lqs skrev:
uden gætterier? brandstoftryk vil have meget at sige i det regnestykke.... temperatur og spænding meget lidt.... men stadig noget! hvordan med dysernes reaktionstid? altså er det en sand DC man ser?
uden gætterier.... det er mit indtryk at mange dyser ikke giver det de/man tror... de er opgivet til.
ang LM1 målinger så er det aldrig lykkedes mig at måle værdier under 10-1 i længere tid. mener heller ikke fabrikanten påstår det er muligt? MVH søren på vej i seng
Klart du antager nogle ting, bla at DC er sand(det kan tjekkes med et skop), heraf vil dysens reaktionstid også fremgå hvor vidt den er med regnet eller ej.
Brændstoftrykket er et parameter, ingen tvivl om det, men med lidt god vilje kan du tjekke det v. 2-3-4 forskellige tryk og tage det med i beregningen. Da MAP signalet er frit tilgængeligt ser jeg ikke de helt store problemer i at medtage den i udregningen(ja, man antager så fejlagtigt at dysetrykket er ens uanset flowet, og ser så bort fra P-båndet i regulatoren).
Under alle omstændigheder noget mere præcist end antage en gennemsnits DC. Men HELT fuldstændigt uden antagelser er der næsten ingen ting i denne verden der er.
Så ja, det bliver som Christian siger til et hint. Spørgsmålet er hvor pålideligt man vil have hintet til at være.
Hvis vi træder ind i flueknepperiets interessante

verden; Spænding har en del at sige på dysens reaktionstid, altså skal vi til at korrigere for dette også. Ikke umuligt, men dog temmeligt besværligt. Temperaturen...Well, den har vi ikke til rådighed, og da både viskositet og massefylde ændres på brændstoffet ændrer vi også på dysens flow(i g/sekund) og dermed også på bandingsforholdet. Derudover tror vi at dyserne bare åbner og flower 100% øjeblikkeligt. Men fra dysen fysisk er åben, til den er oppe på sit nominelle flow, der går der også en lille rum tid, der er afhængig af dysebroens design, brændstoftryk og temperatur. Skal ikke forveksles med dysens reaktionstid, da der næsten altid er tale om den elektrisk/mekaniske del af showet.
Så bottomline er egentligt bare hvor godt det svar skal være. Det kan være C. rammer lige i øjet med sin antagelse. Det kan også være den rammer en del ved siden af. Min pointe er blot at en smule relativt enkel regnearksgymnastik med et log vil kunne give et mere håndgribeligt svar, med færre gætterier, uden at skulle fluepule på meget små detaljer i det. Som sagt er livet fuldt at gætterier, så HELT uden gæt/antagelser kommer vi aldrig.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!