Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 maj 2025, 23:23

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 02 feb 2004, 19:09 
er en oliekøler en god eller dårlig ting, kan den give fler hk ??? overvejer at få en til min lille escort 1,6 16v. Hvor kan de købes og hvad er prisen på den


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2004, 19:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
spild af penge på min. 95% af alle danske biler! gør ofte mere skade end gavn hvis ikke der er termostatstyrring. MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2004, 23:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Nu kan man jo i princippet ikke spilde sine penge på en Escort, men bortset fra det, så har du nok ret, Søren....... :wink:

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2004, 09:12 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Den gode skrev:
er en oliekøler en god eller dårlig ting, kan den give fler hk ??? overvejer at få en til min lille escort 1,6 16v. Hvor kan de købes og hvad er prisen på den


Den giver ikke flere Hk og vil være overkill til din motor, så brug hellere pengene på noget andet.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 feb 2004, 17:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
En olie køler (evt støre end standard) er kun nødvendig hvis du har tunnet din motor.
Hvis du er i tvivl omkring din olie temp. skal du starte med at købe en olie temp. føler/ur, så du kan se om olien bliver for varm.
Alm. drift temp ca. 80-90c. (115-125c. OK. ved race belastning) Men den skal normalt have ca. samme temp. som dit kølevand.

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 feb 2004, 17:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
derfor er den bedste løsning ofte vand/olie køler model varmeveksler! så kan kølevandet også varme olien op så den tidligere kommer op på den rigtige temperatur! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 feb 2004, 18:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
lqs skrev:
derfor er den bedste løsning ofte vand/olie køler model varmeveksler! så kan kølevandet også varme olien op så den tidligere kommer op på den rigtige temperatur! MVH. søren

Er det ikke olien, som kommer først op i temperatur??? Den er da tættere på de varme dele, og har forøvrigt også mindre varmefylde.
Jeg har da også altid sagt, at varmeveksleren, som sidder mellem oliefilteret og motorblokken var til at AFKØLE olien med.
Og ligeledes med min NYE brugte bil :lol: , der er olien i automatgearkassen ført ud i "motorkølevæske-køleren" (undskyld det lange ord, det er blot for at undgå misforståelser...), og jeg går ud fra, at det er for at AFKØLE automatgearkasseolien.
Men det er måske kun olien i servostyringen, som skal AFKØLES???? Der er røret jo bare ført ud foran for at vende i fartvinden, inden olien vender tilbage til systemet igen.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 feb 2004, 19:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
på normale motorer er det kølevandet der først når driftstemperatur, olien kommer først langt senere, grunden til dette er at køler væsken er imeget tæt forbindelse med forbrændings kammeret, og har et større areal den optager varmen fra. Sa defor er en varmevekser en god ide hvis motorens køler er stor nok. Har først set det på en gl. SAAB fra 1979.
Hvis kølesydtemet derimod er underdimensioneret i forhold til motorens effekt/ varmeudvikling kan det afhjælpes med en termostat styret oliekøler. men det er normalt kun i ekstreme tilfælde.
En olie køler giver ikke mere effekt, men sørger for at oliens temperatur er optimal og der med vil den forlænge motorens levetid.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 feb 2004, 20:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Det vil altså sige, at veksleren ved oliefilteret skal opvarme olien, selv om den tit benævnes som oliekøler-veksler??
Men navne- og begrebsforvirring er jo almindeligt, det er jo netop derfor at vi har denne snak.... :lol: .
At mit EGR-system går igennem en kølevandsveksler kan jeg sådan set godt forstå, udstødningsgas er jo nødvendigvis temmelig varmt, selv på en diesel. Automatgearkasseoliekølesystemet og servooliekølerørerne nævnte jeg kun i et forsøg på at "skubbe" lidt til lqs.
Den gode Søren er jo sjov nok, når han kommer i sit ligefremme humør... :wink:
Men jeg tror nu stadigvæk, at oliefiltervarmekølevekslerens funktion er lidt mere kompleks......... :?

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 feb 2004, 20:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Ja netop kølevandet opvarmer olien når olien er kold. Når man så har pisket ned gennem tyskland og olien er blevet vamere end kølevandet vil den blive kølet ned, hvis køleren er stor nok på kølesystemet, det samme gælder for automat gearkasser. mht. servokøling tror jeg ikke bilfabrikanterne giger at lave om på systemet bare for at den skal køre i det kolde skandinavien istedet for i sahara. hvor meger koster 2 slanger og et bukket jern rør.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team