Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 11 maj 2025, 03:52

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
med hensyn til den nævnte ulykke i med den unge lastbil chauffør som var så uheldig at komme i slinger og ramme en minibus så har jeg også så inderligt ondt af den fyr, men her var der igen også tale om en dag hvor uheldet bare var ude !!!! Ikke en NAR som skule være smart og spille supersej og tage andres liv i hænderne !!!!

SLOW EYES WILL KILL YOU

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Well, de to situationer bedømmes jo netop ikke så forskelligt som du udtrykker det Kim.

Jeg vil tro at minimum 90% af befolkningen vil dømme dem stort set ens, og du vil stryge lige lukt i samme skuffe som de to eksempler hvis det en dag går galt. Jeg tror godt du kan forestille dig overskriften i avisen, ikke?
De to situationer bedømmes som groft sløseri (Karup) og groft kådhed. Begge bliver sigtet for samme forbrydelse.

Ret beset er der ingen steder man kan blæse den MC du har af uden at du tager en kalkuleret risiko, ikke bare på egne vegne, men også på andres vegne, og sådan forholder det sig hver eneste gang man laver en handling der måske ikke er helt smart(uanset om så færdselloven er overholdt).

Bane erfaring/bedre bilister;
Det er flere gange bevist at motorsport faktisk gør chaufføren dyrere for forsikringen end gennemsnitstrafikanten, hvor groteskt det så end lyder. Professionelle racerkører laver sgu flere skader end hr&fru DK, iflg alle de undersøgelser der har været oppe og vende. JEg ville selv ikke tro det, men der er langt imellem modbeviserne.

Uanset hvilken erfaring du har på en bane(jeg er ikke i tvivl om at du kører hurtigt og effektivt nok) så egner det sig ikke til trafik, fordi målet ikke længere er at køre effektivt, men sikkert, og de to ting hænger ikke nødvendigvist sammen.

Dårlige biler er vist ikke skyld i så mange uheld i DK at det nogensinde har været værd at nævne. Faktisk forholder det sig således at den rapport der danner politisk grundlag for indførelse af periodisk syn ikke nævner noget om trafiksikkerhed grundet bilers vedligeholdsmæssige stand eet eneste sted. Derimod er økonomien grundigt dokumenteret. Sjovt nok var fokus for at få det indført lagt på....trafiksikkerhed og det antal af biler man kunne få af vejene. Så det har ikke haft stor betydning i andet end medierne og som politisk løftestang. Stof til eftertanke. Bondefangeri er et velegnet begreb her.

Du skriver sådan her Kim:
Moralsk forkert at køre stærkt....hmmm......ja måske, meget kan gå galt når uheldet er ude, men her var det ikke uheldet der var ude, det var en NAR i en bil(dræbermaskine) der ikke kunne styrre sig selv eller bilen, derfor mener jeg at sagen er en ganske anden.
citat slut.

Du er forhåbentligt 100% klar over at HVIS du selv kører galt på tohjuleren, så vil der ikke blive kigget så meget som en mm på hvor godt styr du havde på dit køretøj FØR du kørte galt. Man vil KUN se den NAR der ikke kunne styre sit gashåndtag. Det er inderligt ligegyldigt om du så var indehaver af VM i superbike, du ville stadigvæk ryge i den kasse du smider "narren" i bilen i.

Du kan simpelthen ikke køre ~300km/t på danske veje OG have så meget overblik at nogen ikke KAN blive slået ihjel hvis noget går galt. Så du kan komme til at smide med sten fra et glashus, kan du ikke se det?

Problemet er at du er(som mange andre incl mig selv) afhængig at en adrenalinrus i en vis grad. Jeg tror ikke der er nogen i dette forum der kan påstå de ikke får et vist kick ud af at skyde en hurtig MC/bil af, og dermed tager man en kalkuleret risiko for andres liv og lemmer, uanset hvor usårlig en chauffør man så tror man er.

Tag Watt, han kom galt afsted i CYKELFART. Manden som ellers var/er een af de hurtigste og mest erfarne motorsportsudøvere i DK. Folk var her også hurtigt ude med riven.

Det er meget uskønt at sparke på folk der ligger ned, men desværre ret nemt.

Hvad er forskellen egentligt i at besluttet at køre måske 100km/t i byen, kontra at snuppe en landevej med ~300? Hvem af de to er mest fornuftig når det går godt, og hvem er mest fornuftig når det går galt?

Moral er et tveægget sværd, man kan bruge det på andre, men andre kan også bruge det på een selv.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
Citat:
MEN jeg kører stadigvæk stærk og jeg bruger stadigvæk hele skalaen på mit speedometer på min motorcykel.......jeg gør det af den simple grund at jeg simpelthen ikke kan lade være, fart junkie......det er vist det nærmeste man kommer det, og hvorfor er er tit en "irriterende" kollega der spørger.....Svaret er at det nok er en kombination af adrenalinen og facinationen af hvad et stykke mekanik kan hvis det bliver behandlet rigtigt.

