Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 10 jul 2025, 14:57

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 24 dec 2006, 17:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
ang. de her dyser på UNOen.... er der nogen der har målt hvor mange ML de giver? er der nogen der har målt benzintryk ved ladetryk?
som regel vil sådan en motor med to ventiler og ind og ud på samme side kræve meget benzin.... som regel!
5 ventilet AUDI/WV er den turbomotor der mig bekendt klarer sig med mindst benzin. både ved del og fuldlast.
for store dyser.... 2JZ.... 6 gange 550ml til 330HK! problemer med tomgang? NEJ. en verden til forskel til WVen..... men begge motorer kører fint. lidt at tænke over. måske problemet i virkeligheden ikke er størrelsen på dyserne. men derimod styringen eller mangel på samme....
man kan nu få både 3 og 4 TUSINDE ML dyser!!! der er så kun aktuelt ved metanol og MASSER af ydelse. god jul og sikkert nytår til alle. MVH søren PS. ønsker mig en gearkasse i år...


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2006, 13:15 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
lqs skrev:
ang. de her dyser på UNOen.... er der nogen der har målt hvor mange ML de giver? er der nogen der har målt benzintryk ved ladetryk?
som regel vil sådan en motor med to ventiler og ind og ud på samme side kræve meget benzin.... som regel!
5 ventilet AUDI/WV er den turbomotor der mig bekendt klarer sig med mindst benzin. både ved del og fuldlast.
for store dyser.... 2JZ.... 6 gange 550ml til 330HK! problemer med tomgang? NEJ. en verden til forskel til WVen..... men begge motorer kører fint. lidt at tænke over. måske problemet i virkeligheden ikke er størrelsen på dyserne. men derimod styringen eller mangel på samme....
man kan nu få både 3 og 4 TUSINDE ML dyser!!! der er så kun aktuelt ved metanol og MASSER af ydelse. god jul og sikkert nytår til alle. MVH søren PS. ønsker mig en gearkasse i år...


Jeg har ikke målt hvor meget de giver, men de har Bosch nr. 0 280 150 422 De steder jeg har kunnet finde data om dem, står der begge steder 261,7 ml. ved 2,7 bar. Det giver 275 ml. ved 3 bar. Tvivler meget stærkt på at de giver meget mere end de er opgivet til.

De kommer fra en Lancia Thema Turbo 16V med 177 hk, og det er den type dyser med 4 små forstøvningshuller i.

Benzintrykket har jeg selv målt for et stykke tid siden:

Tomgang: 2,7 bar
Uden slange: 3,1 bar
0,5 bar ladetryk: 3,8 bar
1,0 bar ladetryk: 4,2 bar
1,5 bar: 4,6 bar
1,7 bar: 5 bar

DC kommer ikke over 84, jeg har haft mulighed for at aflæse den direkte de gange bilen er blevet mappet ind.

Motorstyringen er en EFI Euro-1 som efter sigende skulle være en god styring.

AFR er som sagt aflæst med en LC-1 og et måleur i kabinen som er fastmonteret. Nogle gange kommer den ned på 11,5:1 i de høje omdrejninger, men det ligger deromkring.

Billede

Bruno Hansen:

Billede

Gammel måling med standard styring og standard dyser på 191 ml. Her kender jeg dog ikke DC, men AFR var 12,1:1 her.

Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2006, 14:08 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
prøv at kig lidt på benzintrykket du selv har målt. det er ikke 3bar! det ligger højere alle steder..... at det så er målt til ikke at være lineært..... gør kun sagen mere speget.
ang dysernes størrelse.... ved ikke om de typisk vil flowe mere eller mindre med tiden/tusindevis af km.... nogen der har erfaringer med dette? kunne være sjovt at måle på ladetryk/benzintryk/blanding og logge samtidig, for så at se på tallene i fred og ro. med ønsket om en glædelig jul og et godt nytår søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2006, 14:25 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
lqs skrev:
prøv at kig lidt på benzintrykket du selv har målt. det er ikke 3bar! det ligger højere alle steder..... at det så er målt til ikke at være lineært..... gør kun sagen mere speget.
ang dysernes størrelse.... ved ikke om de typisk vil flowe mere eller mindre med tiden/tusindevis af km.... nogen der har erfaringer med dette? kunne være sjovt at måle på ladetryk/benzintryk/blanding og logge samtidig, for så at se på tallene i fred og ro. med ønsket om en glædelig jul og et godt nytår søren


Det ved jeg skam godt, men der vil jo altid være en + - faktor når man måler og der skal jo også tages hensyn til slitage osv.

