Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 maj 2025, 00:52

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 13 jul 2012, 08:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
http://www.garaget.org/video/124993

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jul 2012, 10:51 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Der var en artikkel i et fagblad for 4-5 år siden omkring dette.
Closed loop turbine speed control tror jeg det hed. Der var også eksempler på "std" biler der havde det, også WRC biler vistnok.

Har futtet lidt rundt med at måle RPM på turbo og logge det i MS, men jeg render stille og roligt tør for indgange efterhånden.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jul 2012, 13:42 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
HenrikGM skrev:
Der var en artikkel i et fagblad for 4-5 år siden omkring dette.
Closed loop turbine speed control tror jeg det hed. Der var også eksempler på "std" biler der havde det, også WRC biler vistnok.

Har futtet lidt rundt med at måle RPM på turbo og logge det i MS, men jeg render stille og roligt tør for indgange efterhånden.


Så man monterer en gasturbine pre turbo og styrer den i closed loop vha. omdrejninger på turboen og eventuelt ladetryk?

Det er sq smart... :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jul 2012, 14:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
TB206HDI skrev:
HenrikGM skrev:
Der var en artikkel i et fagblad for 4-5 år siden omkring dette.
Closed loop turbine speed control tror jeg det hed. Der var også eksempler på "std" biler der havde det, også WRC biler vistnok.

Har futtet lidt rundt med at måle RPM på turbo og logge det i MS, men jeg render stille og roligt tør for indgange efterhånden.


Så man monterer en gasturbine pre turbo og styrer den i closed loop vha. omdrejninger på turboen og eventuelt ladetryk?

Det er sq smart... :)


http://www.s2forum.com/forum/showthread ... post657427

Du bruger reelt set turboen som gasturbine i sig selv. Man tager ladeluft, tilsætter lidt ekstra guf undervejs, og blæser det ind direkte før turboen, for enden af udstødningsmanifolden fx.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jul 2012, 18:49 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
TB206HDI skrev:
HenrikGM skrev:
Der var en artikkel i et fagblad for 4-5 år siden omkring dette.
Closed loop turbine speed control tror jeg det hed. Der var også eksempler på "std" biler der havde det, også WRC biler vistnok.

Har futtet lidt rundt med at måle RPM på turbo og logge det i MS, men jeg render stille og roligt tør for indgange efterhånden.


Så man monterer en gasturbine pre turbo og styrer den i closed loop vha. omdrejninger på turboen og eventuelt ladetryk?

Det er sq smart... :)


Har tænkt tanken lidt længere. Hvad nu hvis man helt fjernede motorens forbindelse til turboladeren...

Monter en stor turbo i bagagerummet sammen med et turbinebrændkammer og brug overskudsluften til ladeluft. Motoren kunne køres på open headers, have stort overlap og god skylning/køling med 4bar+ ladetryk, helt uden modtryk og tryktab fra hverken intercooler eller andet.

Fin til drag, men knap så godt til gaden :-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jul 2012, 18:57 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
HenrikGM skrev:
Der var en artikkel i et fagblad for 4-5 år siden omkring dette.
Closed loop turbine speed control tror jeg det hed. Der var også eksempler på "std" biler der havde det, også WRC biler vistnok.

Har futtet lidt rundt med at måle RPM på turbo og logge det i MS, men jeg render stille og roligt tør for indgange efterhånden.


Det var prodrive der lavede det.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jul 2012, 21:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
HenrikGM skrev:
TB206HDI skrev:
HenrikGM skrev:
Der var en artikkel i et fagblad for 4-5 år siden omkring dette.
Closed loop turbine speed control tror jeg det hed. Der var også eksempler på "std" biler der havde det, også WRC biler vistnok.

Har futtet lidt rundt med at måle RPM på turbo og logge det i MS, men jeg render stille og roligt tør for indgange efterhånden.


Så man monterer en gasturbine pre turbo og styrer den i closed loop vha. omdrejninger på turboen og eventuelt ladetryk?

Det er sq smart... :)


Har tænkt tanken lidt længere. Hvad nu hvis man helt fjernede motorens forbindelse til turboladeren...

Monter en stor turbo i bagagerummet sammen med et turbinebrændkammer og brug overskudsluften til ladeluft. Motoren kunne køres på open headers, have stort overlap og god skylning/køling med 4bar+ ladetryk, helt uden modtryk og tryktab fra hverken intercooler eller andet.

Fin til drag, men knap så godt til gaden :-)


Du er langt bag efter Henrik
her er et eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=11687nVdzdk

Et andet var de samme der tilbage i 60-70'erne satte en turbine på et bagtøj ... de lavede også en kompressor der var trukket af "raket brændstof"


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team