...life’s just a blast, it’s movin’ really fast
you better stay on top or life will kick you in the ass...(tekst af limp bizkit)

Ved ikke om det er for provokerende en måde at sige det på, men jeg er ikke en skid bedre...
Køre da også mit speedo til grænsen, men vælger noget bedre områder at gøre det i...
Men jeg tror bare der er mange unge der ser ovenstående ala. "life in the fast lane" og derefter lever livet "carpa diem"...
Cool nok.. Indtil de ødelægger andre end deres eget liv...
Mit mål, selv når jeg gir den gas, er da at komme frem ved egen kraft...

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Jeg håber da også inderligt at folk vil kalde mig en nar hvis jeg på Mc eller for den sags skyld i bil kører udenom heleanlæg og smadrer ind i folk....

Det er rigtigt at køre en MC på den måde den er bygget til er en kalkuleret risiko HELT ENIG, men stedet hvor man udøver akten er så absolut en af de største faktorer i regnestykket.

Men 300kmt på "vores" fine nye motorvej er sikkert ikke mere farligt end det er at gå en tur ned af hvilken som helst hovedgade en Fredag aften endsige køre 100kmt i byen....

Vi er også enige om at aftenens fjols og den unge chauffør fra Karup begge bliver dømt efter de samme paragrafer, uden at man kan sammenligne de to hændelser.........jeg er af det indtryk at den unge chauffør lige så godt kunne ha været mig eller en med 50års erfaring, her var der simpelthen bare nogle omstændigheder der gjorde at det gik fra en lille notits i den lokale avis om en væltet lastbil til et fler dage langt mareridt i TV og Aviser. Hvilket igen sender mig tilbage til "Hr. NAR" der ikke blev offer for tilfældige sammentræf, nej han bestemte sig for at gøre noget der er/var grundliggende forkert og han burde efter min mening dømmes på samme fod med dem som tæver tilfældigt forbipasserende til døde.

Ang, Bane erfaring så er det nok heller ike så meget de profesionelle jeg hentyder til, men mere "amatører" som mig selv der gør det for at ha det sjovt, men også fordi jeg gerne vil lære mit køretøj at kende !!! Har kendskab til mange især i MC kredse som er fantastiske på deres MC netop fordi de kender den og deres grænser........det er ikke noget man kan lære på en ukendt landevej uden at RISIKOFAKTOREN stiger drastisk !!

Selv runder jeg snart den halve mill. km i bil og på MC uden uheld størrere end nogle små ridser og buler og jeg har såmænd ofte fået prædicatet Psykopat hvilket jeg nok selv har lidt svært med at følge med i !!! folk er af det indtryk at man er en rablende Psyko fordi at man kan finde på at lave en kontroleret baghjuls udskridning i sin bil en dag hvor man lige vil ha lidt sjov ud af rundkørslen eller hvis man i kådhed lige løfter forhjulet en tomme eller 5 fra jorden på sin MC.....de samme mennesker kommer gladeligt ned på mit lille dækværksted med dæk der hænger i LASSER eller som visse andre kunder der kommer i en VR6 og får 200kr's slidbaner på og bagefter kører 230kmt hele vejen til nærmeste Mac D eller også kører de 100kmt på deres EU scooter på arbejde med en vindjakke og en TSvansen hjelm på.

Mine Køretøjer er og har altid været i 110% mekanisk stand, det er efter min overbevisning en af de ting der skal være i orden sammen med 0.0 i promile inden man begynder at lege CHAMPION !!!

Men selvfølgelig kan man være uheldig og så hjælper der ingen kære mor........Watt var uheldig kombineret med at han ikke bar ordenlig sikkerhedsudstyr og måske skulle ha holdt sig til 4 hjuls stunt indtil han var blevet bekendt med den Kawasaki ZX9R han kørte på.

Men fjolset fra BT var ikke uheldig, han blev ikke offer for en anden bilists fejl eller en uforudsigelig mekanisk defekt................

Ingen tvivl om at dette er en diskusion uden en 100% løsning og jeg vil med det samme sige at jeg selv bevæger mig på den forkerte side af loven, men dog med en god portion fornuft.....

det er noget med at huske nogle gyldne regler når man bevæger sig med 2-3 gange lovlig hastighed, så det for nyligt i en signature på et MC forum jeg skriver en del i !!

Look ahead and stay alive........slow eyes will kill you !!!

Ja og pas nu på jer selv alle sammen, for DET KAN GÅ GALT !!!! det skal man ikke prøve på at benægte.

