Powerforum http://www.powerforum.dk/ |
|
Mads. http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=6487 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | beamer [ 24 dec 2003, 16:14 ] |
Titel: | Mads. |
Mads: Nu er det jo ikke turbo'en den køler ![]() |
Forfatter: | Yugo Turbo [ 24 dec 2003, 16:46 ] |
Titel: | |
lav den så stor som du kan presse ned i motorummet, så er den i vinkel. min fylder hele fronten af bilen og den køler fantastisk. |
Forfatter: | Morten VJ [ 25 dec 2003, 11:52 ] |
Titel: | |
Det handler ikke kun om størrelse, men om effektivitet mht temp. og trykfald over køleren. Vil til enhver tid foretrække en lille effektiv køler der er dimensioneret til motorens effekt, frem for en alt for stor køler. Mvh morten |
Forfatter: | beamer [ 25 dec 2003, 13:33 ] |
Titel: | Størrelse? |
Nu siger du dimensioneret til motorens størrelse... jeg tror du får svært ved at få ret mange til at sige at en mindre er bedre, som udgangspunkt skal den optimalt være så stor som der er plads til det køler mest. |
Forfatter: | Morten VJ [ 25 dec 2003, 13:40 ] |
Titel: | |
Korrekt jeg burde have skrevet motorens tuningsgrad i forhold til størrelse, Da man sagtens kan hente en højere topeffekt ud af en motor med en stor intercooler, men til hvilken pris større turbotøven osv. Det er som alt andet tuning/forbedring af motorer. Jo større/vildere jo bedre. Man kan sagtens lave en motor med max effekt, men hvis man skal køre til dagligt ønsker man efter kort tid at man havde optimeret sit moment i det område man kører i normalt, da dette giver en mere letkørt bil. se denne side. http://www.are.com.au/ MVH Morten |
Forfatter: | Yugo Turbo [ 25 dec 2003, 13:41 ] |
Titel: | |
må desværre se mig meget enig med christian... ALLE jeg kender der skifter cooler skifter til større, så det er da en interessant beregning du har gang i der... med hurtig logik vil den samme type element (læs samme kanaler gennem elementet) i bare større størrelse da gi mindre tryktab over cooleren. jo flere kanaler der er for luften at passere i, jo mindre må modstanden nødvendigvis være. (gætter jeg på) måske vi sku spørge jesper i coradoen om et afklaret og endeligt svar. |
Forfatter: | Yugo Turbo [ 25 dec 2003, 13:44 ] |
Titel: | |
det med turbo tøven er der da efterhånden også mange råd for... to mindre turboer, en med kuglelejer, eller keramiske lejer... og om ikke andet så må man jo vente de ekstra 250 omdr med at blive sparket bagi... ha ha |
Forfatter: | Morten VJ [ 25 dec 2003, 13:58 ] |
Titel: | |
Yugo Turbo skrev: det med turbo tøven er der da efterhånden også mange råd for... to mindre turboer, en med kuglelejer, eller keramiske lejer... og om ikke andet så må man jo vente de ekstra 250 omdr med at blive sparket bagi... ha ha
Prøv at se den side jeg har et link til. To turboer m. kuglelejer det lyder meget dyrt. ![]() Det er ikke særlgt sjovt at vente på sparket på vej ud af et sving, ![]() MVH Morten |
Forfatter: | lqs [ 25 dec 2003, 14:12 ] |
Titel: | |
størrelsen på ladeluftkøleren/længden på rør for do. har i praksis INTET at sige for hvor hurtigt ladetrykket kommer. INTET! MVH. søren |
Forfatter: | beamer [ 25 dec 2003, 14:38 ] |
Titel: | |
Turbotøven ?! - En større intercooler skaber ikke mere turbotøven ! Tværtimod.. En større turbo vil resultere i mere tøven, men ikke en større IC,... en større IC vil resultere i lavere indsugnings-temp, og i de fleste tilfælde et bedre flow ! |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |