effekttab i en gearkasse skyldes friktion,en gearkasse bliver varm, det eneste der kan varme den op er friktion,jo lavere gear der måles i jo større effekttab,altså større friktion,da der ved nedgearing er et lille gearhjul der trækker på et stort,på power biler har jeg målt stor effekttab ved nedgearing ca. 40-50 hk
en gammel escort målt i 2.3.4. gear viste 83,9 - 99,2 - 107-hk
en bmw m6- 4-5 gear 428,5--480.9 hk den trykkede så også med 500 nm.
Dæk tryk og højde betyder meget for hvor stor rullemodstanden er
En bmw med vinterdæk gjorde jeg rullemodstanden 16 hk. mindre ved at gå fra et dæktryk på 25 psi til 45, hastigheden var ca 250 kmt,prøvede så at holde på i højgear ,der blev modstanden extrem stor,det ene bagdæk sprang ved 295.kmt,
da jeg i vinter har bygget nogle felter(som iøvrigt er til salg)har jeg rullet meget,mit dynometfelt har 10 mm mellem rullerne,dem jeg har bygget 70 mm,denne forskel i afstanden gør at jeg med en bil der har 123 hk og 45 psi tryk i dækkene på dynometfeltet har 23 hk i rullemodstand og på de andre 29 hk ved ca 180 kmt.
kolde dæk har større rullemodstand en varme,specielt om vinteren kan der være op til 3 hk forskel i rullemodstanden på første og andet rul
på den + 1000 hk bil som søren nævner var rullemodstanden 270 hk ved ca 300 kmt.
Med ovennævnte faktorer .kan hjulheste målt på et rullefelt,i min verden, ikke bruges til noget som helst
Ovenståendene +meget andet omkring måling på rullefelt er meget interessant,hvis der er nogen der til efteråret gider tage emnet op igen,vil jeg meget gerne være med til at lave nogle forsøg,hvis i lægger biler til, og vil skrive nogle konklussioner på PP
Mvh Otto
|