Jeg vidste udemærket godt da jeg oprettede dette indlæg at målingen af benzintrykket nok ville være det eneste der ville blive kommenteret, for den holder sig ikke helt inden for grænserne. = fejl !

Af en eller anden grund skal alle "fejl" eller tvetydige tal påpeges hver gang selvom det som regel næsten ingen betydning har.

Hvis du kører med 1,5 bars ladetryk og har 4,6 bars benzintryk i stedet for 4,5 bar, gør det nok ikke den vilde forskel i benzinmængden......
Og det er jo det det hele handler om og ikke om der er en "fejl" på 0,1 eller 0,3 bar, for det er jo ligegyldigt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2006, 20:57 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Tag det helt roligt. At folk påpeger detaljer er ikke et udtryk for jantelov, men mere et udtryk for at forummet er en del mere seriøst end feks BG. Så når folk mener de laver 800hk på en std T3, så stilles der selvf. spørgsmål. Sådan er det også med mindre detaljer.

Uden at have tjekket om dine dyser er opgivet v. 2,7bar(underlig værdi?) så er der et betydeligt "problem"(tag det endeligt ikke ilde op, det er ikke hensigten) i at du skriver dine dyser er opgivet til 262ml/2,7bar, når dit reelle bensintryk gennemsnitlig ligger omkring 3,2bar. Det forhøjede bensintryk vil gøre at dysen flower mere end den er rated til, i dette tilfælde nok nærmere 310ml, hvis du omregner fra 2,7bar til 3,2bar.

Dertil kommer at den DC du får opgivet kan være "ødelagt" af at motorstyringen medtager, eller fraregner dysens reaktionstid. Det kan man nok læse i manualen, hvis man gad.

Men det er da fint at du laver den effekt på disse små dyser, det er ikke alle motorer der vil med til det.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2006, 21:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
lqs skrev:
prøv at kig lidt på benzintrykket du selv har målt. det er ikke 3bar! det ligger højere alle steder..... at det så er målt til ikke at være lineært..... gør kun sagen mere speget.
ang dysernes størrelse.... ved ikke om de typisk vil flowe mere eller mindre med tiden/tusindevis af km.... nogen der har erfaringer med dette? kunne være sjovt at måle på ladetryk/benzintryk/blanding og logge samtidig, for så at se på tallene i fred og ro. med ønsket om en glædelig jul og et godt nytår søren


Lineært - Ja... i teorien, men i praksis?

Det er mit indtyk at de fleste regulatorer ikke er helt liniere selv om de i teorien burde være det. En regularingsteknisk "skavank" grundet den mekaniske opbygning af sådan en typisk regulator... Karakteristikken vil sådan set være buet i stedet for lige - Tit syntes jeg det kommer mest til udtryk ved tomgang, hvor benzintrykket så er lidt højere end det burde være i forhold til ved udligning.

Karakteristikken vil dog ikke være "s-formede" som Jimmys jo sådan set er efter hans oplysninger.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2006, 21:36 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
Okay, men lad os sige 310 ml. så. Det er jo stadig ikke meget i forhold til det der bliver snakket om.

Jeg fandt dem på en liste engang en havde lagt ind i tråd herinde, men kan ikke huske hvilken en. Men det var 2,7 bar de var opgivet til. Jeg har også fundet den liste her: http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm

Der står de også. Og man vil samtidig kunne se at de forskelige dyser man kan købe diverse steder, slet ikke giver så meget som der reklameres med!

Såfremt da at listen er pålidelig, hvilket ingen jo ved.

Jeg er dog sikker på at mine dyser kommer fra en bil der er født med 177 hk. Ifølge Bosch er det nemlig kun denne ene bil der kører med dem.

Men jeg skal snart have fat i nogle større, da jeg har lavet flere forskelige ting om på motoren, og har brug for mere benzin. Og jer er godt klar over de ikke kan give mere, ville blot fortælle om min erfaring med dem.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2006, 22:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Hehe... Det er faktisk lidt sjovt med det link du har der Jimmy. Det link påstår jo at du kører på Diesel :D

.36 BSFC - Turbocharged Intercooled Diesel

Ved denne Diesel BSFC er dine dyser store nok til din ydelse. Meeennn nu ved vi jo heller ikke, hvor pålidelig den side er som du siger.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team