Håndbremse Peugot 3008
Redaktør: Moderatorer
-
audi_claus
- Senior Medlem
- Indlæg: 349
- Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
- Geografisk sted: Ebeltoft
- Kontakt:
Håndbremse Peugot 3008
Vi har lige haft besøg af venner på vor bjergtop i en lejet Peugot 3008. Parkeringsbremsen fungerede vist som en "line lock", hvor man træder på bremsen og så trykker på knappen for at hindre tilbageløb fra caliprene.
Hvad nu, hvis der er bremsesvigt, hvad enten det drejer sig om kogende bremser eller et knækket bremserør/slange, hvor man mister væske?
Er der nogen, der kender systemet, og i hvilken omfang det er dobbeltsikret?
Har lige haft problemet med vor gamle LandRover Discovery, hvor en forhjuls bremseslange revnede - og vi var glade for et seperat håndbremsesystem på kardan'en. Har i øvrigt set, at nyere modeller har synkroniseret bakgear, hvilket jeg ser som en væsentlig sikkerhedsforanstaltning.
Synes ikke, der er megen sikkerhed i 2-kreds bremsesystemer, idet jeg har haft problemer både på en Audi 200 fra 90 og ovennævnte Discovery.
De bremser bare ikke ret meget, når uheldet er ude.
Hvad nu, hvis der er bremsesvigt, hvad enten det drejer sig om kogende bremser eller et knækket bremserør/slange, hvor man mister væske?
Er der nogen, der kender systemet, og i hvilken omfang det er dobbeltsikret?
Har lige haft problemet med vor gamle LandRover Discovery, hvor en forhjuls bremseslange revnede - og vi var glade for et seperat håndbremsesystem på kardan'en. Har i øvrigt set, at nyere modeller har synkroniseret bakgear, hvilket jeg ser som en væsentlig sikkerhedsforanstaltning.
Synes ikke, der er megen sikkerhed i 2-kreds bremsesystemer, idet jeg har haft problemer både på en Audi 200 fra 90 og ovennævnte Discovery.
De bremser bare ikke ret meget, når uheldet er ude.
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) 
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
-
martin306xsi
- Mester Medlem
- Indlæg: 633
- Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
- Geografisk sted: Roskilde
-
audi_claus
- Senior Medlem
- Indlæg: 349
- Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
- Geografisk sted: Ebeltoft
- Kontakt:
Jeg ved, at føreren skulle træde på bremsen og trykke på knappen for at aktivere systemet.
På den anden side angives det i salgsbrochuren, at bilen selv burde kunne aktivere og udløse parkeringsbremsen ved henholdsvis motorstop og start; men jeg har ikke selv prøvet det.
På den anden side angives det i salgsbrochuren, at bilen selv burde kunne aktivere og udløse parkeringsbremsen ved henholdsvis motorstop og start; men jeg har ikke selv prøvet det.
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) 
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
martin306xsi skrev:Jeg ved Citroen bruger en aktuater til at hive i kablerne, måske det er sådan det virker?
Mon ikke det er sådan de fleste "elektriske" håndbremser virker. At man måske skal træde på bremsen mens man aktivere giver altså fin mening. På den måde kan et uforvarent tryk på knappen ikke lave ulykker under kørsel. Modsat kan man jo når kablerne er styret af en elektrisk motor, ved hjælp af input fra bl.a abs-følere og et output fra motorstyringen eller en anden styrebox, forholdsvis let få systemet til at agere f.eks hill holder.
-
Zorak
- Senior Medlem
- Indlæg: 406
- Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
- Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Den virker på baghjulene som alle andre biler med skiver.. Der går håndbremsekabler og til en motor som hiver i dem som normalt.. Den skulle også gerne aktivere håndbremsen af sig selv når du bare slukker bilen..
Vedr hill-assist mon ik der sidder en ventil i abs blokken eller sådan noget? De holder lige bremsen i 1,5 sekund eller sådan noget..
Vedr hill-assist mon ik der sidder en ventil i abs blokken eller sådan noget? De holder lige bremsen i 1,5 sekund eller sådan noget..
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. 
Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
-
audi_claus
- Senior Medlem
- Indlæg: 349
- Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
- Geografisk sted: Ebeltoft
- Kontakt:
Tak for forklaringer. Lyder fornuftigt, og bemærkede også, når man gik fra bilen stod den og småsnakkede lidt. Vi antog, det var derfor der undertiden gik ild i franske biler 
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) 
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
-
audi_claus
- Senior Medlem
- Indlæg: 349
- Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
- Geografisk sted: Ebeltoft
- Kontakt:
Westmus skrev:audi_claus skrev:Vi antog, det var derfor der undertiden gik ild i franske biler
Pas nu på der ikke bliver råbt "glashus" efter dig! "Audi Fire" giver f.eks en hel del hit på Google. Vi snakker selvantændte fabriksnye biler og div "recalls" pga fire risk......
Ja ja nu kører jeg jo Audi Femmer og har ikke set så meget på en Fire
Men mener nu, at især Citroen C3 og C5 fik lige lovlig meget omtale for nogle år siden. At det var et rent dansk fænomen er så en anden sag, idet det var klargøringsmidler fra den danske importør, indeholdende fosfor, der satte fut i deres niveauregulerings styrebox.
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) 
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer