Spændende emne.
Man kan stille flg. betragtninger:
Hvis der skal mappes individuelt på fuel for at håndtere at individuelle cylindre ikke går magert i et farligt omfang, så snakker vi om forholdsvist store forskelle i flowpotentialet pr topstykke, i en størrelse ala 1-2mm større ventiler i den ene boring ifht til den anden. Eller portet vs std.
Det ville også betyde at de enkelte cylindre laver ret forskellig ydelse, og dermed påfører krumtappen ret ujævn belastning.
Nu snakker vi om fuelmappet, men med 1100nm+, eller ihvertfald oppe i det luftlag, der er krumtappen ikke "straight" længere(ud fra ren torsionsbetragtning). Taget i betragtning at dette moment er gennemsnitsmoment, så er de enkelte cylindres inducerede moment på akslen væsentligt højere. 4000Nm er nok ikke urealistisk i øjebliksværdier. Dem der har prøvet at spænde sådan en krumtap op, og vride 4000Nm i den, ved at her går cyl.1 altså ikke i top samtidigt som cyl6, og dertil kommer utilsigtede torsionssvingninger oveni.
Dog er det meget sjældent at folk snakker om individuelle tændingsmaps.
Tilgengæld er jeg ofte stødt på den påstand at en motor kan flowe så uens at den brænder stempler på enkelte cylindre, hvilket antages at være begrundet i flowforskelle der får enkelte cylindre til at gå så magert at det er årsagen til havariet.
De mapper her omkring 10,5AFR(jeg har ikke set hele klippet vil jeg indrømme), og det er ikke lige her de smelter noget uden videre som følge af mager blanding. Hvis de skal derned at de smelter noget, så lad os sige der sker v. 11,5AFR. Det er i runde tal 10% mere magert, eller svarende til at en port i supratoppen flower 10% mere end de øvrige, og der snakker vi ikke maks flow v. max løft, men faktuelt masseflow over en indsugning.
Godt nok er det topstykke ikke ens i kanalerne, men jeg har aldrigt kunnet påvise 10% forskel i arealet under kurven på noget der var forsøgt matchet. 10% er en ret voldsom værdi her.
Jeg ville nok hellere fokusere på vridet i krumtappen der er mere sandsynlig kilde til det egentlige problem.
Spørgsmålet er så hvor meget AFR varierer ved høje effekter/høje rpm på ens cylindre med ens masseflow, når den effektive tændingsvinkel ikke er den samme på alle cylindre. Det kan godt tænkes at AFR problemet ikke udelukkende ligger i flowforskelle, men også i vinkelforskelle der piller lidt ved AFR målingen.
Eneste der rigtigt kan give induskutabelt svar på spørgsmålet er forbrændingstryksmåling plottet ifht krumtapgrader.
_________________ Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
|