Yugo Turbo skrev:
må desværre se mig meget enig med christian... ALLE jeg kender der skifter cooler skifter til større, så det er da en interessant beregning du har gang i der... med hurtig logik vil den samme type element (læs samme kanaler gennem elementet) i bare større størrelse da gi mindre tryktab over cooleren. jo flere kanaler der er for luften at passere i, jo mindre må modstanden nødvendigvis være. (gætter jeg på)
måske vi sku spørge jesper i coradoen om et afklaret og endeligt svar.
MHt Jo større jo bedre.
De fleste der monterer en større intercooler har normalt også stillet deres tryk op.
Hvis man har en overdimensioneret intercooler så udnytter man den ikke maksimalt, så hvorfor køre rundt med xx antal kg. aluminium
Jeg skrev Temp/tryk tab. Burde have skrevet temp reduktion.
Det er klart at jo større kanaler jo mindre tryktab, men desto højere temperatur.
Jeg siger en intecooler kan godt blive for stor, det man skal være opmærksom på er dens størrelse iforhold til dens effektivitet, og hvor en storvolumen luft man ønsker at få kølet ned+ motorens anvendelse.
Der udfra kan man få diminsioneret en fornuftig størrelse intercooler.
MVH
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html