Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 14 maj 2025, 23:24

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

MPH only speedometer
Lovligt 91%  91%  [ 21 ]
Ulovligt 9%  9%  [ 2 ]
Afgivne stemmer : 23
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Lovligt eller ej ?

Går og overvejer at ændre hele instrumentpanelet til aftermarket ure

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Lovligt vel, bare det viser farten..

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
jeg snakkede lidt om det med en ven der er synsmand. (ville fjerne det helt i min rallybil) og erglerne siger kun at der skal side en hastighedsviser (ikke det korrekte ord) og at det skal være belyst. der står ingen steder om det skal vise rigtigt.. så mit speedo blir en cykelcomputer hos 2. køreren... :wink:

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Slavteren skrev:
jeg snakkede lidt om det med en ven der er synsmand. (ville fjerne det helt i min rallybil) og erglerne siger kun at der skal side en hastighedsviser (ikke det korrekte ord) og at det skal være belyst. der står ingen steder om det skal vise rigtigt.. så mit speedo blir en cykelcomputer hos 2. køreren... :wink:

Det var et fantatisk svar - jeg har sgu' været noget i tvivl. Jeg kan intet finde i detailforeskrifter for motorkøretøjer om de nærmere omstændigheder, så jeg har været temmeligt rundforvirret. Jeg har dog været kommet frem til nogenlunde samme konklusion som dig - men hvem ved...

Lige pt. kører jeg med en cykelcomputer på grund af en anden gearing i gearkassen - og den passer spot on fordi den er kalibreret efter lige den hjulstørrelse jeg kører med, og ikke mindst fordi den er elektronisk. Men jeg var sgu' noget i tvivl om hvorvidt den ville gå.
Jeg har slået mig lidt i tøjret fordi after market speedo'er dælen dulme er dyre, så jeg har været noget i tvivl.

Fidusen med cykelcomputeren er i øvrigt at den kan tage sådan noget som tophastighed - det er da meget sjovt at kunne se efter en prøve.

Du har lige reddet min dag! :D

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
hvilken computer bruget du ? hvor er den købt pris ? sider senderen på træk akslen eller på hjulet ?

Titel:
Mester Medlem

grydesvamp skrev:
hvilken computer bruget du ? hvor er den købt pris ? sider senderen på træk akslen eller på hjulet ?

En CatEye - ønskede mig en i fødselsdagsgave sidste år - fik den, er monteret :-). Men jeg ved i sagens natur ikke hvad den har kostet.
Men det er mit indtryk at bare man ikke tager den allerbilligste fra Bilka eller lignende, så kan det fungere godt.
Trådløse er heller ikke et hit ved jeg fra en kammerat der har haft en på sin MC - det havde han problemer med.
Men da han skiftede til en med ledning, så kunne den være med op til 240-250 km/t førend den ikke gad mere.
Min følger i hvert fald med til de 165-170 km/t som er topfarten med den anden gearing (7000 rpm i 5'eren).

Senderen sidder på trækakselleddet inde ved gearkassen. Jeg har desværre ingen billeder, men på sådan en Golf 2 er trækakslen boltet på gearkassen sådan ret traditionelt med 8 bolte. Her har jeg lavet et beslag/spændeblik som sidder i to af de bolte, og vinkelret herpå et stykke jern som så at sige ligger ind over trækakselleddet. Heri er magneten skruet i et gevind skåret til lejligheden, og sikret med Loctite. Selve sensoren sidder stripset (det er sådan det monteres på en cykel :-)) på et stykke rundjern der er boltet på samme sted som et varmeskjold der ligger over trækakselleddet af hensyn til varme fra udstødningen.
Det har alt i alt gjort at jeg har kunnet føre ledninger osv. ret sikret mod varme. Det virker helt fint - jeg har kørt med det et års tid og har ikke haft udfald. I hvert fald ikke noget jeg har lagt mærke til :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

vildt at cykel computeren går med til hastigheder over 100kmt.
hvordan regnede du ud hvordag computeren skulle programeres ?

Titel:
Mester Medlem

grydesvamp skrev:
vildt at cykel computeren går med til hastigheder over 100kmt.

Mja - det er vist ikke så usædvanligt. Jeg kender et andet hold der havde to cykelcomputere i - én til chaufføren, og én til co-piloten så han kunne se afstande.
Min 2. kører kører bl.a. o-løb med sin far - de bruger af og til også cykelcomputer. Det virker fint.
Jeg har dog hørt enkelte historier om at de helt billige ikke går langt nok op - men generelt er det vist ikke et problem. Det er i hvert fald helt klart mit indtryk.

Citat:
hvordan regnede du ud hvordag computeren skulle programeres ?

Jeg kører på 195/50-15, dvs. 15" * 2,54 = 38,1 cm. diameter på fælgen, dækket er 195 mm. bredt og profilen er 50% heraf: 19,5 * 0,5 = 9,75 cm., dem er der så to af (oppe og nede so to speak) så det er: 9,75 + 9,75 = 19,5 cm. Total diameter på hjulet: 19,5 + 38,1 cm. = 57,6 cm.
Formel for rulleomkreds: Pi * d = O. Det er så: 3,14 * 57,6 = 180,864 cm. i omkreds.
Det tastede jeg så bare ind i cykelcomputeren.

Jeg valgte så at runde lidt op for at være på den sikre side.

Det passer perfekt med de udregninger jeg har lavet i forhold til gearingen og rpm andetsteds, og fartmålere, etc. passer det også med - så det skulle være sikkert og vist.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

lækkert.. det skal helt sikkert prøves.. men hvor var det du havde monteret sensoren ? på fælgen eller på en trækaksel ?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
"min" dvs den jeg har monteret i min lillebrors bil som jeg kører i... er en fra biltema til en 50'er. den blir lige lidt forvirret når du runder 100, men når den lige har fundet ud af det tæller den bare forfra uden 1 tallet..

vi kalibrerede den efter trial and error, simpelthen gps med ud i bilen, da jeg ikke har tiltro til at en dims fra biltema til en 50'er er precis, men til prisen er den faktisk endda ganske enormt precis... og som wildert skriver er det et kanont stykke værktøj for co-driveren imelem prøverne.

jeg ofrer nok en lidt dyrere på min egen, men den blir nok også lidt hurtigere end en lille std. starlet...

kører også med samme opstætning på føleren, bortset fra at jeg har svejset pinden fra en popnitte fast på trækakslen og spændt magneten fast på, og så boltet et belag som føleren sidder på i gearkassen.

dog skal man lige huske den med lyset på en cykelcomputer, regner selv med at skille min egen ad og montere et par dioder i den.

www.slavteren.tk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time