Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 jul 2025, 23:44

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 05 apr 2009, 15:56 
Offline

Tilmeldt: 26 mar 2009, 19:52
Indlæg: 5
Geografisk sted: Slagelse
Har et spørgsmål angående kompressore på forholdsvis små motore.
Hvor er grænsen? Er der nogen?

Har søgt mange steder efter noget om kompressor tuning og langt de fleste steder står der intet om hvad motorstørrelser de anbefaler.

Er der en grænse? Det er vel ikke fordi der er så stor modstand at motoreren ikke kan trække den rundt? Bliver flowet helt forkert?

Når det omhandler udstødning på kompressor motore, skal den så opbygges til tryk som turbo eller som NA? Regner selv med som NA?

Spør ikke fordi jeg skal igang med det helt store. Har bare tænkt over det længe.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 apr 2009, 22:00 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Hej, og velkommen til :)

Når der skal vælges kompressor er man nød til at kende sin motors luftforbrug. Dvs. hvor meget luft kan der komme igennem motoren.

Når luftmængden for motoren skal findes er der nogle faktorer som spiller ind:

Motorvolume
VE (fyldningsgrad)
Omdrejninger
Ladetryk

Lad os sige motoren er en 2.0 og det er en 8v.
Motoren skal arbejde omkring 4000 - 7500 omdr.
VE - f.eks. 4000 omdr. = 100%, 7500 omdr. = 85%.
Ladetryk forventes 1 bar mellem 4-7500 omdr.

Så går vi i regnemaskinen:
http://www.powerpage.dk/regnemaskiner-f ... askine.htm

4000 omdr. / VE 100% / 1 bar = 18,77 lbs/min
7500 omdr. / VE 85% / 1 bar = 31,5 lbs/min

Se nu har vi luftmængden som motoren kan sluge mellem 4000 og 7500 omdrejninger ved 1 bar.

Bemærk pressure ratio i regnemaskinen siger 2 ved 1 bar. Det er fordi vi ved havet overflade på jorden har 1 bar atmosfærisk tryk. Dvs, hvis Y-aksen på kompressor-mappet starter ved 1, er atmosfærisk tryk inkluderet. Når det er inkluderet aflæses 1 bar (atsmosfærisk tryk) oven i ladetrykket. Tryktab over luftfilter, intercooler, trykrør mm. er ikke medtaget i dette eksempel.

Jeg har valgt en Garrett GT2871R (turbo) og en Rotrex C38-81kompressor. Uanset turboe eller kompressor er metoden den samme.

Vi plotter nu med tallene ovenfor.

Garrett GT2871R:
Billede

Denne kompressor passer fint i hele arbejdsregisteret

Nu kigger vi så på Rotrex.
Jeg har blot valgt en tilfældig stor udgave, her C38-81.
Rotrex har valgt ikke at angive luftmængden i lbs/min, men i Kg/s.....så vi omregninger. Pounds to kg = 0.45359237

Så de to nye værdier er:
4000 omdr. / VE 100% / 1 bar = 18,77 lbs/min = 0,142 kg/s
7500 omdr. / VE 95% / 1 bar = 31,5 lbs/min = 0,238 kg/s

Så langt så godt. Her ses at atmosfærisk tryk også er indregnet, da Y-aksen (pressure ratio) starter med 1. Dvs. vores pressure ratio er nu ladetrykket + 1 bar (ved havets overflade). Dvs. i vores eksempel 2.

Rotrex C38-81:
Billede

Denne kompressor er til den store side. Det går ok ved 7500 omdr., men inden da kommer motoren til at virke som en lukket prop for kompressoren, da vi ved 4000 omdrejninger slet ikke kommer ind på mappet. Det betyder at vi går i såkaldt "surge"-mode. Altså kompressoren kan ikke komme af med luften. Hermed opbygges kolosalt modtryk som kan ende med mekanisk skade på kompressor mv. Denne modstand har en karakteristisk lyd, som kan sammenlignes med når gasspjældet lukkes på turboopsætning uden bov.

For at undgå "surge" mode, kan der ved turbo-opsætninger vælges kompressorhus med "to-delt" indgang. Her er indbygget en "smutvej" tilbage ud hvis motoren ikke kan sluge luften.
Jeg har ikke set denne løsning på centrifugal kompressorer (som rotrex), men anset centrifugal, skrue mv. så vælger nogen at anvende en bov som "surge-ventil" på kompressoropsætninger.

Vedr. udstødningssystemet, så er det samme princip som ved sugemotor. Her gælder det om at få udstødningsgasserne væk med størst mulig hastighed uden at få for stor modstand. Hastigheden skaber "sug-effekt" som hjælper at tømme motoren. Længde og diameter på manifolden kan her vælges/udregnes efter hvilket arbejdsregister man ønsker størst mulig fyldsningsgrad ved. Det kræver et program at udregne præcis den optimale længde og diameter. Som udgangspunkt så brug fornuftig udstødningssystem som er gældende/kendt fra motorer med samme luftforbrug i NA trim (bemærk luftforbrug).


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 apr 2009, 18:47 
Offline

Tilmeldt: 26 mar 2009, 19:52
Indlæg: 5
Geografisk sted: Slagelse
Wow et svar da! Kommer jeg nok til at bruge en dag. Mange tak.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team