil komme den i.
Men forudsætning er normalt at motoren flyttes komplet med brændstofsystem, alle følere, etc. Det kan man ikke lige sige er tilfældet for en Zetec på karburatorer :).
Skal man have den igennem, så bliver det noget med om man generelt ville kunne få godkendt den årgang bil med karburatorer - hvilket igen afhænger af forureningsnormen, hvilket så altså igen afhænger af årgang.

Citat:
Skal der plader på den? Jeg kender ikke reglerne for hill climb.


Hill climb køres normalt efter Klubrally-reglement, med nogle specielle afvigelser ift. at der kun behøver være en i bilen og et par andre ting.
Dvs. at bilen enten skal være normalt synet og godkendt (evt. med konstruktive ændringer), eller rallysynet.

Skal den rallysynes skal der bur i, der skal overholdes et rally gruppereglement, en homologeringsattest og noget andet pilleri.
Når ja, og så må man ikke køre i den til hverdag :).

Den behøver dog ikke være afgiftet til det formål, da der kan køres på konkurrence-prøveplader.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jun 2015, 19:05 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Forureningskravet til en Capri er nok enten 4,5 eller 5,5% CO i tomgang. Jeg kan ikke lige huske årgangen det skiller på, eller Capri årgang. Men det kan stort set koges ned til at der ikke må løbe uforbrændt benzin ud af udstødningen. Uden at huske det helt så mener jeg faktisk at det er nok at synshallen bare måler det er iorden, uden yderligere dokumentation. Men det ved synsmanden helt sikkert.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jun 2015, 19:51 
Offline

Tilmeldt: 12 jun 2015, 16:14
Indlæg: 5
1000 tak for alle jeres indsput. Jeg skal helt sikkert snakke noget mere om dette med min synsmand. Jeg deler garage med en Synshal, og han er generelt meget flink og large. MEN jeg vil gerne have at den overholder alle de krav den skal. Derfor tænker jeg også at der må være andre ting end forurening? Hvordan skal man forholde sig til bremser osv? Tror i man evt. kan referere til en 3 Liters Capri, montere bremser osv. fra en sådan og derefter gå ud fra reglen om 20% effektforøgelse?
Ang. forurening så skal der vist en officiel måling til. Men denne kan fåes fra et Tüv institut i Tyskland. Mod betaling naturligvis.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jun 2015, 21:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvis du vil henvise til 3liters modellen. så er der anden (atlas) bagaksel på.som jeg husker.... nok også andre fjederben mm foran. endelig så tag dig i agt for at du ikke ændrer (letter) vægt over foraksel med mere end 50kg. essex motoren som 3l capri kører med er utrolig tung. den er også lavtydende. er det ikke 132-142hk de er opgivet til? vil du lave det med 20% over det, er der max 170hk at gøre godt med. skulle det både være 100 procent lovligt og sjovt.... ville jeg nok prøve at få preben egelund til at "rodsyne" køretøjet. altså med køretest.
MVH søren


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jun 2015, 22:19 
Offline

Tilmeldt: 12 jun 2015, 16:14
Indlæg: 5
Hej Søren
1000 tak for svaret. Først og fremmest, så ja du har jo ret i det med de 50 kg ifht. original motoren, det har jeg også læst i færdselsstyrelsens anvisninger, der er nok at holde styr på. Men jeg synes ikke at det fremgår om det er ok at tage udgangspunkt i en model med større motor (altså forudsat at bilen er bygget teknisk om identisk med denne, altså undervogn, bremser osv.). Det ville jo gøre det hele meget nemmere. 170 HK ville være rigtig fint (ihvert fald til at starte med). En standard 2L Zetec med dobbelte Weber giver 155 HK.
Jeg har også set Preben Egelunds hjemmeside. Jeg har dog hørt blandede omtaler af ham, men han er den eneste i dk der kan. Har du brugt ham? Ved du ca hvad det koster? Hvor omfattende er det?

Mvh
Dennis


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team