SLOW EYES WILL KILL YOU

Titel:
Moderator

Træder man nu et skridt tilbage og kigger på denne tråd, så er der noget der skinner igennem.

Jeg bruger "jeg" termen her, ikke fordi jeg selv har denne holdning, men fordi alle vil kunne læse direkte op af følgende punkter i een eller anden udstrækning.

Jeg synes manden i BT er et kæmpe fjols.
Jeg synes han skal have en kæmpe straf, for den handling.
Jeg synes samtidigt at jeg selv kører godt og med en omtanke hvor JEG kan forsvare at give den gas.
Jeg synes derfor at de andre er nogle fjolser og jeg selv er en dygtig chauffør der evner at vurdere hvornår man kan tage chancer uden det går galt.

Jeg BØR vide at ingen som helst vil bekymre mig om dette HVIS jeg endag regner forkert og mine smartass evner alligevel viser sig at være utilstrækkelige.
Jeg bør vide at forsiden af BT vil få samme indhold som nævnte sag, hvis jeg kvajer mig.

Er JEG klar til at tage den slags offentlig beating der vil finde sted?
Så klar at jeg selv tør smide med sten nu?
(Ingen kan faktisk smide den sten med god samvittighed. Der er som at melde naboen for swårt arbejde, og samtidigt selv udføre det)

Problemet er at der sidder mennesker bag kontrollen, og mennesker har gummiholdninger.
Hvad der går idag går slet slet ikke imorgen.
Hvad man selv syntes var en ok beslutning som 20årig er næsten aldrigt en ok beslutning når man 10år senere ser en 20årig gøre præcist det samme. Interessant nok.

Når alt kommer til alt, så er dette et spørgsmål om moral eller manglen på samme og evnen til at tænke 5sekunder frem eller manglen på samme.

Altsammen menneskelige faktorer.

Ang. Watts ulykke, så ville alverdens sikkerhedsudstyr ikke have reddet hans ryg i den konkrete situation. En rygbeskytter havde ikke gjort nogen forskel pga den måde han lander på. Han var nok en bedre motorcyklist end gennemsnittet er.
Hans bog er iøvrigt en ret fantastisk oplevelse at læse, og vil/bør give de fleste stof til eftertanke.

Bottomline; når man giver den lidt mere gas, laver lidt showoff, powerslides whatever, så tager man en kalkuleret risiko. Risikoen kan man selv gøre lidt for ikke bliver for stor, men fjerne den kan man ikke. Går det galt er fanden løs, bogstaveligt talt, og alle vil hagle ned over een; "han er et fjols osv."

Det kan nemligt gå galt for alle, også selvom man føler sig som en fantastisk kontrolleret person og dygtig chauffør, så er vi mennesker og vi laver fejl. Forskellen er bare at nogle slipper godt afsted med disse fejl, andre får taget en kalkuleret risiko som i den aktuelle situation og tidspunkt er for stor, og så går det galt.

Men det kan gå galt for alle. Også selvom man overholder færdselsloven. Ligepludselig bliver en handling der var ok igår til dybt forkasteligt. :?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vejle
Ang. kalkulerede risici, så tager vi dem også når vi kører nok så lovligt. Du kører på motorvejen selv om du ved der kan være en spøgelsesbilist. Du kører over for rødt/gult fordi du ikke kunne nå at standse. Men den mest udbredte: Du overhaler. Hvem har ikke prøvet at ligge bag et køretøj og man synes at have fint overblik men til trods for det så ser du en modkørende faretruende tæt på når du trækker ud og man er nødt til at afbryde. Jeg har reelt ingen respekt for hvad manden har gjordt i dette tilfælde hvis BT's info er korrekt. Hvorimod manden i Karup har min medfølelse. Men er også selv klar over at en ulykke kan ske for os alle. Ja selv sagt kører jeg også for hurtigt men primært på en landevej om morgenen eller på andre tidspunkter uden trafik, hvorimod byen er banlyst område til stunts! Jeg føler simpelthen ikke man kan have et ordentligt overblik i byen. Jeg mener; folk går sgu bare ud foran en!
Ja jeg synes manden her er et kæmpefjols. Har selv kørt venstre om et helleanlæg, men kun fordi der var et vejarbejde på højre side med et hul jeg gerne vill undgå selv med mine 30km/t.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Update fra en lidt mere pålidelig kilde.... :? :
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=268411

Bemærk, at ifølge denne artikel kørte bilerne om kap.... :shock:
Samt at føreren blev varetægtsfængslet i foreløbig 17 (sytten) dage.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=318116/

ja så blev det til dobbelt mandrab i den pågælende sag.

