Powerforum
http://www.powerforum.dk/

impulser i brænstofsystem.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=7727
Side 1 af 2

Forfatter:  Havneren [ 18 mar 2004, 22:48 ]
Titel:  impulser i brænstofsystem.

Jeg tror jeg vil droppe den "støddæmper" der sidder på mit benzin sytem. Det bliver noget mere besværligt at lave mit system om hvis jeg vil bibeholde den nemlig. Er der nogen der kan overtale mig til at beholde den? Eller er der andre der er enige med mig i at den ikke er strænkt nødvendig?

v/h christian

Forfatter:  Morten VJ [ 19 mar 2004, 06:22 ]
Titel: 

Drop den den har kun et støjdæmpende formål :wink:

MVH

Morten

Forfatter:  HenrikGM [ 19 mar 2004, 09:36 ]
Titel: 

Imo en meget dårlig ide at droppe den. Dens formål er at fjerne små hurtige trykstød fra pumpen, således at regulatoren og dyserne får et _konstant_ tryk, og ikke et grundtryk, overlejret af en masse pulser.

Et helt billigt manometer kan måske ikke vise dig det direkte, men et ordentligt manometer afslører med det samme om den akkumulator er tilstede eller ej. Bosch pumper, som på Volvoen, er rullepumper, og de er ikke specielt "søde" til at levere konstant tryk, af samme grund sidder der en akkumulator.

PS: hvis en bosch pumpe støjer, så er det iflg. bosch eget datablad stort set altid fordi pumpen kaviterer.

Jeg kunne _aldrigt_ komme i tanke om at fjerne den akkumulator, uanset hvor bekvemt det så end er at gøre det! Bevares, det virker da stadigt uden, men kvaliteten at det konstante tryk dyserne gerne skulle have falder.

Forfatter:  Mads RR [ 19 mar 2004, 12:15 ]
Titel:  Re: impulser i brænstofsystem.

Hej

Spark den ad helvede til. Den sidder jo heller ikke på ret mange indsprøjtningsbiler. Mest på gamle indsprøjtningssystemer. Nyere indsprøjtningssystemer kører stort set aldrig med den.

Mads

Havneren skrev:
Jeg tror jeg vil droppe den "støddæmper" der sidder på mit benzin sytem. Det bliver noget mere besværligt at lave mit system om hvis jeg vil bibeholde den nemlig. Er der nogen der kan overtale mig til at beholde den? Eller er der andre der er enige med mig i at den ikke er strænkt nødvendig?

v/h christian

Forfatter:  Morten VJ [ 19 mar 2004, 17:44 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
Imo en meget dårlig ide at droppe den. Dens formål er at fjerne små hurtige trykstød fra pumpen, således at regulatoren og dyserne får et _konstant_ tryk, og ikke et grundtryk, overlejret af en masse pulser.

Et helt billigt manometer kan måske ikke vise dig det direkte, men et ordentligt manometer afslører med det samme om den akkumulator er tilstede eller ej. Bosch pumper, som på Volvoen, er rullepumper, og de er ikke specielt "søde" til at levere konstant tryk, af samme grund sidder der en akkumulator.

PS: hvis en bosch pumpe støjer, så er det iflg. bosch eget datablad stort set altid fordi pumpen kaviterer.

Jeg kunne _aldrigt_ komme i tanke om at fjerne den akkumulator, uanset hvor bekvemt det så end er at gøre det! Bevares, det virker da stadigt uden, men kvaliteten at det konstante tryk dyserne gerne skulle have falder.

Den accumulator du referere til er ca 5 gange større end de der sidder på et elektrisk styret anlæg, der er ca på størrelse med en alm. trykregulator.
På kanlægene sad der netop en meget stor, da indsprøjtningen er meget følsom overfor trykvariationer, da det sprøjter konstant.
På et elektrisk anlæg kan denne meget store accumulator værer et problem, hvis der er en dyse der er utæt.
Så derfor skrot den.

