Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Indsugnings brøl ?
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=362
Side 1 af 2

Forfatter:  Christian Pug 309 [ 12 dec 2002, 19:27 ]
Titel:  Indsugnings brøl ?

Hejsa Alle
Jeg har gået og tænkt lidt over lyden på ens indsugning.
Jeg synes nemlig der er meget foreskel på hvordan "indsugnings brølet" er på forskellige bil typer, mærker eller modeller ?
Derfor er jeg intr. i hvad det er som afgør hvor stort og dybt ens brøl bliver, altså er det f.eks. indsugninsemanifolden, antallet af indsugnings ventiler eller størrelsen på disse, eller er det noget helt andet?
Kan man lave mere brøl i sin indsugning (jeg har K&N på ;o) ?
Jeg kan umiddelbart ikke se nogen logik i hvor stort brølet er/kontra motor.
Jeg har selv en Peugeot 309 1.9 8V fra 1987, og synes ikke den brøler særlig meget i forhold til andre af mine venners biler, eks
Opel Vectra A 2.0i 8V med næsten samme luftmængde måler, brøler noget mere end min.
Opel Corsa 1.2i brøler helt vildt meget.
Derfor håbede jeg på i kunne hjælpe med at forklare hvilke(n) del(e) som afgør hvor kraftigt et brøl der kommer fra ens luftfilter :o)

Mvh Christian

Forfatter:  Jesper Lind [ 12 dec 2002, 19:52 ]
Titel:  Re: Indsugnings brøl ?

Hvis du har et konisk filter på, så prøv at sætte et rør udenover filteret. Evt. Orange PVC rør eller lign....man kan godt blive bange for det brøl det kan lave! :-D

Forfatter:  christian [ 12 dec 2002, 22:52 ]
Titel:  Re: Indsugnings brøl ?

Sikker Jesper?
Det må jeg lige prøve, hvor finder jeg noget rør i denne tykkelse, mit filter er jo bare et std. RC2600 eller hvad de der uni. filtre hedder.

Mvh Christian

Forfatter:  Jan [ 13 dec 2002, 13:24 ]
Titel:  Re: Indsugnings brøl ?

Brølet er også afhængig af indsugningsvejen. F.eks. E30 M20 motorerne siger ik særlig meget i forhold til en pug. Men manifoldet på en M20 motor er også noget længere.

Forfatter:  Lasse [ 14 dec 2002, 13:11 ]
Titel:  Re: Indsugnings brøl ?

Motorer som er styret af en MAP sensor larmer meget da de ofte har en kort indsugning og intet har siddende efter gasspjældet end selvfølgelig luftfiltret.

Opbygningen af indsugningen har også meget at sige, men kortere og mere åben giver den meste lyd.

mvh Lasse

Forfatter:  christian [ 14 dec 2002, 14:10 ]
Titel:  Re: Indsugnings brøl ?

okai, så det er konstruktionen af indsugningsmanifolden som er mest afgørende for lyden?

Mvh Christian

Forfatter:  Jesper Lind [ 16 dec 2002, 21:45 ]
Titel:  Re: Indsugnings brøl ?

Sandt, men hvis man så har en lang indsugning og gerne vil ha' brøl. Så prøv tricket med røret, det skal selvfølgelig være helt åbent i den ene ende. Lyden vil resonere i røret og det kan komme til at lyde temmelig vildt. Eksperimenter evt. med rør af forsk. materialer :-)

Forfatter:  Zky [ 21 dec 2002, 18:05 ]
Titel:  Re: Indsugnings brøl ?

Det der bestemmer hvor meget en motor brøler er lufthastigheden, stor hastighed = stort brøl

Mvh Kenneth

Forfatter:  Steffen Olesen [ 22 dec 2002, 16:04 ]
Titel:  Re: Indsugnings brøl ?

Jeg har fedtet en lille historie sammen om emnet, den kan læses på: <http://www.pugs.dk> under Teknik...

Forfatter:  Troels og bjørn [ 29 dec 2002, 23:03 ]
Titel:  Re: Indsugnings brøl ?

Jamen det bliver jo nok god godnatlæsning til os der osse drøner rundt i biler med M20-motor ;-)

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/