hvor for kan sådan nogle knægte ikke tænke længere end hvad der er "sejt" jeg må hellere sige at jeg heller ikke er en engel bag et rat. og powerslides og drifting er en af mine mærkesager. men jeg er dog blevet en hel del bedre til at bruge lukkede baner til det. je prøvede selv at sidde i en bil sammen med to kammarater for ca 6mdr siden. og lige pludselig i et rundkørsel tog føren lige den "engelske" rute rundt i et rundkørsel. i kan sq nok tro at vi var to der blev rimelige bange. og det udløste lige 2 skulder lammere lige efter. men hvad f... tænker sådan nogle folk på. for sjovt er det sq ikke.

ang om det er "OK" at træde/vride lidt hårde på vores ikke godkente motorveje(hovedeveje). jeg prøvede for ca 1 år siden at jeg skulle hjem fra løgstør ca kl 3 om natten. jeg havde ikke drukket og var sletikke træt. men så kom der lige en saxo vts og overhalede mig. 10-4 der var dømt ræs. og vi kørte virkeligt til den. lige pludseligt var der en spasser på vejen. ikke fedt når der står 160+ på uret. og jeg kan med god samvittighed skrive SPASSER. for jeg vente om , var godt nok meget rystet. jeg regnede nemlig med det var en spritter der var på vej hjem, så jeg ville da lige give ham en lift. så der ikke skete nogle uheld(for det var ret tæt på at vi fik ham). men det var en der var flygtet fra et lukket/åben hjem for ikke normale mennesker.

men jeg siger jer når man i sidste øjeblik ser en cigaret glød i nattemørket og tager den modsatte side med 160+km/t. og det faktisk mere eller mindre var det der reddede ham og mig. ja så tænker man lige en gang til.

men den mentalitet/respekt folk udviser efter hånden på de euruperiske veje( for det er galt i tyskland, sverigeog norge) det er ved at blive fuldstændigt uaksaptabelt.

men mangel på respekt ser man mere og mere og pigerne er skam også ved at være med i statestikkerne.

jeg tror at alle herinde, ikke skriver her for at virke frelst. men det er faktisk meget lidt der skiller skidt fra lagkage.

men sørgeligt med udfaldet på uheldet,.

nu arbejder jeg selv på en gård hvor vi bruger den dyrlæge der mistede hans kone på hovedevej 13 sidste år. da en 21 årig trak ud i en overhaling, hvor han havde overset 3 fodgængere i modsatte spor med en barnevogn. 2 af personerne fik bare nogle knups(svigerforældrne) men kvinden blev slået ihjel på stedet og deres nyfødte søn bliver måske normal. han var sygemeldt i et år, efter ulykken.

Titel:
Moderator

Pålidelige kilder min bare røv. Jo, jeg så smiley´en.

Jeg kan kun sige at den slags journalistik er så useriøs at man bør overveje om man kan få andet ud af nævnte "kilder" end ammestuesnak, og så lige en side9 pige i ny og næ. Er det for side9 pigens skyld, så findes der nok mere velegnede kilder der giver een lidt mere "bang-for-the-buck"

Man kan godt blive i tvivl om det er samme event(for medierne er det virkeligt en EVENT der sælger tonsvis af papir) der omtales.

Selvsamme medie kan skrive et den ene dag, og komme med en 180graders vending den næste.

Eet ord: useriøst.

Dog labber en voldsom stor del af befolkningen ALT i sig, råt for usødet, bare det er saftigt nok, så fuck hvor rigtigt det så eventuelt er. Bare det er saftigt nok.

Det kunne være sjovt(måske nyttigt?) hvis man i DK fik et medie der fortalte historien som den rent faktisk var, istedet for at fokusere alene på hvor meget $ den potentielt kan generere hvis man "vælger sit ordvalg omhyggeligt".

Nå, nok sagt om det.

Citat slut.

Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: Kongens København
jeg bliver nød til at blande mig lidt her
for det første er det jo mega tragisk det er sket
men ham fjolset der har den bil bor i området hvor jeg bor og har set ham køre i hans "rs" for det er det heldigvis ikke, for hva kunne der så ikke ha været sket hvis han bil havde været hurtiger, han er den slags billister som ikke burde ha et kørekort , jeg har et par gange rystet på hovdet når jeg har set ham køre rundt desvære kan jeg sidde tilbage og tænkte på om det ville været sket hvis jeg havde blandet mig i hans kørsel og evt. råbt af ham eller sagt noget til politiet men så ville det måske være dobbelt moralsk for jeg har osse kommet meget på striben jeg har kørt for hurtig, men jeg har altid haft respekt for det jeg køre i, for hvis det går galt ,hva kan der så ikke ske.
man kunne håbe at mange billister og især nybillister vil bruge hovedet en ekstra gang når de sætter sig bag rattet i er ikke de eneste menesker der er på vejene.

og lad os så få de lukkede områder hvor man kan køre hurtig lovligt

RIP............

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time