MVH

Morten

Forfatter:  HenrikGM [ 19 mar 2004, 18:45 ]
Titel: 

Hmm...."hvis der er en dyse der er utæt".....så skifter man akkumulatoren og ikke dysen?? :shock:

Forfatter:  Morten VJ [ 19 mar 2004, 18:52 ]
Titel: 

MAn opdager normalt først at dysen er utæt når man starter motoren, og da det ikke er videre sundt for motoren at forsøge at komprimerer en større mængde væske, vil jeg mene at det er fornuftigt at skrotte akkumulatoren til et Kanlæg, ved konvertering til et med elektriske dyser.
Desuden er dyserne ikke konstrueret til at stå med et konstsnt tryk i lukket tilstand gennem længere tid.

Mvh.

Morten

Forfatter:  HenrikGM [ 19 mar 2004, 23:26 ]
Titel: 

Morten VJ skrev:
MAn opdager normalt først at dysen er utæt når man starter motoren, og da det ikke er videre sundt for motoren at forsøge at komprimerer en større mængde væske, vil jeg mene at det er fornuftigt at skrotte akkumulatoren til et Kanlæg, ved konvertering til et med elektriske dyser.
Desuden er dyserne ikke konstrueret til at stå med et konstsnt tryk i lukket tilstand gennem længere tid.

Mvh.

Morten


Hvis ens dyser ikke er slidt op, så lækker de ikke bare uden videre. Der er IMO en del andre ting man skal bekymre sig om før man tager stilling til om en evt. lækkende dyser vil lække nok bensin til at man får vædskeslag. Chancen er nok større for at man taber en tandrem, eller porcelænet fra et tændrør stryger i motoren!

Mht dyserne og konstant tryk, så er jeg ikke enig, hverken mht det konstante tryk gennem længere tid, og ej heller mht om dysen kan holde til det, og er dimensioneret efter det.

Kjet akkumulatorer har den størrelse de har, fordi det er større tryk Kjet kører med, og fordi flowet som regel er betydeligt større på disse anlæg, deraf den større akkumulator. Ikke fordi K-jet er mere hysterisk mht trykpulser end alm. elektrisk.

Men det er vist et trosspørgsmål om man vil have den eller ej. Kan man acceptere at der kommer et større niveau af pulsation i bensinsystemet så er det bare over højre skulder. Vil man ikke acceptere det, så skal den blive på sin plads.

Forfatter:  Morten VJ [ 20 mar 2004, 07:45 ]
Titel: 

Dyser kan blive læk allerede inden 20.000 km, pga. aflejringer på ventilsædet, dette kan klares med en ultralyds rens.
Problemet var ret stort på visse BMW modeller for en 14 år siden, da visse med automat gear var udstyret med en start krans der lignede bølgepap. De blev flade når de ramte en cyl med for stor modstand.

Kjet er mere følsomt over for variationer i trykket, da det bruges til at justere benzinmængen.

Har selv kørt med en stor akkumulator efter konvertering fra Kjet til Ljet.
Den blev skrottet efter en måned da starteren begyndte at få nogle "sjove" variationer i hastighed, læs lækage fra dyser.
Efter skrotningen af accumulatoren var der ingen problemer, da dyserne ikke længere stod med tryk på natten over.

Men som Henrik skriver er det et tros spørgsmål, om man vil have det ene eller andet.
Jeg er af den mening at den gør mere skade end gavn på et elektrisk styret system.

MVH

Morten

Forfatter:  Havneren [ 20 mar 2004, 10:37 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
Imo en meget dårlig ide at droppe den. Dens formål er at fjerne små hurtige trykstød fra pumpen, således at regulatoren og dyserne får et _konstant_ tryk, og ikke et grundtryk, overlejret af en masse pulser.

Et helt billigt manometer kan måske ikke vise dig det direkte, men et ordentligt manometer afslører med det samme om den akkumulator er tilstede eller ej. Bosch pumper, som på Volvoen, er rullepumper, og de er ikke specielt "søde" til at levere konstant tryk, af samme grund sidder der en akkumulator.

PS: hvis en bosch pumpe støjer, så er det iflg. bosch eget datablad stort set altid fordi pumpen kaviterer.

Jeg kunne _aldrigt_ komme i tanke om at fjerne den akkumulator, uanset hvor bekvemt det så end er at gøre det! Bevares, det virker da stadigt uden, men kvaliteten at det konstante tryk dyserne gerne skulle have falder.


Sidder den der pga. pumpen. Det er jeg ikke enig med dig i Henrik. Jeg vil voge den påstand af den sidder der på grund af DYSERNE. Læs nede under hvorfor jeg våger den påstand...

v/h christian

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/