Torsen kommer af at man har sammentrukket ordne Tor=Torque og Sen=Sensing
på dansk moment og føling
der er et eller andet sted hvor jeg har læst/set at der er forskel på et forhjulstrækker Torsen spær og et baghjulstrækker Torsen spær
men kan ikke finde/ huske hvad det er
på Rover Tomkat og Rover 600 (2.0 Ti) begge med T-serie motoren sidder der orginalt et torsen spær, men snekkerne løber parallelt på den ene og modsat på den anden (kan ikke huske hvad der er hvad)
Begge køre med samme motor men det virker som om det er lettere at dosere og få kræfterne i jorden på en 600'serie, Tomkaten har tendens til at "steppe" mere (begge er dog forhjulstrækkere FF) jeg kan dog mistænke torsen spæret for at være grunden til denne forskel, vel vidende at ved en perfekt acceleration er der ingen accelerations/ omløbs forskel på henoldsvis højre og venstre hjul og derfor ingen existensgrundlag for et spær, men da intet, udover mig

, er perfekt og at en forhjulstrækker med en del effekt har stor tendens til "Torque Steering" (det at bilen "moment" styre ved acceleration) kan der være grund til at montere et spær (en justering af undervogns geometrien er nok mere givende). En mere logisk forklaring ville, som jeg kom ind på ,være at en forskel i undervogns (for) opsætning/ layout samt vægt som har været i 600'erens favør (selvom vægt er vores fjende, så har en større vægt på de accelerende hjul samt for 600'eren vedkommende et måske bedre "Weight Shift" setup til at overføre kræfterne ved acceleration haft indvirken på udfaldet)
(Tomkaten er, så vidt jeg ved, hurtigere fra 0-100)
til race har jeg hørt (fra en der har hørt fra en der har hørt fra en der har ... U know) at et pladespær er at fortræke hvis man køre agressivt på curbsene (stavet som vinden blæser men i ved de der nedsænket kansten man har på en racerbane). det er angiveligt stødene som et snekke spær ikke kan lide samt det at hvis det ene hjul slipper asfalten (det sker) så kan et snekkespær ikke lide en friktions difference på 100-0 (det ene på asfalten det andet i luften).