Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 09 jul 2025, 10:02

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 107 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Yugo Turbo skrev:
Min afr står til tider på helt ned til 8,9 i tomgang så vidt vides er der ingen nævneværdig tilsodning af rørene, men ved drift ligger afr ved fuld gas mellem 11,5 - 12 og ved delgas mellem 13,5 - 15. dog er jeg ikke selv i tvivl om hvorvidt afr i tomgang er korrekt, for den bruger ret meget benzin synes jeg og det er når den holder stille at den bruger en del.

kørsel over længere strækninger er den ret økonomisk synes jeg. jeg har rundt regnet ca 160 km hjem fra holeby. den strækning tilbageligger jeg på ca 15 liter benzin. og det er incl lidt leg...

nogen der har reelle tal på hvad de bruger af benzin på et 402 m ræs?

Den AFR værdi giver ihvertfald grund til at undersøge om det nu også er korrekt, men skulle den vise forkert i tomgang, så er det jo bestemt til at leve med.

Hvis man har et log over et 402m race, hvor rpm og DC fremgår, så kan man relativt nemt regne sig til hvor meget bensin der reelt er skudt ud af dyserne. Faktisk en interessant øvelse, jeg får det dog ikke gjort her og nu....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Yugo Turbo skrev:
Min afr står til tider på helt ned til 8,9 i tomgang så vidt vides er der ingen nævneværdig tilsodning af rørene, men ved drift ligger afr ved fuld gas mellem 11,5 - 12 og ved delgas mellem 13,5 - 15. dog er jeg ikke selv i tvivl om hvorvidt afr i tomgang er korrekt, for den bruger ret meget benzin synes jeg og det er når den holder stille at den bruger en del.

kørsel over længere strækninger er den ret økonomisk synes jeg. jeg har rundt regnet ca 160 km hjem fra holeby. den strækning tilbageligger jeg på ca 15 liter benzin. og det er incl lidt leg...

nogen der har reelle tal på hvad de bruger af benzin på et 402 m ræs?

Den AFR værdi giver ihvertfald grund til at undersøge om det nu også er korrekt, men skulle den vise forkert i tomgang, så er det jo bestemt til at leve med.

Hvis man har et log over et 402m race, hvor rpm og DC fremgår, så kan man relativt nemt regne sig til hvor meget bensin der reelt er skudt ud af dyserne. Faktisk en interessant øvelse, jeg får det dog ikke gjort her og nu....

Aaaaaa... Så nemt er det jo heller ikke - DC svinger jo med omdrejningerne samt der kan være de her lidt usikre faktore omkring det reele dyseflow. Jooo... Man kan selvf. lave en teoreatisk udregning, der giver et hint til i hvilket lag man ligger - Men det bliver nok kun et hint.

Meget hurtigt med gennemsnitslige tal og cirka værdier... DC ca. 60%. På 4 * 880ml dyser. i 14,5 sek -

4*880/60*14,5*0,6 = Ca. 0,5l Og det vil jeg anslå til at være +/- 30%

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Moderator

Hvis du dumper logget over i EXEL, så har du jo lidt muligheder for at undgå gætteriet :-)

Find starten på TPS, find slut på TPS. Fjern resten.

Første log til andet log tager ca 0,15sekunder(brug den præcise værdi i logget for øvelsens skyld). I den tid har DC været feks 9mS og RPM 3000. Det lader man EXEL regne brændstofmængden ud for. Herefter kopierer du udregningen hele vejen ned til Log slut, og trykker autosum....Vupti, akkumuleret forbrug på brændstof. Uden gætterier ;-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

uden gætterier? brandstoftryk vil have meget at sige i det regnestykke.... temperatur og spænding meget lidt.... men stadig noget! hvordan med dysernes reaktionstid? altså er det en sand DC man ser?
uden gætterier.... det er mit indtryk at mange dyser ikke giver det de/man tror... de er opgivet til.
ang LM1 målinger så er det aldrig lykkedes mig at måle værdier under 10-1 i længere tid. mener heller ikke fabrikanten påstår det er muligt? MVH søren på vej i seng

Titel:
Moderator

lqs skrev:
uden gætterier? brandstoftryk vil have meget at sige i det regnestykke.... temperatur og spænding meget lidt.... men stadig noget! hvordan med dysernes reaktionstid? altså er det en sand DC man ser?
uden gætterier.... det er mit indtryk at mange dyser ikke giver det de/man tror... de er opgivet til.
ang LM1 målinger så er det aldrig lykkedes mig at måle værdier under 10-1 i længere tid. mener heller ikke fabrikanten påstår det er muligt? MVH søren på vej i seng

Klart du antager nogle ting, bla at DC er sand(det kan tjekkes med et skop), heraf vil dysens reaktionstid også fremgå hvor vidt den er med regnet eller ej.

