Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 jun 2025, 20:35

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2009, 13:22 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Har ingen info på det. Ved bare hvad min faglærer fortalte på teknisk skole. Og der var læresætningen at oktantallet er et udtryk for brændtiden. Og derfor højere oktantal=længere brændtid.
Mit ladetryk er 0,9 bar på både 95 og 99.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2009, 16:11 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
tyson2 skrev:
Har ingen info på det. Ved bare hvad min faglærer fortalte på teknisk skole. Og der var læresætningen at oktantallet er et udtryk for brændtiden. Og derfor højere oktantal=længere brændtid.
Mit ladetryk er 0,9 bar på både 95 og 99.


Rystende eksempel på hvor meget din underviser vidste om oktantal.

Prøv med denne info istedet, du kan evt. linke det til din lærer så han også bliver lidt klogere.
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2009, 16:26 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
HenrikGM skrev:
tyson2 skrev:
Har ingen info på det. Ved bare hvad min faglærer fortalte på teknisk skole. Og der var læresætningen at oktantallet er et udtryk for brændtiden. Og derfor højere oktantal=længere brændtid.
Mit ladetryk er 0,9 bar på både 95 og 99.


Rystende eksempel på hvor meget din underviser vidste om oktantal.

Prøv med denne info istedet, du kan evt. linke det til din lærer så han også bliver lidt klogere.
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating


Synes egentlig heller ikke det er den bedste info i det link der. Der står jo bare at en motor er mindre tilbøjelig til at banke ved højere oktan tal. men ikke rigtig hvorfor. Måske pga brændtiden?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2009, 17:27 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
tyson2 skrev:
[Synes egentlig heller ikke det er den bedste info i det link der. Der står jo bare at en motor er mindre tilbøjelig til at banke ved højere oktan tal. men ikke rigtig hvorfor. Måske pga brændtiden?


Vi må læse det forskelligt så.

Jeg kan se emner som feks activation energy nævnt, hvilket er en af årsagerne til hvorfor.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2009, 17:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Svar til den "gamle" Transit

Flammehastighed og oktantal.

Du har ret i at et højere oktantal ikke nødvendig vis er betinget af flammehastigheden.
Umiddelbar virker det logisk at de hører tæt sammen, og derfor bliver det nok vidergivet mange steder.
Sakset fra denne side
http://www.faqs.org/faqs/autos/gasoline ... amble.html
Citat:

The antiknock ability is related to the "autoignition temperature" of the
hydrocarbons. Antiknock ability is _not_ substantially related to:-
1. The energy content of fuel, this should be obvious, as oxygenates have
lower energy contents, but high octanes.
2. The flame speed of the conventionally ignited mixture, this should be
evident from the similarities of the two reference hydrocarbons.
Although flame speed does play a minor part, there are many other factors
that are far more important. ( such as compression ratio, stoichiometry,
combustion chamber shape, chemical structure of the fuel, presence of
antiknock additives, number and position of spark plugs, turbulence etc.)
Flame speed does not correlate with octane.
Citat slut

Men bringer det Tyson2 videre i sin søgning på hvorfor kortere literen på VPower?
Lige pt kunne det ligne et mekanisk problem, eller en dårlig chipning.
Vælg selv :|

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 sep 2009, 21:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 dec 2005, 20:00
Indlæg: 131
Geografisk sted: Randers
nu vi er igang, hvor langt kører den så pr liter?

min G4 der er chippet, den kører omkring 6-9 km/l - v-power

de 9 opnår jeg når damen kører i bilen :lol:

jeg får den sjældent til at køre længere end de 6-7 km/l. - v-power


dog skal det lige siges at jeg har haft den oppe på 12 km/l men det var da vi kørte til italien, altså en langtur med oktan 100 i tanken

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=73188


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 okt 2009, 15:01 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Da jeg fik den kunne jeg ikke få den over 8 km/l. Så fik jeg slettet fejlkoder på den. Efter det ligger den på 9 km/l eller over. Som regel omkring 10 km/l på 95


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 okt 2009, 20:01 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 dec 2005, 20:00
Indlæg: 131
Geografisk sted: Randers
okay, jeg har selv en vagcom, så den er tjekket for fejl min..

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=73188


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 okt 2009, 18:01 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 okt 2008, 14:54
Indlæg: 214
Der var en længere tråd et sted, hvor der var en der havde skrevet til Shell ang. V-power, og det viste sig at det var oktan 95 med additiver?

Der var en fandens til rod med hvordan man regnede oktan tallet i forskellige standarder (RON mv). Slet ikke til at finde rundt i.

Nogle der husker tråden?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 okt 2009, 16:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
den her måske http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=22001

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team