Bilmodell: Ford Sierra Cosworth 4x4
Årsmodell: -89
Motor:
Turbo: GT 30 BB (T04S) A/R 70 (55-,87/58-,70). 100mm inlopp, 75mm ut.
Bottendel: (205 RWD) Borrat till 2050cc. Komp 7,1:1
Standard vevaxel och stakar (balanserat).
Specialtillverkade smidda kolvar med coatingbelägning på toppen.
Toppen: Max portad, och max flöde (utprovat i bänk).
Avkortade mässingsstyrningar (för bättre flöde).
Kent kamaxlar. BD15-Insug, BD14-Avgas.
Specialgjort insug förberett för antilag (respons).
8 st. spridare (530cc).
Hemmabyggd fuelrail.
Extra bränsletryckpump (220liter/tim).
Samtliga bränsleledningar utbytta till 10mm (innerdiameter).
Bränsletrycksregulator från Toyota Corolla GT (3,5 bars grundtryck).
67mm Spjällhus från Golf GTi 2,0.
Programmerbart EFI-insprut.
HKS extern wastegate (42mm).
Grenrör från RS 500 (RWD).
Magnex 3 tums rostfritt avgassystem med specialbyggt slutrör.
K&N Luftfilter med Rampipe.
RS 500 Intercooler med 75mm in- och utlopp.
Extra kylare för motoroljan.
Hemmagjord oljefälla.
34mm dumpventil från Turbosmart.
NKG 9 tändstift.
Accel högeffekt-tändspole.
Burton Power grupp-A kamrem.
WRC-toppackning.
Effekt: 500hk + vid 8500 rpm (2 bars laddtryck).
Prestanda: (Återkommer)
Kraftöverföring: Konverterad till 4-hjusdrift. I övrigt standard med shortshift.
Koppling: Alcon heavy duty tryckplatta + 6 pucks sinterlamell.
Bromsar: Slitsade EBC-skivor fram och bak. Greenstuff belägg.
Hjulupphängning: Justerbara Koni-dämpare fram + bak.
Chassi: Samtliga bussningar utbytta till polyuretan (även växellåda).
Exteriör: Fords RS-paket (sidokjolar, grill + strålkastarsargar).
Interiör: Recaro-stolar och RS-ratt. Extra laddtrycksmätare.
Lack: Volvo saffran.
Fälgar: Proline 7,5x17 tum.
Däck: Falken ZIEX 215/40.
Beskrivning: Bilen köptes efter DHB (Danmarks snabbaste bil) år 2000, och har sedan dess genomgått många förändringar.
Den var skapligt snabb redan då, och gjorde bra ifrån sig på lokala race, men... mycket vill ha mer :o)
Under ett par år modifierades och experimenterades det en hel del med bilen, med blandat resultat.
2003 satte vi (Autotech Malmö) tänderna i den, och idag går bilen riktigt bra.
Vi kommer att köra ett par race med denna bilen på Malmö-banan (201m) under säsongen, även om den egentligen är byggd för att gå fulla kvartsmilen (402m).
