Tiderne til DHB 2008

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Supra_Jorn
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 02 okt 2006, 11:38
Geografisk sted: Jylland / 6650 Brørup
Kontakt:

#91 Indlæg af Supra_Jorn »

lqs skrev:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22615&postdays=0&postorder=asc&start=0 lidt svenske komentarer til de omtalte regler...


Shit da, de nye regler er blevet strammet meget op, tillader mig at kopiere tekst-strengen herind.

Regler

Enkelt och tydligt för alla
De nya EDPS-reglerna har tillkommit för att tydliggöra och förenkla deltagandet i En dag på Strippen. I grunden är allt som förut, dock med den skillnaden att klass 8, Extreme Street (Outlaw) har tillkommit.

Deltagande förare
Förare ska inneha giltigt körkort eller körkortstillstand för personbil samt tävlingslicens utfärdad av SBF, eller PR-licens samt ha medlemskap i SBFansluten klubb. Deltagare från annat land ska ha licens från sitt lands bilsportförbund. (Förare som kör snabbare än 10,00 sekunder ska inneha licens enligt SBF:s dragracingregler.)

Klassindelning
Klass 1) Framhjulsdrivet
Klass 2) Bakhjulsdrivet
Klass 3) Framhjulsdrivet med överladdning
Klass 4) Bakhjulsdrivet med överladdning
Klass 5) Fyrhjulsdrivet med eller utan överladdning
Klass 6) Bilar med åtta eller fler cylindrar
Klass 7) Max Street (Ombyggda enligt pricksystemet nedan)
Klass 8) Extreme Street/Outlaw

Deltagande bilar
Täckta, två/fyrhjulsdrivna, serietillverkade person- eller kombi/pickup-bilar som är typbesiktigade som personbil. Här avses bilar upp till 3.500 kg och klassade som personbil klass 1.

Bilarna ska vara registrerade, skattade, trafikförsäkrade och godkända av Svensk Bilprovning med undantag för klass 7 och 8. (Utländsk förares bil från annat land ska vara skattad, trafikförsäkrad och godkänd enligt det landets regelverk för personbilar.)
Samtliga fordon i klass 1-6 ska ha registreringsskylt som stämmer med chassinumret.
Motor får bytas förutsatt att den sitter på samma plats som originalmotorn och torpedväggen inte har modifierats.
Drivlina får bytas så vitt den inte inkräktar på kupeutrymmet.
Samtliga delar ska vara säkert monterade och hjulen måste helt täckas av hjulhusen.
Säkerhetsbältet ska vara av minst trepunktstyp men får bytas mot fyrpunktstyp.
Mönstrade DOT- eller E- märkta däck i klass 1-7. För framhjulsdrift gäller maxbredd för slityta 10,5” (270 mm). Obegränsad breddning i klass 7. I klass 8 gäller däck enligt DRT 5, ”Däck & Fälgar”. Slicks är tillåtna. För samtliga bilar skall det gå att styra utan att däcken slår i. Rätt däck ska vara monterade när föraren besiktigar fordonet.
Ingen del av bränslesystemet får finnas i förarutrymmet.
I klass 1-6 ska belysning vara fungerande och minst halvljus ska vara påslaget under tävlingsmomentet.

Pricksystem
Inom klass 1-6 får endast en av nedanstående modifieringar, kategori 1-3, vara ändrad:
1) Plastrutor.
2) Lättad eller borttagen inredning.
3) Karosseridelar i plast eller på annat sätt lättad kaross.
4) Ändrade hjulhus.

Om två punkter eller fler har andrats flyttas bilen över till Klass 7, Max Street.
Skulle punkt 4 vara ändrad, eller om registreringsbevis och senaste besiktningsprotokoll ej är med på tävlingsdagen, deltar bilen alltid i klass 7.
Saknas hela eller del av strålkastarbelysningen flyttas bilen till klass 7.

Ny klass
Följande modifieringar gör att bilen hamnar i klass 8, Extreme Street/Outlaw:
1) Ombyggd bakram till 4-link/stegar eller motsvarande.
2) Ombyggd framvagn till rörchassieframvagn.
3) Helt rörchassie.

Cabrioleter ska vara utrustade med skyddsbur vid körningar under 13,50 sekunder/402 meter.
Bilar som kör snabbare än 10,00 sekunder/402 meter ska vara utrustade med skyddsbur och bilen ska vara chassibesiktad.

