Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 jul 2025, 11:23

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Torsen kommer af at man har sammentrukket ordne Tor=Torque og Sen=Sensing
på dansk moment og føling

der er et eller andet sted hvor jeg har læst/set at der er forskel på et forhjulstrækker Torsen spær og et baghjulstrækker Torsen spær
men kan ikke finde/ huske hvad det er

på Rover Tomkat og Rover 600 (2.0 Ti) begge med T-serie motoren sidder der orginalt et torsen spær, men snekkerne løber parallelt på den ene og modsat på den anden (kan ikke huske hvad der er hvad)

Begge køre med samme motor men det virker som om det er lettere at dosere og få kræfterne i jorden på en 600'serie, Tomkaten har tendens til at "steppe" mere (begge er dog forhjulstrækkere FF) jeg kan dog mistænke torsen spæret for at være grunden til denne forskel, vel vidende at ved en perfekt acceleration er der ingen accelerations/ omløbs forskel på henoldsvis højre og venstre hjul og derfor ingen existensgrundlag for et spær, men da intet, udover mig :lol: , er perfekt og at en forhjulstrækker med en del effekt har stor tendens til "Torque Steering" (det at bilen "moment" styre ved acceleration) kan der være grund til at montere et spær (en justering af undervogns geometrien er nok mere givende). En mere logisk forklaring ville, som jeg kom ind på ,være at en forskel i undervogns (for) opsætning/ layout samt vægt som har været i 600'erens favør (selvom vægt er vores fjende, så har en større vægt på de accelerende hjul samt for 600'eren vedkommende et måske bedre "Weight Shift" setup til at overføre kræfterne ved acceleration haft indvirken på udfaldet)

(Tomkaten er, så vidt jeg ved, hurtigere fra 0-100)

til race har jeg hørt (fra en der har hørt fra en der har hørt fra en der har ... U know) at et pladespær er at fortræke hvis man køre agressivt på curbsene (stavet som vinden blæser men i ved de der nedsænket kansten man har på en racerbane). det er angiveligt stødene som et snekke spær ikke kan lide samt det at hvis det ene hjul slipper asfalten (det sker) så kan et snekkespær ikke lide en friktions difference på 100-0 (det ene på asfalten det andet i luften).

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Det tror jeg såmen hellerikke der er problemer med.

For mig at se er der to muligheder til et spær:

1. klassisk lamelspær

2: Moderne Torsenspær. Supra (iflg lqs), seat, og masser af andre mærker er oem monteret med torsenspær.

Så for mig at se er der ingen problemer med 588 spæret. Jeg får selv et hjem, du er velkommen til at komme og se det med egne øjne, men om det er fremragende at køre med skal jeg ikke udtale mig om endnu.

Jeg vil såmen ikke se noget specielt, men jeg fiskede efter om du havde det specialværktøj der skal til for at kunne åbne klokken nok til at pille carrieren ud. Huset skal "strækkes", ellers vil det ikke slippe carrieren. Jeg havde skumle bagtanker med måske at kunne låne "strækkeren", hvis du havde den.... :roll:

Min lille efterforskning har vist at der ikke er forskel på selve differentialet.
Selvom det er et 1030 eller et 1031 bagtøj.
Gearingen har heller ingen indflydelse, da Volvo kompencerede med tykkelsen af kronhjulet.
Istedet for at skifte hus på selve differentialet.

Afmontering er ikke det store problem, bare brækjernet er stort nok.
Monteringen er nok det største problem.
Men et par dage i fryseren med differentialet, og et par varmekanoner på bagtøjet, så burde det problem vel kunne løses.
Ikke afprøvet kun ren teori :wink:

Henrik hvad koster et diff fra staterne inc alt :?:
Da jeg står og mangler et. :(

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

Morten VJ skrev:
[Afmontering er ikke det store problem, bare brækjernet er stort nok.
Monteringen er nok det største problem.
Men et par dage i fryseren med differentialet, og et par varmekanoner på bagtøjet, så burde det problem vel kunne løses.
Ikke afprøvet kun ren teori :wink:

Især hvis man skulle til at shimse på carrieren, så er det nok lidt trælst at flå et nyt spær ud med et kæmpe koben... :damn:

Ellers må man jo fikse et strækværktøj selv.

Tror ikke fryseren er nok. Tror der skal lidt mere til. Det kan selvf. komme an på prøve jo...

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time