Hej, og velkommen til
Når der skal vælges kompressor er man nød til at kende sin motors luftforbrug. Dvs. hvor meget luft kan der komme igennem motoren.
Når luftmængden for motoren skal findes er der nogle faktorer som spiller ind:
Motorvolume
VE (fyldningsgrad)
Omdrejninger
Ladetryk
Lad os sige motoren er en 2.0 og det er en 8v.
Motoren skal arbejde omkring 4000 - 7500 omdr.
VE - f.eks. 4000 omdr. = 100%, 7500 omdr. = 85%.
Ladetryk forventes 1 bar mellem 4-7500 omdr.
Så går vi i regnemaskinen:
http://www.powerpage.dk/regnemaskiner-f ... askine.htm
4000 omdr. / VE 100% / 1 bar = 18,77 lbs/min
7500 omdr. / VE 85% / 1 bar = 31,5 lbs/min
Se nu har vi luftmængden som motoren kan sluge mellem 4000 og 7500 omdrejninger ved 1 bar.
Bemærk pressure ratio i regnemaskinen siger 2 ved 1 bar. Det er fordi vi ved havet overflade på jorden har 1 bar atmosfærisk tryk. Dvs, hvis Y-aksen på kompressor-mappet starter ved 1, er atmosfærisk tryk inkluderet. Når det er inkluderet aflæses 1 bar (atsmosfærisk tryk) oven i ladetrykket. Tryktab over luftfilter, intercooler, trykrør mm. er ikke medtaget i dette eksempel.
Jeg har valgt en Garrett GT2871R (turbo) og en Rotrex C38-81kompressor. Uanset turboe eller kompressor er metoden den samme.
Vi plotter nu med tallene ovenfor.
Garrett GT2871R:
Denne kompressor passer fint i hele arbejdsregisteret
Nu kigger vi så på Rotrex.
Jeg har blot valgt en tilfældig stor udgave, her C38-81.
Rotrex har valgt ikke at angive luftmængden i lbs/min, men i Kg/s.....så vi omregninger. Pounds to kg = 0.45359237
Så de to nye værdier er:
4000 omdr. / VE 100% / 1 bar = 18,77 lbs/min = 0,142 kg/s
7500 omdr. / VE 95% / 1 bar = 31,5 lbs/min = 0,238 kg/s
Så langt så godt. Her ses at atmosfærisk tryk også er indregnet, da Y-aksen (pressure ratio) starter med 1. Dvs. vores pressure ratio er nu ladetrykket + 1 bar (ved havets overflade). Dvs. i vores eksempel 2.
Rotrex C38-81:
Denne kompressor er til den store side. Det går ok ved 7500 omdr., men inden da kommer motoren til at virke som en lukket prop for kompressoren, da vi ved 4000 omdrejninger slet ikke kommer ind på mappet. Det betyder at vi går i såkaldt "surge"-mode. Altså kompressoren kan ikke komme af med luften. Hermed opbygges kolosalt modtryk som kan ende med mekanisk skade på kompressor mv. Denne modstand har en karakteristisk lyd, som kan sammenlignes med når gasspjældet lukkes på turboopsætning uden bov.
For at undgå "surge" mode, kan der ved turbo-opsætninger vælges kompressorhus med "to-delt" indgang. Her er indbygget en "smutvej" tilbage ud hvis motoren ikke kan sluge luften.
Jeg har ikke set denne løsning på centrifugal kompressorer (som rotrex), men anset centrifugal, skrue mv. så vælger nogen at anvende en bov som "surge-ventil" på kompressoropsætninger.
Vedr. udstødningssystemet, så er det samme princip som ved sugemotor. Her gælder det om at få udstødningsgasserne væk med størst mulig hastighed uden at få for stor modstand. Hastigheden skaber "sug-effekt" som hjælper at tømme motoren. Længde og diameter på manifolden kan her vælges/udregnes efter hvilket arbejdsregister man ønsker størst mulig fyldsningsgrad ved. Det kræver et program at udregne præcis den optimale længde og diameter. Som udgangspunkt så brug fornuftig udstødningssystem som er gældende/kendt fra motorer med samme luftforbrug i NA trim (bemærk luftforbrug).