Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 maj 2025, 07:20

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2011, 20:15 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
HenrikGM skrev:
Hvor får WG signal fra?


Der er ingen wastegate ;) Det er en VNT lader, motorstyringen får signal fra det tryk der er i indsugningsmanifolden.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2011, 20:15 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
lqs skrev:
lufthastigheden vil stige.... ja.... den luft skal vel komme et sted fra?
1.8bar skriver ejeren. alt efter turbo kunne temp. ud af turbo godt være tættere på 200 end 100grader. ind i motor ville man vel gerne have under 50grader. så fylder luften vel pludselig ca en 1/4 mindre.... turbo skal godt nok have travlt, hvis den skal fylde efter så der ikke bliver målbart trykfald. ladeluftkøler skal også flowe extremt godt..... altså samtidig med den skal køle rigtig godt.
MVH søren


Turboen er en Mitsubishi turbo, TF035, den sidder std. på BMW 320d - der std. kører 1.6bar.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2011, 20:22 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Spørger fordi tryktab ikke altid er det folk beskriver....

Kun hvis det faktisk er mål før og efter kan man kalde det tryktab.

Ofte ser folk bare at intercooleren virker, og tror det i sig selv er tryktab. Jo mere temperatur du hiver ud af luften, jo mere falder trykket igennem intercooleren.

Hvis du ikke måler volumen, tryk og temperatur på begge sider, så kan du ikke rigtigt sige en pind om trykfald.

http://www.youtube.com/watch?v=rAz7sLdj ... 49FECE54F3

Prøv for sjovs skyld at antage volumen er konstant, 2bar tryk og 200grader c før IC, og 50grader efter IC.
Trykket falder til 1,36bar alene som følge at temp faldet.
(Du kan ikke regne det således da volumen også ændrer sig, men det giver dog et fingerpeg)

Den kan dog flowtestes uden temperaturfald, og SÅ kan du pludseligt sige noget intelligent om trykfaldet som følge af flowmodstand.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2011, 20:27 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Nu kan jeg ikke huske det længere, men du kan se på kompressormappet hvornår trykstigningen alene kommer pga temperaturstigning.
Der kommer et tidspunkt hvor luftmasseflowet ikke længere stiger, trods trykket stadigt stiger(virkningsgraden bliver så lav, at tabet alene forårsager trykstigningen).

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jul 2011, 21:55 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
HenrikGM skrev:
Spørger fordi tryktab ikke altid er det folk beskriver....

Kun hvis det faktisk er mål før og efter kan man kalde det tryktab.

Ofte ser folk bare at intercooleren virker, og tror det i sig selv er tryktab. Jo mere temperatur du hiver ud af luften, jo mere falder trykket igennem intercooleren.

Hvis du ikke måler volumen, tryk og temperatur på begge sider, så kan du ikke rigtigt sige en pind om trykfald.

http://www.youtube.com/watch?v=rAz7sLdj ... 49FECE54F3

Prøv for sjovs skyld at antage volumen er konstant, 2bar tryk og 200grader c før IC, og 50grader efter IC.
Trykket falder til 1,36bar alene som følge at temp faldet.
(Du kan ikke regne det således da volumen også ændrer sig, men det giver dog et fingerpeg)

Den kan dog flowtestes uden temperaturfald, og SÅ kan du pludseligt sige noget intelligent om trykfaldet som følge af flowmodstand.


Det er ganske uvidenskabeligt atprøvet. (med min gamle turbo).

Wategate udtag var direkte på kompressorhuset. MAP sensor direkte på indsugningsmanifolden. Før IC kom på målt MAP sensoren 1.1bar - efter den kom på 0.9 bar. Det er ved beskedent tryk - nu kører jeg næsten dobbelt op.. Jeg har lidt "problemer" med at den begynder at ryge ved høje omdrejninger - til trods for at turboen burde levere nok luft, og kom der for til at tænke på om min IC var moden til en opgradering.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jul 2011, 19:13 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2005, 19:25
Indlæg: 484
Geografisk sted: sydjylland
Citat:

Det er ganske uvidenskabeligt atprøvet. (med min gamle turbo).

Wategate udtag var direkte på kompressorhuset. MAP sensor direkte på indsugningsmanifolden. Før IC kom på målt MAP sensoren 1.1bar - efter den kom på 0.9 bar. Det er ved beskedent tryk - nu kører jeg næsten dobbelt op.. Jeg har lidt "problemer" med at den begynder at ryge ved høje omdrejninger - til trods for at turboen burde levere nok luft, og kom der for til at tænke på om min IC var moden til en opgradering.

Det du måler der er ikke tryktab det er at turbo kan komme af med luften hvorfor trykket ikke når lige langt op. -du måler at intercooler virker

_________________
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team