Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 16 jul 2025, 22:41

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia C
Troede egentlig at korskro projektet var lukket og slukket og aldrig blev til noget? Men har nok ikke fulgt med de seneste mdr....

Men det sku fedt at der kommer sådan en bane!?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vejle
http://www.tvsyd.dk/artikel/​1467 ... -i-Esbjerg

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Westmus skrev:
Slavteren skrev:
... beton muren giver relativt sikkerhed for publikum,

Jep og det er vel derfor dette eller lignende hårdfør afskærmning vist er standard langs banekanten på alle moderne dragrace baner. Bilerne slå sig godt nok, men til gengæld bliver de i langt de fleste tilfælde inden for banen hvis noget går skævt. En bil med bare lidt fart på kan faktisk flyve/trille pænt langt hvis der ikke er noget til at bremse. Er ikke sikker på en betonvæg er det værste man som fører kan ramme hvis det endeligt skal være.

Nu er det som REN lægmand jeg udtaler mig her, men jeg tror heller ikke det er det værste.
I bund og grund kan der altid - under givne forhold - optænkes et eller andet scenarie hvor de pågældende forhold ikke giver et særligt "gunstigt udfald".
Men hvis vi tager den med risikoen for at blive kastet over i modstanderen, så er den vel alligevel lidt søgt. Ja - man kan blive kastet tilbage, men ligefrem at være så uheldig at man krydser modstanderens bane i samme sekund han er der... ja det kan naturligvis ske, men jeg vil da vurdere det som sort uheld hvis det sker. Med andre ord: det er en del af den kalkulerede risiko der aldrig helt kan fjernes.

Og netop at have en betonmur i bilens længderetning må være det sikreste - og at den er tæt på bilen må alt andet lige sikre at den vedbliver at være LANGS bilen, og ikke på tværs (foran) bilen. Dette er vel igen også årsagen til at man ser betonmure langs de rigtige baner.

Slavteren skrev:
Husk at jeg lever i rally verden, hvor rigtige mænd ikke er bange for lidt vand eller sne :gnaek:

NEMlig! :rock: :Gnaek:

Citat:
set i forhold til de baner vi kører klubrally på, så er den der både med livrem, seler, ble, friske trusse indlæg og en tilsluttet babyallarm :lusket: og jeg har endnu ikke oplevet et aflyst løb pga vejr..

Meeen, der er immervæk også lidt lavere gennemsnitshastighed tænker jeg?
Men så alligevel - til klubrally er tilladt 300 meter ligeud inden "en forhindring der kræver en reel hastighedsnedsættelse". Hvis de har kørt 201 meter her, så er det jo mere end indenfor der, og sammenlignet med en klubrallyprøve (særligt en jysk :)), så bliver det jo netop mere end almindeligt "livrem og seler"-agtigt.
Nu ved jeg godt at der til streetrace kan komme biler med +700 hk, og dem ser man ikke mange af til KR (og typisk ville de få klø) - så til et streetrace som dette, vil der gennemsnitligt komme højere fart ud af de 201 meter, end man ville til et KR... men der er stadig hjemmel til 100 (99) meter mere ligeud til KR + der skal man også dreje og alting :)

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Wildert skrev:
[
Nu er det som REN lægmand jeg udtaler mig her, men jeg tror heller ikke det er det værste.
I bund og grund kan der altid - under givne forhold - optænkes et eller andet scenarie hvor de pågældende forhold ikke giver et særligt "gunstigt udfald".
Men hvis vi tager den med risikoen for at blive kastet over i modstanderen, så er den vel alligevel lidt søgt. Ja - man kan blive kastet tilbage, men ligefrem at være så uheldig at man krydser modstanderens bane i samme sekund han er der... ja det kan naturligvis ske, men jeg vil da vurdere det som sort uheld hvis det sker. Med andre ord: det er en del af den kalkulerede risiko der aldrig helt kan fjernes.
:)

De der pludselige vognbaneskift er slet ikke så unormalt i en kraftig turboladet baghjulstrækker i regnvejr, 2graders varme, og med forrige års all-out sommerdæk.

Der var flere "improviserede" vognbaneskift den samme aften.
Selv da dasu starter en quadbike imod en USbil er der slinger i valsen ude på ~150m. Ikke så langt fra succes til fiasko under de forhold.

Man kan ikke fjerne den risiko, men den er mange gange større i regnvejr uden temperatur i banen på uegnede dæk.
Der var ikke ligefrem mangel på bred kørsel den aften.
Men kørerne bestemmer jo selv hvor meget gas der skal til. Enkelte havde en lidt...skal vi kalde det "optimistisk" tilgangsvinkel til hvor meget power der kunne jages ned i asfalten.
Eller måske var det bare sjovt at lave et par hundrede meters hjulspin med rattet i alle andre stillinger end ligeud. Var der nogle klubrallyfolk med for meget motor? :lusket:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Wildert skrev:
[
:)

De der pludselige vognbaneskift er slet ikke så unormalt i en kraftig turboladet baghjulstrækker i regnvejr, 2graders varme, og med forrige års all-out sommerdæk.

Der var flere "improviserede" vognbaneskift den samme aften.
Selv da dasu starter en quadbike imod en USbil er der slinger i valsen ude på ~150m. Ikke så langt fra succes til fiasko under de forhold.

