Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 maj 2025, 07:39

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
Jeg forstår det ikke helt....

Hvis jeg har en motor der laver 100Hk ved 6000Rpm, så skulle der går ca 15 Hk til at trække motoren rundt...
Hvis jeg så på helt den samme motor montere turbo og laver 200Hk, vil jeg så pludselig skulle bruge 30Hk til at trække motoren rundt ved 6000Rpm.

Topstykket, oliepumpen, vandpumpen koster de samme Hk.
Modstanden i cyl. og de oliesmurte lejer må være næsten uden betydning.

Tilbage er der vel kun gnidningsmodstand mellem tandhjul i gearkassen, og hvis der skulle forsvinde 15 Hk der ville olien så ikke blive meget mere var varm.

Jeg syntes det ville være logisk hvis tabet var meget større i en tung V8 motor der laver 150 Hk som en lille 4cyl turbomptor der laver 150Hk.
Bare at tørne en stor motor 350Rpm på starteren kræver så meget mere strøm...

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Stevns
dykkerdahl skrev:
Jeg forstår det ikke helt....

Hvis jeg har en motor der laver 100Hk ved 6000Rpm, så skulle der går ca 15 Hk til at trække motoren rundt...
Hvis jeg så på helt den samme motor montere turbo og laver 200Hk, vil jeg så pludselig skulle bruge 30Hk til at trække motoren rundt ved 6000Rpm.

Hvor meget energi går der til at drive turboen for at den kan komprimerer luften? Tror motoren skal arbejde mere for at trykke luft ud gennem turboen end hvis den bare skulle ud gennem udstødningen.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
Ja det er vel ikke utænkeligt at der går en smule tabt i at blæse gassen ud af cyl. når der er en smule modtryk.
Men hvis bare knasterne og manifolden arbejder lidt sammen så behøver det vel ikke at være meget.
Man skal jo også huske på at udstødnings processen bliver startet med at en ventil åbner op for en meget let gas på måske 10 bar.

Og man får vel også lidt energi tilbage under indsugnings takten...

Titel:
Moderator

sjov diskussion.

Blow-down sker under ret højt tryk, særligt hvis det er en presset motor med knaster ala sugemotor.

Der kan nok ikke rigtigt tales om at motoren "presser" gassen ud fordi langt størsteparten af energien slippes ud under blow-down.

tror stadigt man skal bruge dimensioneringen som fingerpeg på hvor stor ydelsen egentligt er. svært at komme det nærmere uden en regulær måling.

Feks kan brændstofpumpen på en traktortrækker knække aksler i dimensioner som drivaksler på en pæn personbil!
Mange interessante steder der går ting tabt.

Prøv at regne den indfyrede effekt ud(dyser og PW) og sæt den i forhold til krumtap effekten...

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time