Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 jul 2025, 11:23

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Slagelse
m power skrev:
Hvad nu hvis man har skrevet under bemærkninger at bilen feks er solgt d.1/4-12 og senest skal være omrigistreret d.3/4-12
Bilen bliver så smadret d.3/4-12 om aftenen og pladerne sidder stadig på den. det vil sige at den ikke er afmeldt til tiden ifølge slutsedlen.
Hvad siger forsikringen til det ?dækker for skaden på bilen ?

Loven siger stadig 3 uger. Den kan du ikke skrive dig ud af.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Lige med omreg, så er der ved at være ligeså mange uærlige mennsker i dk som i uk :),
Så sørg altid for at skrive en omreg seddel når du sælger , og gå ikke på kompromis med den regel,
Så omregistrere du selv bilen, så bestemmer du selv hvornår du får det gjort ,
Når man har prøvet at køber bliver ved med at køre i ens navn så er det løsningen ,
Så må de betale de extra 380kr , eller du må give det i afslag !

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Bufas skrev:
m power skrev:
Hvad nu hvis man har skrevet under bemærkninger at bilen feks er solgt d.1/4-12 og senest skal være omrigistreret d.3/4-12
Bilen bliver så smadret d.3/4-12 om aftenen og pladerne sidder stadig på den. det vil sige at den ikke er afmeldt til tiden ifølge slutsedlen.
Hvad siger forsikringen til det ?dækker for skaden på bilen ?

Loven siger stadig 3 uger. Den kan du ikke skrive dig ud af.

Jeg er ret sikker på at de 3 uger ikke decideret er lov - nærmere "skik" og at man sagtens kan aftale noget andet der er lige så juridisk bindende.
Man kan jo f.eks. sagtens og uden problemer aftale at man omregistrerer sammen eller at sælger omregistrerer (kræver at man har blanketten ved salg som køber kan skrive under på) - de to muligheder er f.eks. også på FDM's slutseddel.

At aftale en eller anden 4. mulighed tror jeg således ikke er et juridisk problem. Det er bare meget sædvanligt med de 3 uger.

Men det er et gæt herfra - jeg kender bare ikke umiddelbart til nogen lovtekster hvor der står at hvis det aftales at køber skal omregistrere, så skal han pine død have 3 uger til det.

skassa skrev:
Lige med omreg, så er der ved at være ligeså mange uærlige mennsker i dk som i uk , Så sørg altid for at skrive en omreg seddel når du sælger , og gå ikke på kompromis med den regel,
Så omregistrere du selv bilen, så bestemmer du selv hvornår du får det gjort , Når man har prøvet at køber bliver ved med at køre i ens navn så er det løsningen , Så må de betale de extra 380kr , eller du må give det i afslag !

Der er - som du kan se i tidligere indlæg - ikke nogen særlig grund til at stå så skide stejlt på det som sådan. Har du en god nok slutseddel med passende dokumentation osv., så går du bare op til Skat og smider den, og siger at du gerne vil afmelde kareten. Så afmelder de, kontakter forsikringen som også ophører, og pladerne bliver efterlyst. Herefter er det etatens problem - easy peasy...

Du kan selvfølgeligt have en udfordring hvis manden indenfor de 3 uger (eller hvad man nu aftaler ;)) racer lige ud og pløjer ind i noget tungt og dermed belaster din forsikring. Der ved jeg ikke lige hvordan det forholder sig med tab af trin osv. - men jeg MENER at kunne huske at en gammel kammerat faktisk var ude for dette, og forsikringen holdt ham skadesløs både på selvrisiko og trintab. Det er bare 10-15 år siden, og vi ses ikke rigtigt mere, så detaljerne er gået lidt tabt :).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

Ifølge loven har køber (max) 3 uger til at omregistrere, men man kan selvfølgelig godt aftale noget andet og så er det vel det papir med underskriften der gælder. Desuden så er det kun sælgers ansvarsforsikring, og ikke kasko, der gælder indtil den er omregistreret, derfor er det ret vigtigt med en slutseddel så man har handelsedatoen på skrift.

Titel:
Mester Medlem

Mads G skrev:
Ifølge loven har køber (max) 3 uger til at omregistrere, men man kan selvfølgelig godt aftale noget andet og så er det vel det papir med underskriften der gælder. Desuden så er det kun sælgers ansvarsforsikring, og ikke kasko, der gælder indtil den er omregistreret, derfor er det ret vigtigt med en slutseddel så man har handelsedatoen på skrift.

Det med kun ansvarsforsikring er det noget du ved noget om eller ?

Senior Medlem

HenrikGM skrev:
Både tunede/ombyggede biler og MC har et problem, da det ikke er sikkert at køber forstår at passe korrekt på isenkrammet.

fortæl mig om det..

Solgte min gamle 106'er med 180Hk og 190NM, under to timer efter køberen havde købt den og underskrevet salgspapirer ringede han. "Bilen er gået i stykker, jeg vil have mine penge igen!"

Jeg tog ud og kiggede på den og det viste sig at tåben havde givet den fuld pedal med næsten fuldt drejede hjul hen over et brønddæksel der var sunket en 20mm. Ja det holder de tynde trækaksler ikke til.. Han mente dog at det var mit problem og han truede med advokater og sagsanlæg. Jeg tog fat i FDM som nogenlunde ordret sagde: "Det vil vi glæde os til, der er skrevet slutseddel på handlen, så han har intet at komme efter, heller ikke selvom han truer med 3 advokater".

Lige der var jeg ret glad for at vi havde handlet efter FDM slutseddel.

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

m power skrev:
Mads G skrev:

Det med kun ansvarsforsikring er det noget du ved noget om eller ?

Jeg fik vidst udtrykt mig forkert der. Jeg mente, at selvom der er kasko på bilen kan man jo sætte krydset i at der er en ansvarsforsikring på bilen, på slutseddelen. Dermed bliver din forsikring jo ikke belastet unødigt hvis køber vælger at smadre bilen inden den er omregistreret.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Wildert skrev:
..... Det må være det såkaldte "professionsansvar" som også gør at der er anderledes fordeling af bevisbyrde omkring fejl og mangler, som man også ser når en privat køber bil af en forhandler.

Surt den regel ikke gælder for politifolk, politikere og parkeringsvagter..med flere... jeg har eksempelvis endnu ikke hørt om en politimand der har fået en skærpet bøde for overtrædelse af hastighed..
det samme uligeforhold gælder den regel om at man som mekaniker skal betale skat af arbejde på egen bil etc .. mens man som eg revisor jo ikke skal beskattes for at lave sin egen selvopgivelse .. eller som bankmand ikke skal beskattes af det arbejse man har i forbindelse med egne investeringer etc..

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Øh, nu er der jo ikke tale carte blanche til at overtræde loven. Blot at man som professionel forventes at vide mere om hvad man beskæftiger sig med end en lægmand, og at man derfor ikke i samme omfang kan på påberåbe sig at man er i god tro.
Det her handler ikke om loven - for den er alle lige for. Det her er aftaleret, det er noget andet. HELT andet...

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time