Man kan ikke fjerne den risiko, men den er mange gange større i regnvejr uden temperatur i banen på uegnede dæk.
Men kørerne bestemmer jo selv hvor meget gas der skal til. Enkelte havde en lidt...skal vi kalde det "optimistisk" tilgangsvinkel til hvor meget power der kunne jages ned i asfalten.
Eller måske var det bare sjovt at lave et par hundrede meters hjulspin med rattet i alle andre stillinger end ligeud. Var der nogle klubrallyfolk med for meget motor? :lusket:

Jeg tror du blander quotes sammen - jeg forholder mig ikke til om det er mere eller mindre sikkert i det pågældende VEJR - blot at det havde ikke været en "undskyldning" i rally-land - tvært om :).

Det jeg forsøgte at anskueliggøre i første del af mit indlæg, var at betonen nok ikke er det værste man kan have til at gribe en (eller ikke).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
Wildert skrev:
Meeen, der er immervæk også lidt lavere gennemsnitshastighed tænker jeg?
Men så alligevel - til klubrally er tilladt 300 meter ligeud inden "en forhindring der kræver en reel hastighedsnedsættelse". Hvis de har kørt 201 meter her, så er det jo mere end indenfor der, og sammenlignet med en klubrallyprøve (særligt en jysk :)), så bliver det jo netop mere end almindeligt "livrem og seler"-agtigt.
Nu ved jeg godt at der til streetrace kan komme biler med +700 hk, og dem ser man ikke mange af til KR (og typisk ville de få klø) - så til et streetrace som dette, vil der gennemsnitligt komme højere fart ud af de 201 meter, end man ville til et KR... men der er stadig hjemmel til 100 (99) meter mere ligeud til KR + der skal man også dreje og alting :)

set ud fra min egen kørsel på holeby og klubrally i samme bil, der må jeg ha en meget højere gennemsnitshastighed.. som du selv pointerer, så er det sjældent man starter fra nul... min egen kan vel holde en 60-70 stykker i et typisk 90 graders sving (med forholdsvis god plads). men egentlig husker jeg ikke tophastighederne som specielt meget højere, måske en 20-30 stykker mere på de mere ekstreme baner...

Jeg tænker også at man med en 700hk bil har noget mere respekt og forhåbentlig evner end brian fra tanken med sin 90hk kadett?

en anden tanke er også at det vel er meget godt at vise / sætte fokus på at der er en risiko vis man kvajer sig? igen i rally er der en del mennesker der har nogle mægtig fine biler, men der ikke kører særligt stærk, måske det er i erkendelse af at man altså ikke bare skader bilen, men virkelig slår sig hvis man kvajer den? syntes det er rimeligt sjældent at de chauffører ligger og kører over evne, og når de endelig får en skade er det som regel rimeligt udramatisk..
i den anden ende er der jo så ungen der har lånt fars fine bmw til et streetrace, banen går lige ud, der er masser af plads, og det hele virker totalt harmløst. ku det tænkes at han måske var mindre kritisk over for sine egne evner bag rattet?

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Der må jo så stilles forslag om at streetrace KUN må foregå på slicks og limede baner! Altså for at maximere grebet og derfor sikkerheden.....

Eller man kan som i andre former for "motorsport" som udgangspunkt forvente at folk kører nogenlunde efter forholdene og ikke som rene selvmordskandidater. Skulle der så være fjolser der ikk' fatter en meter og helt tydeligt kører over egne og bilens evner, må de jo have en tydelig henstilling om at slappe lidt af eller parkere bilen.
Dette arrangement var vel ikke ligefrem tænkt som et seriøst street-/dragrace løb, men i stedet nærmere en lovliggjort udgave af de ulovligheder der normalt foregår på mørke afsidesliggende veje. I den sammenligning var sikkerheden vel mange gange bedre både for aktive og publikummer?

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
Eller de skal have AWD.

Er det endnu en gang endt med at man kan forstille sig en lang række ulykker der kan ske. Uden at der var en.

Hilsen manden der stadig køre med vinterdæk pga regn og lave temperature.
:mrgreen:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
HenrikGM skrev:

af gode grunde aner jeg intet om det arrangement du skriver om, men kunne den afgørende sætning ikke være uegnede dæk? aka blankt vand på banen - dæk man ved der intet kan på banene = ingen start? vil tror at de fleste der har været længe med i gamet er lidt inde i det... jeg har i hvert fald flere sæt dæk der blir gemt pænt væk nederst i bunken hvis der er tegn på meget regn.

ved godt at det er en ret flydende grænse...

de fleste fra rallyverden var ikke mødt op på uduelige dæk ;) det er nærmest en gud agtig videnskab i de kredse... når det så er sagt er vi jo nok ikke mindre legesyge end alle andre :tooth: til gengæld er han så vandt til at håndtere bilen under de forhold.

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem

vil mene overskriften på tråden er misvisende.
men striben ESBJERG folkene er kommet langt. de gør faktisk de ting de for blot to år siden sagde de aldrig ville gøre! der er ingen grund til at pege fingre, man kan blot opfordre til et par skridt mere i samme retning.
næste gang på et mere egnet sted og med et mere egnet vejr, så bliver det rigtigt godt.
MVH søren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time