Brændstoftrykket er et parameter, ingen tvivl om det, men med lidt god vilje kan du tjekke det v. 2-3-4 forskellige tryk og tage det med i beregningen. Da MAP signalet er frit tilgængeligt ser jeg ikke de helt store problemer i at medtage den i udregningen(ja, man antager så fejlagtigt at dysetrykket er ens uanset flowet, og ser så bort fra P-båndet i regulatoren).

Under alle omstændigheder noget mere præcist end antage en gennemsnits DC. Men HELT fuldstændigt uden antagelser er der næsten ingen ting i denne verden der er.
Så ja, det bliver som Christian siger til et hint. Spørgsmålet er hvor pålideligt man vil have hintet til at være.

Hvis vi træder ind i flueknepperiets interessante :!: verden; Spænding har en del at sige på dysens reaktionstid, altså skal vi til at korrigere for dette også. Ikke umuligt, men dog temmeligt besværligt. Temperaturen...Well, den har vi ikke til rådighed, og da både viskositet og massefylde ændres på brændstoffet ændrer vi også på dysens flow(i g/sekund) og dermed også på bandingsforholdet. Derudover tror vi at dyserne bare åbner og flower 100% øjeblikkeligt. Men fra dysen fysisk er åben, til den er oppe på sit nominelle flow, der går der også en lille rum tid, der er afhængig af dysebroens design, brændstoftryk og temperatur. Skal ikke forveksles med dysens reaktionstid, da der næsten altid er tale om den elektrisk/mekaniske del af showet.

Så bottomline er egentligt bare hvor godt det svar skal være. Det kan være C. rammer lige i øjet med sin antagelse. Det kan også være den rammer en del ved siden af. Min pointe er blot at en smule relativt enkel regnearksgymnastik med et log vil kunne give et mere håndgribeligt svar, med færre gætterier, uden at skulle fluepule på meget små detaljer i det. Som sagt er livet fuldt at gætterier, så HELT uden gæt/antagelser kommer vi aldrig.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

Ja... Det er rigtigt - Det er nemt lige at tage gennemsnittet af DC, PW eller, hvad du nu har lyst til at regne på, mere præcist i logget.

Som der allerede har været inde på - Hvis PW ligger omkring 8ms og åbningstiden af dyserne er sat til 1ms. (Nu antager vi lige at åbningstiden er med i PW, hvilket jeg mener den er) Så har vi altså 1/8 af tiden hvor vi ikke helt er klar over hvor meget dysen nu flower.
Tilsvarende er der en lignende tid i den anden ende, hvor dysen skal lukkes igen. Bare her er der jo altså så en betydelig usikerhed på noget der KUNNE ligne 2/8 del af tiden, hvor vi ikke rigtig ved, hvordan flowet er. Rigtig sjovt bliver det jo så i andre områder hvor motoren ikke er nået sin topeffekt endnu. Der er PW måske kun 6ms men åbningstiden og lukningstiden den samme. Dvs. nu snakker vi måske lige pludselig 2/6 del af tiden der er lidt usikker.

Man kan så antage nogle gennemsnitsværdier og vedtage at dysen ingenting flower ved lukket og flower fuldt ved åben og alt her i mellem er lineær. Ved 8ms, hvor af 1ms bruges til at åbne dysen, kan der så regnes med en værdi på 7,5ms for fuldt flow. På samme måde skal der så tages højde for lukningen af dysen. Her efter skal vi så igen huske at PW ikke er den samme heletiden, hvorfor der slavist skal regnes nyt hver gang PW ændre sig.

Helt præcist bliver det bestemt stadig ikke da! Og der er stadig flere andre usikkerheder også...

Nååååå... Lasse... Den MEGET hurtige udregning jeg lavede her oppe over holder sådan rimeligt vand for min bil - Det er i det lag jeg ligger +/- de her nok 30%.

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

Vi er helt galt på den, der er en på BG der kan lave 600 hk, på 4*600ml. :tooth:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 107 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alle tider er UTC + 1 time