Plade skrev:
Det er toyota kompressor virker 100%, den mindste passer på moter op til ca. 1.2L, og den anden op til ca. 2,4L
den lille skal koste 1700,- og den store 2700,-
mvh
Morten
den lille du kalder SC12 stammer fra en 1600 cc twincam toyota (4AGZE Z for kompressor) motor og levere ikke luft nok til 200hk (heller ikke hvis du propper større remhjul på) SC12 betyder at den levere 1200ccm luft pr omdrejning da en 1600 motor groft tilnærmet bruger 800ccm pr omdrejning er der 400ccm ekstra umildbart 1/3 ekstra eller 1*1.33 atm ~1.33 bar eller 0.33 bar ladetryk ved havoverfladen
SC14 er 1440ccm (ja +40 ccm ?) hvilket svarre til 17% mere en den lille og stammer fra en soara (som er en række 6'er på kun 2L (1ggze))
her skal der groft tilnærmet bruges 1000ccm luft pr omdrejning men her har vi yderlig 440ccm
de to kompressore er Roots type kompressore (displacement) og har en meget ringe virknings grad sammenlignet med en turbolader, hvilket gør at den komprimeret luft er ret varm
hvis man har en 4agze kan man ikke bare opgradere sin kompressor med den der er 17% større, da de ikke har samme beslag (det kan sikkert lade sig gøre hvis man gider lave et nyt beslag til den)
det at skifte til en større kompressor istedet for at geeare kompressoren til at spinne hurtigere er en god ide da virkningsgraden bliver være jo hurtiger du spinner kompressoren (udover man ricikere at ødelægge den da man nemt kommer over 10.000 rpm på kompressoren hvilket den ikke er videre glad for) derudover er der de parasitiske kræfter som også er større
Roots typen er den med de to "8'taller" der køre inden i hinanden se Lasses side under kompressor