Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 07 sep 2025, 05:00

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
tinasmartin skrev:
klyfax skrev:
klyfax skrev:
Men hvor ser du at det kan TIG svejse? Det eneste jeg kan læse mig frem til er elektrode svejsning...

Det har jeg så selv løst, det kan elektrode-tig svejse, altså ikke en ægte tig svejser.

hvad er forskellen på elektrode tig svejser og tig svejser er det kun spørgsmål om knappen på håndtaget sætter gang i argonen og strømmen eller om det kun åbner for gasen??

Forskellen ligger i at ved argon tig, smelter du 2 ting sammen, og kan evt. tilføje lidt extra matriale. Ved elektrode tig, tilsætter du matriale uanset hvad.

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Det blev til en CO2'er mig og min kammerat ombygger til rustfrit. Det måske ikke det billigste, men det virker med garanti, og er let at arbejde med.

Magnusssen

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
har selv prøvet at stå med en co2 og svejse alu og det kan lade sig gøre med rette udstyr.

-synes det var ret let første dag men det virkede ikke for mig ugen efter..-det er noget helt andet end jern...-men som med alt andet øvelse gør mester

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn, Denmark
Nogen der har set nærmere på den lille svejser fra Biltema? Prisen gør den jo temmelig interessant. Med startsættet ser det jo ud til at den er klar til argon og almindlig TIG svejsning. Det er jo desværre umuligt at få faglig viden i Biltema Aalborg så er nødt til at spørge herinde :)

Billede

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Heintzelmann skrev:
Nogen der har set nærmere på den lille svejser fra Biltema? Prisen gør den jo temmelig interessant. Med startsættet ser det jo ud til at den er klar til argon og almindlig TIG svejsning. Det er jo desværre umuligt at få faglig viden i Biltema Aalborg så er nødt til at spørge herinde :)

Har snakket med et par stykker som til hverdag svejser i rustfrit. Det er ikke en holdbar løsning OVERHOVEDET. De mente allesammen at til hobby brug, altså nød rep. af rør kan den bruges. Men ellers er CO2'er med rustfrit halløj det bedste. Næst efter Tig'en selvfølgelig. Men til den pris, skader det ikke at prøve.

Men nu havde min kammerat lige et CO2 værk til at står, så det bliver bygget om.
PS CO2 rustfrit bruges faktisk tit hvor det er 2 forskellige tykkelser der skal svejes...

Magnusssen

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

uno skrev:
har selv prøvet at stå med en co2 og svejse alu og det kan lade sig gøre med rette udstyr.

-synes det var ret let første dag men det virkede ikke for mig ugen efter..-det er noget helt andet end jern...-men som med alt andet øvelse gør mester

Har også prøvet at svejse alu med en CO2 på arbejdet. Og det virker faktisk rigtigt godt.

Magnusssen

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 9000
prøv evt også http://www.ajengros.dk/shop/ søg på svejser. Meget fornuftig pris. Har desvære ikke nogen erfaring med dette mærke.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

david skrev:
prøv evt også http://www.ajengros.dk/shop/ søg på svejser. Meget fornuftig pris. Har desvære ikke nogen erfaring med dette mærke.

Hmm ja det er faktisk fornuftigt.

http://www.ajengros.dk/shop/productinfo.asp?id=1183

For omkring 6500. er man udstyret med højfrekvens tig svejser.

Magnusssen

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn, Denmark
Jeg har fået tilbudt en Migatronic Pilot 151 Mamba som jeg overvejer. Jeg skal ikke lave de store tykke konstruktioner og både sort og rustfrit. Nogen der kender sådan en?

Billede

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Heintzelmann skrev:
Jeg har fået tilbudt en Migatronic Pilot 151 Mamba som jeg overvejer. Jeg skal ikke lave de store tykke konstruktioner og både sort og rustfrit. Nogen der kender sådan en?

Nu nævner jeg kun hvad migatronic sagde til mig, da jeg sagde at jeg skulle bare bruge den til at klister rør sammen med. Altså udstødning og trykrør til biler.

Migatronic manden skrev:
Det er en 100% hobby maskine. Den er god at svejse i jern/stål med, og kan til nød bruges til rustfrit. Det bliver ikke pænt, i forhold til CO2 / Tig. Men øvelse gør jo mester, men det magter ikke meget mere end 1-2 mm, hvis det stadige skal kunne holde. Det er en hobby maskine, altså husmands behov.
Min erfaring, er at det kan bruges til nød reps, altså et rør med et hul i. Men til rør sammenføringer, hvor man bruger det mere end en time hver 14 dag, der skal man altså op i ægte tig eller CO2. Men tig er bedst, og det er det jeg vil anbefale til dig.

Hehe måske var det ikke præcis det han sagde, men det var sådan jeg forstod det. Måske det kan hjælpe dig lidt. Men det køre jo på samme måde som biltemas, og hvis jeg skulle vælge, så havde jeg taget biltemas, så har man nemlig ikke tabt så mange penge hvis det er noget bras.

Magnusssen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time