Westmus skrev:
møffe skrev:
ved feks bilforhandlere så er reservedels afdelingen indtægtskilden. så værkstedet og sidst salg af biler. hvad sker der hvis man bygger et produkt som ikke går i stykker eller behøver vedligehold.
Så køber folk fabrikkens nye model i stedet for at købe konkurrentens. Service omkostninger og frekvens er et konkurrence parameter når vi snakker biler og rigtige reparationer før bilen er blevet "gammel" falder ikke i god jord hos kunderne. Fabrikkerne lever af at sælge nye biler til tilfredse kunder ikke af at holde liv i kundernes gamle biler. Moderne biler er faktisk generelt utroligt slidstærke i dag, når vi ser bort fra div konstruktions bummerter.
Motorolie er et dejligt uhåndgribeligt emne (ligesom f.eks når Hifi nørder kloger i kabler), hvor det hele er mere baseret på tro end reel viden, hvilket selvfølgeligt udnyttes af sælgere og marketings folk. Der har af samme grund vist været "snake oil" sælgere (hvis "ukendte" produkter altid har fantastiske egenskaber) siden Ford T var det nye hotte.
Min grundholdning er stadigt at bilejeren tit er langt mere følsomme/hysteriske med olievalget end motoren i bilen reelt er. Med mindre vi da er ude i en helt specielt ekstremt behov.

problemet især med den danske forbruger, som jo nok er generelt for alle lande, taget ud fra at danmark er et latterligt lille markede.
så koster sådanne biler for meget at fremstille, skal vi feks bare lave en bil der er 100% rustfri over en lang årrække. lad os sige 30år. slid er der heller ikke noget af. så er slut produktet ofte så dyrt at det ikke vil blive solgt. og på den måde vælger forbrugeren billigere, på trods af andre udgifter.
ofte er folk hjernevaskede til at tro at dyere er bedre, uden at få fuld valuta for pengene.
så balancen er at have troværdihed sammen med økonomi i produktet.
det hjælper jo ikke at sælge en bil med 100års garanti hvis den bryder ned for hver 10år.
sikkerhed er nok en af de store faktore og motivationer i at følge lidt med i udskiftning af biler. sammen med den totale driftøkonomi i hverdagen, både service, reservedele og km/l