Westmus skrev:
Slavteren skrev:
... beton muren giver relativt sikkerhed for publikum,
Jep og det er vel derfor dette eller lignende hårdfør afskærmning vist er standard langs banekanten på alle moderne dragrace baner. Bilerne slå sig godt nok, men til gengæld bliver de i langt de fleste tilfælde inden for banen hvis noget går skævt. En bil med bare lidt fart på kan faktisk flyve/trille pænt langt hvis der ikke er noget til at bremse. Er ikke sikker på en betonvæg er det værste man som fører kan ramme hvis det endeligt skal være.
Nu er det som REN lægmand jeg udtaler mig her, men jeg tror heller ikke det er det værste.
I bund og grund kan der altid - under givne forhold - optænkes et eller andet scenarie hvor de pågældende forhold ikke giver et særligt "gunstigt udfald".
Men hvis vi tager den med risikoen for at blive kastet over i modstanderen, så er den vel alligevel lidt søgt. Ja - man kan blive kastet tilbage, men ligefrem at være så uheldig at man krydser modstanderens bane i samme sekund han er der... ja det kan naturligvis ske, men jeg vil da vurdere det som sort uheld hvis det sker. Med andre ord: det er en del af den kalkulerede risiko der aldrig helt kan fjernes.
Og netop at have en betonmur i bilens længderetning må være det sikreste - og at den er tæt på bilen må alt andet lige sikre at den vedbliver at være LANGS bilen, og ikke på tværs (foran) bilen. Dette er vel igen også årsagen til at man ser betonmure langs de rigtige baner.
Slavteren skrev:
Husk at jeg lever i rally verden, hvor rigtige mænd ikke er bange for lidt vand eller sne
NEMlig!

:Gnaek:
Citat:
set i forhold til de baner vi kører klubrally på, så er den der både med livrem, seler, ble, friske trusse indlæg og en tilsluttet babyallarm

og jeg har endnu ikke oplevet et aflyst løb pga vejr..
Meeen, der er immervæk også lidt lavere gennemsnitshastighed tænker jeg?
Men så alligevel - til klubrally er tilladt 300 meter ligeud inden "en forhindring der kræver en reel hastighedsnedsættelse". Hvis de har kørt 201 meter her, så er det jo mere end indenfor der, og sammenlignet med en klubrallyprøve (særligt en jysk

), så bliver det jo netop mere end almindeligt "livrem og seler"-agtigt.
Nu ved jeg godt at der til streetrace kan komme biler med +700 hk, og dem ser man ikke mange af til KR (og typisk ville de få klø) - så til et streetrace som dette, vil der gennemsnitligt komme højere fart ud af de 201 meter, end man ville til et KR... men der er stadig hjemmel til 100 (99) meter mere ligeud til KR + der skal man også dreje og alting