Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Hvordan virker et klimaanlæg egentligt?
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=8487
Side 1 af 1

Forfatter:  Brisse [ 14 maj 2004, 15:02 ]
Titel:  Hvordan virker et klimaanlæg egentligt?

Jeg har luret lidt på hvordan klimaanlæget i mine svigerforældres vogn virker. Den temp man angiver, er det mon den som udblæsningsluften "blandes" til eller er det den ønskede temp i kabinen?

Hvis det er luftens temp må det da blive rasende koldt f.eks en vinterdag med 10 gr. frost og en ønsket temp på 21 gr. Hvis udblæsningsluften kun er 21 gr. er kabinen jo en evighed om at blive varmet op.

Hvordan blandes luften egentligt? Sidder der bare et køleelement foran varmeapperatet så man kan justerer hvor meget varme der skal tilføres den kolde luft (og samtidig med muligheden for at man helt slukker for kølekompressoren)

Forfatter:  Gummispoiler [ 14 maj 2004, 21:02 ]
Titel: 

Det her er ikke ligefrem det man har i bilen, men i princippet burde/er det jo det samme:

http://home.howstuffworks.com/ac.htm

MVH Gummispoiler

Forfatter:  Morten VJ [ 14 maj 2004, 21:34 ]
Titel:  Re: Hvordan virker et klimaanlæg egentligt?

Brisse skrev:
Jeg har luret lidt på hvordan klimaanlæget i mine svigerforældres vogn virker. Den temp man angiver, er det mon den som udblæsningsluften "blandes" til eller er det den ønskede temp i kabinen?

Hvis det er luftens temp må det da blive rasende koldt f.eks en vinterdag med 10 gr. frost og en ønsket temp på 21 gr. Hvis udblæsningsluften kun er 21 gr. er kabinen jo en evighed om at blive varmet op.

Hvordan blandes luften egentligt? Sidder der bare et køleelement foran varmeapperatet så man kan justerer hvor meget varme der skal tilføres den kolde luft (og samtidig med muligheden for at man helt slukker for kølekompressoren)

Det er den ønskede temp i kabinen at den refererer til.
På billige systemer sidder ac først dernæst varmeelement, og det reguleres elektronisk således at A/C ikke kører for fuld kraft når der ønskes 25 grader. PÅ dyre systemer styres luft blandingen mellem kold og varm = hurteigere reagerende.
Et lille fif Ac skal bruges min en gang om måneden ellers tøtte pakningerne ud med tab af freon tilfølge.

MVH

morten

Forfatter:  Transitfar [ 15 maj 2004, 00:40 ]
Titel: 

Ja, kvinder, bremser og aircondition SKAL bruges jævnligt, hvadenten man vil det eller ej.

Forfatter:  s@g [ 15 maj 2004, 00:51 ]
Titel: 

Transitfar skrev:
Ja, kvinder, bremser og aircondition SKAL bruges jævnligt, hvadenten man vil det eller ej.


Hva går man hvis hun ikke vil?? :?

Forfatter:  Transitfar [ 15 maj 2004, 01:15 ]
Titel: 

Man gør det samme, som hvis bremserne eller aircon svigter:
Man reparerer... :lol:
Du ved, belægning til bremserne, A134 til aircon, og kærlighed med roser på til din elskede....
Hvis det ikke hjælper, så send hende ned til dyrlægen.

Forfatter:  Brisse [ 20 maj 2004, 15:08 ]
Titel:  Re: Hvordan virker et klimaanlæg egentligt?

Tak for jeres svar.

Morten VJ skrev:
Brisse skrev:
Jeg har luret lidt på hvordan klimaanlæget i mine svigerforældres vogn virker. Den temp man angiver, er det mon den som udblæsningsluften "blandes" til eller er det den ønskede temp i kabinen?

Hvis det er luftens temp må det da blive rasende koldt f.eks en vinterdag med 10 gr. frost og en ønsket temp på 21 gr. Hvis udblæsningsluften kun er 21 gr. er kabinen jo en evighed om at blive varmet op.

Hvordan blandes luften egentligt? Sidder der bare et køleelement foran varmeapperatet så man kan justerer hvor meget varme der skal tilføres den kolde luft (og samtidig med muligheden for at man helt slukker for kølekompressoren)

Det er den ønskede temp i kabinen at den refererer til.
På billige systemer sidder ac først dernæst varmeelement, og det reguleres elektronisk således at A/C ikke kører for fuld kraft når der ønskes 25 grader. PÅ dyre systemer styres luft blandingen mellem kold og varm = hurteigere reagerende.
Et lille fif Ac skal bruges min en gang om måneden ellers tøtte pakningerne ud med tab af freon tilfølge.

MVH

morten


Nu skriver du at det styres elektronisk så A/c'en ikke køre for fuld kraft hele tiden. Skal det forstås sådan at køle elementet styres til at køle mere eller mindre, eller er det varme delen du mener?
Jeg kan nemlig ikke lige lure hvordan køle-delen kan gøre andet end køle eller lade være (altså kompresson til eller fra)

Forfatter:  Bror Fusk [ 20 maj 2004, 15:30 ]
Titel: 

nemlig kompresseren til eller fra... nå der snakkes om for fuld knald menes der komp til konstant

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/