Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 23:24

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 30 apr 2010, 19:45 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 mar 2004, 14:30
Indlæg: 679
Geografisk sted: Fr.sund/Nordsjælland
Nogen der kan forklare mig hvorfor en gearkasse stjæler hk ?

gerne et link så jeg kan læse lidt om det :reading: :coffee:

jeg har lige været til en føsdag, hvor emmet kom op, jeg ved godt den gør men kunne sgu ik rigtigt forklare dem det fordi jeg ik helt vidste det :)

_________________
Nuværende bil:
http://bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=230420


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 apr 2010, 20:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
ved alt mekanisk overførsel er der tab. sammen med du driver alle gearhjul rundt pga din syncromesse.

rullemodstand og roterende masse etc.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 maj 2010, 10:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvis du tænker rullefeltsmålinger... så er dækkene nok de største tyve i legen. men simpelt fortalt, så er der tab alle steder, hvor temperaturen stiger.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 maj 2010, 00:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 mar 2004, 14:30
Indlæg: 679
Geografisk sted: Fr.sund/Nordsjælland
jeg siger tak...

_________________
Nuværende bil:
http://bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=230420


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 maj 2010, 10:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 aug 2008, 19:43
Indlæg: 517
Geografisk sted: KBH
lqs skrev:
hvis du tænker rullefeltsmålinger... så er dækkene nok de største tyve i legen. men simpelt fortalt, så er der tab alle steder, hvor temperaturen stiger.
MVH søren


Søren.Er det muligt og forklare lidt mere ang dæk og rullefelt.

_________________
Corolla Gti Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 maj 2010, 12:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
groft fortalt. jo mere deformation i dækket under rulning, jo mere modstand. dvs tab.
desuden tunge dæk (hjul) megen enerti (lidt en anden side af et spændende emne!)
smalle dæk med højt dæktryk=lille tab
rigtige slicks med lavt tryk og høj hastighed på rullerne=uhyggelig højt tab=megen forskel på hjul og motor hk.
OTTO har målt langt over 200hk i tab, ved hastigheder på knap 300kmt (gadeslicks med lavt tryk). langt det meste stammer sikkert fra dækkene.
med rigtige landevejsdæk hade modstanden/tabet nok været meget mindre. måske 100hk mindre!
måske OTTO vil deltage? eller endda lægge rulninger ind??
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 maj 2010, 16:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
At dæk har en betydning og tager en mængde kræfter, kan de fleste vel genkende hvis man tænker på hvor sej en gammel bedstemorcykel på halvflade dæk er at holde i gang, i forhold til når man kommer op på en hårdt pumpet racercykel. Det overføre man så lige til meget højere hastigheder og meget større dæk. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 maj 2010, 21:13 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
effekttab i en gearkasse skyldes friktion,en gearkasse bliver varm, det eneste der kan varme den op er friktion,jo lavere gear der måles i jo større effekttab,altså større friktion,da der ved nedgearing er et lille gearhjul der trækker på et stort,på power biler har jeg målt stor effekttab ved nedgearing ca. 40-50 hk

en gammel escort målt i 2.3.4. gear viste 83,9 - 99,2 - 107-hk
en bmw m6- 4-5 gear 428,5--480.9 hk den trykkede så også med 500 nm.

Dæk tryk og højde betyder meget for hvor stor rullemodstanden er
En bmw med vinterdæk gjorde jeg rullemodstanden 16 hk. mindre ved at gå fra et dæktryk på 25 psi til 45, hastigheden var ca 250 kmt,prøvede så at holde på i højgear ,der blev modstanden extrem stor,det ene bagdæk sprang ved 295.kmt,

da jeg i vinter har bygget nogle felter(som iøvrigt er til salg)har jeg rullet meget,mit dynometfelt har 10 mm mellem rullerne,dem jeg har bygget 70 mm,denne forskel i afstanden gør at jeg med en bil der har 123 hk og 45 psi tryk i dækkene på dynometfeltet har 23 hk i rullemodstand og på de andre 29 hk ved ca 180 kmt.

kolde dæk har større rullemodstand en varme,specielt om vinteren kan der være op til 3 hk forskel i rullemodstanden på første og andet rul

på den + 1000 hk bil som søren nævner var rullemodstanden 270 hk ved ca 300 kmt.

Med ovennævnte faktorer .kan hjulheste målt på et rullefelt,i min verden, ikke bruges til noget som helst

Ovenståendene +meget andet omkring måling på rullefelt er meget interessant,hvis der er nogen der til efteråret gider tage emnet op igen,vil jeg meget gerne være med til at lave nogle forsøg,hvis i lægger biler til, og vil skrive nogle konklussioner på PP

Mvh Otto


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 maj 2010, 17:25 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hej Otto.

Hvor meget effekt vil du mene der går tabt i gearkassen alene feks sørens 1000hk fartøj?

Altså; Hvad er fordelingen mellem dæk, differentiale, og gearkasse?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 maj 2010, 23:54 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
Hvad fordelinger er kan kun blive gætværk,men ingen tvivl om dæktype og tryk er meget væsentlige forhold der spiller ind på rullemodstanden
Har målt en supra med 1000 hk. på lavprofil gadedæk her var rullemodstanden 75,5 hk. v. 290 kmt.,
Har mange gange målt på dæktem. den kommer efter 2-3 rul op på ca. 50 grader,har aldrig målt over 60 grader,om denne tempstigning hæver dæktrykket så rullemodstanden bliver mindre på andet rul ved jeg ikke,men det er da muligt
Hvor meget tab der er i gearkasse og diff. tror jeg er meget individuelt,jeg er så gammel at jeg også var med dengang ,at der blev repareret gearkasser og bagtøj,og har da set at der var masser af metalstøv i olien,og beyndendene ru overflader på div tandhjul,og er da ikke i tvivl om at sådan noget giver enorm stor friktion

Tror også at effekttabet i gearkassen kan udregnes ,hvis man kender mængde af olie der varmes op ,matrialet af gearkassens indhold .og masse,og dets evne til at optage varme,gearhusets overflade og evne til at optage og afgive varme til det fri,min baggrund med 7 år i den stråtækte rækker nok ikke til sådant et regnestykke,et fansy laboratorier og nogle teknikere der har lært mere en 10 tabellen er nok nødvendigt

Dog kan jeg på mit rullefelt se at der kan være meget forskel på rullemodstanden fra bil til bil,og er også sikker på at der er mange faktorer der spiller ind, stadig med dæktype og tryk som den væsentlige faktor

Otto


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team