Hej,
Jeg har i dag lavet en Vectra 1.7D fra 1991 hvor tandremmen var sprunget i tomgang.
En Kompresionstest viste at ventillerne er kommet igennem angrebet uden men, men alle 4 vippearme(hedder de det i en Opel ?) på indsugningssiden var brækket.
Pillede knasten ud og monterede 4 nye + en brugt hydraulisk ventilløfter da toppen af den ene var ødelagt.
efter at ha samlet bilen har den nu en bankelyd, som jeg går ud fra kommer fra ventilløfteren eller er det knastjusteringen jeg har lavet rod i ????
ifølge spec. skal knasten stilles ved at måle løftet på indsugningsknasten på cylinder 1 hvilket jeg har gjordt med mikrometer ur (0,56mm)
Gode råd er MEGET velkomne da jeg bestemt ikke kan aflevere bilen som den "banker" nu.
Opel med mislyd HJÆLP !!!
Redaktør: Moderatorer
- xxblade
- Mester Medlem
- Indlæg: 747
- Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
- Geografisk sted: Jylland
Opel med mislyd HJÆLP !!!
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed
SLOW EYES WILL KILL YOU
SLOW EYES WILL KILL YOU
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Nu kender jeg ikke "din" motor, men på en Transit diesel tager vippearmsakslen ofte skade, når tandremmen springer.
Transit-diesel er en stødstangsmotor, hvor tandremmen trækker pumpen og knastakslen, som jo så altså ligger nede i blokken, derfor både tandrem og stødstænger.
Når så tandremmen springer, så bøjer alle 8 stødstænger, men ofte tager også vippearmsakslen skade, oftest ved at lejebukkene revner.
Og det er de revnede lejebukke, man ikke lige opdager i første omgang.
Det sidste tandrems-knæk, jeg reparerede på en Transit, kostede netto under 1000,- kr i reservedele.....
, man skal jo ikke engang have topstykket af.
Håber, at du kan bruge det her til lidt "brainstorming"....
Transit-diesel er en stødstangsmotor, hvor tandremmen trækker pumpen og knastakslen, som jo så altså ligger nede i blokken, derfor både tandrem og stødstænger.
Når så tandremmen springer, så bøjer alle 8 stødstænger, men ofte tager også vippearmsakslen skade, oftest ved at lejebukkene revner.
Og det er de revnede lejebukke, man ikke lige opdager i første omgang.
Det sidste tandrems-knæk, jeg reparerede på en Transit, kostede netto under 1000,- kr i reservedele.....
Håber, at du kan bruge det her til lidt "brainstorming"....
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
- xxblade
- Mester Medlem
- Indlæg: 747
- Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
- Geografisk sted: Jylland
Pricippet i en OHC motor er jo engang noget anderledes, men har selv haft fingrene i en Ford diesel engang, så jeg ved godt hvad du hentyder til.
Er bange for at jeg har stillet knasten forkert, da den ikke trækker ret godt, hvis en 1700ccm suge diesel i det hele taget kan trække.....
Er bange for at jeg har stillet knasten forkert, da den ikke trækker ret godt, hvis en 1700ccm suge diesel i det hele taget kan trække.....
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed
SLOW EYES WILL KILL YOU
SLOW EYES WILL KILL YOU
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Umiddelbart tror jeg ikke på "en forkert knastindstillng".
Når du skriver "bankelyd" opfatter jeg det som mislyd fra éen enkelt cylinder, og så er der altså ikke tale om fejlindstilling.
Derimod, så betyder bankelyd fra éen enkelt cylinder, at man har overset et eller andet.
Hvordan med en komp.test nu efter reparationen????
Hvad med at få brormanden til at hjælpe med at løsne dyserørerne et af gangen, samtidig med at man LYTTER opmærksomt.
Man kan også løsne alle 4 indsprøjtningsrør, derefter "køre" på starteren og så stramme dyseforskruningerne en af gangen, mens man lytter opmærksomt....'
(dyserør=dyseforskruninger=indsprøjtningsrør=omløber=oplysning til ikke-diesel-folk)
Når du skriver "bankelyd" opfatter jeg det som mislyd fra éen enkelt cylinder, og så er der altså ikke tale om fejlindstilling.
Derimod, så betyder bankelyd fra éen enkelt cylinder, at man har overset et eller andet.
Hvordan med en komp.test nu efter reparationen????
Hvad med at få brormanden til at hjælpe med at løsne dyserørerne et af gangen, samtidig med at man LYTTER opmærksomt.
Man kan også løsne alle 4 indsprøjtningsrør, derefter "køre" på starteren og så stramme dyseforskruningerne en af gangen, mens man lytter opmærksomt....'
(dyserør=dyseforskruninger=indsprøjtningsrør=omløber=oplysning til ikke-diesel-folk)
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
-
hygge
- Nyt Medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Sjælland, Vordingborg
- xxblade
- Mester Medlem
- Indlæg: 747
- Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
- Geografisk sted: Jylland
Synes godt det kan være lidt indviklet at måle løftehøjden.
Jeg nulstillede uret på den "flade side" af knasten og drejede knasten indtil uret viste 0,56mm i løft, men det kan vel godt svinge lidt efter hvor man placerer måleren ???
Det var en brugt løfter jeg puttede i og indtil jeg gav den lidt omdrejninger pruttede den fælt i indsugningen, men så kom den med på sidste cylinder efter lidt tid.
Må håbe at det hjælper at køre lidt i den så løfteren kommer "med"
Jeg nulstillede uret på den "flade side" af knasten og drejede knasten indtil uret viste 0,56mm i løft, men det kan vel godt svinge lidt efter hvor man placerer måleren ???
Det var en brugt løfter jeg puttede i og indtil jeg gav den lidt omdrejninger pruttede den fælt i indsugningen, men så kom den med på sidste cylinder efter lidt tid.
Må håbe at det hjælper at køre lidt i den så løfteren kommer "med"
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed
SLOW EYES WILL KILL YOU
SLOW EYES WILL KILL YOU
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Indlæg: 1320
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt:
Jeg ved det ikke med sikkerhed, men på opels ohc benzinere, skal mand altid huske at presse løfterne sammen så de er tømt for olie inden mand monterer dem. Det er meget vigtigt, kender en der brækkede sin motor fordi han ikke vidste det...
Men hvis du ell har gjort det, er benzinerne MEGET længe om at holde op med at snakke.
Men hvis du ell har gjort det, er benzinerne MEGET længe om at holde op med at snakke.