Besiktning
Samtliga deltagande bilar och utrustning ska säkerhetsbesiktigas före start. För klass 1-6 ska skattekvitto och besiktningsprotokoll medtagas till tävlingsbesiktningen.

Licenser
Du kan på plats lösa en så kallad PR-licens for 75 kr, som bara gäller en gång. Om du räknar med att köra flera race under säsongen är det lämpligt att lösa ut en så kallad EDPS-licens för 250 kr. Den gäller för upp till fem körningar per år.

Personlig utrustning
Deltagande förare ska under körning bara SBF-godkänd hjälm (finns att låna), heltäckande klädsel, inklusive handskar och skor av läder eller flamsäkert material. Kläder av ylle eller bomull kan också användas.

För fullständiga regler gå in på www.sbf.se
Med venlig hilsen.
Jørn Petersen
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#92 Indlæg af Slavteren »

er der så en der lige kan oversætte bare lige de vigtigste linier til dansk, tysk eller engelsk? altså et sprog der kan forstås? :damn:
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#93 Indlæg af jens »

Det skulle ikke være så svært hvad er det du ikke kan tyde. Jeg kan se at flere dhb biler vil havne i klasse 7 da de har indflyttede hjulhus og hjemmebygget bagvogn eller er lettet for meget
efterz
Mester Medlem
Indlæg: 601
Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Kontakt:

#94 Indlæg af efterz »

jens skrev:Det skulle ikke være så svært hvad er det du ikke kan tyde. Jeg kan se at flere dhb biler vil havne i klasse 7 da de har indflyttede hjulhus og hjemmebygget bagvogn eller er lettet for meget

Ja eller klasse 8 på 4-link ophænget...
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#95 Indlæg af lqs »

(Utländsk förares bil från annat land ska vara skattad, trafikförsäkrad och godkänd enligt det landets regelverk för personbilar.) det er faktisk det her..... der BURDE losse så at sige samtlige dk biler over i klasse 7 og 8!
men disse regler bliver ikke håndhævet. man kan mene at de er for hårde eller bløde? min personlige mening er at det ikke kan kaldes regler... hvis reglerne ikke skal overholdes. MVH søren
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#96 Indlæg af HenrikGM »

Det sådanset ikke en skid anderledes end reglementer altid har været i sporten. Reglerne overholdes ikke, og førerne/byggerne ved ikke hvad de skal bygge efter. derfor bygger alle bare det de synes ser ok ud, og kan godkendes(tydeligvist). Derfor Promod lookalike biler i nummerpladeklasser.
Cheaters are winners.

For få år siden var DOLOs TwinEngine rolla for ekstrem i dk, dog kører vi med biler idag der er langt mere ekstreme, iøvrigt under reglementer der er MERE restriktive. Ikke underligt at folk ikke kan forstå sammenhængen.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Elnef
Nyt Medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25 sep 2007, 20:27

#97 Indlæg af Elnef »

Ja jeg er da noget spændt på hvilke regler i (black race) disker op med til jeres løb
sat lidt på spidsen så er der ikke mange biler der kan komme og køre da ingen biler passer ind i noget reglement ja med mindre at alle køre i "outlaw" klassen hvor alt er tilladt :D
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#98 Indlæg af lqs »

BLACKRACE.DK vil i god tid offentliggøre regler. dvs når det bliver lovligt for andre end DASU og BENJAMIN at lave race i dk! reglerne vil mærkeligt nok blive nogen der skal både håndhæves og overholdes.
MVH søren
ps bemærkningen om at ingen biler passer ind i andet end OUTLAW forstår jeg ikke helt.
Elnef
Nyt Medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25 sep 2007, 20:27

#99 Indlæg af Elnef »

Jeg syns bare uanset hvem er laver regler så er der nogle der efter dem jeg ved godt at det er svært at gøre alle tilfredse osv

med den blandet land handel der er af regler og biler til div løb her i landet ja så er det jeg mener at alle ender i en "outlaw" klasse hvor alle klasser kører mod alle dog med samme sikkerheds regler som i feks gjorde sidste år til blackrace

håber da andre får lov/ret til at lave race
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#100 Indlæg af lqs »

mener du at regler blot skal være til pynt, eller mener du at de der er skrevet skal håndhæves? som det er nu, virker det som helt åbenlyse fejl og mangler i div. regler højest er ligegyldige! MVH søren der mener at de extreme biler bør køre uden plader.
Besvar