Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 maj 2025, 07:20

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

HenrikGM skrev:
Hvor får WG signal fra?

Der er ingen wastegate ;) Det er en VNT lader, motorstyringen får signal fra det tryk der er i indsugningsmanifolden.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

lqs skrev:
lufthastigheden vil stige.... ja.... den luft skal vel komme et sted fra?
1.8bar skriver ejeren. alt efter turbo kunne temp. ud af turbo godt være tættere på 200 end 100grader. ind i motor ville man vel gerne have under 50grader. så fylder luften vel pludselig ca en 1/4 mindre.... turbo skal godt nok have travlt, hvis den skal fylde efter så der ikke bliver målbart trykfald. ladeluftkøler skal også flowe extremt godt..... altså samtidig med den skal køle rigtig godt.
MVH søren

Turboen er en Mitsubishi turbo, TF035, den sidder std. på BMW 320d - der std. kører 1.6bar.

Titel:
Moderator

Spørger fordi tryktab ikke altid er det folk beskriver....

Kun hvis det faktisk er mål før og efter kan man kalde det tryktab.

Ofte ser folk bare at intercooleren virker, og tror det i sig selv er tryktab. Jo mere temperatur du hiver ud af luften, jo mere falder trykket igennem intercooleren.

Hvis du ikke måler volumen, tryk og temperatur på begge sider, så kan du ikke rigtigt sige en pind om trykfald.

http://www.youtube.com/watch?v=rAz7sLdj ... 49FECE54F3

Prøv for sjovs skyld at antage volumen er konstant, 2bar tryk og 200grader c før IC, og 50grader efter IC.
Trykket falder til 1,36bar alene som følge at temp faldet.
(Du kan ikke regne det således da volumen også ændrer sig, men det giver dog et fingerpeg)

Den kan dog flowtestes uden temperaturfald, og SÅ kan du pludseligt sige noget intelligent om trykfaldet som følge af flowmodstand.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Moderator

Nu kan jeg ikke huske det længere, men du kan se på kompressormappet hvornår trykstigningen alene kommer pga temperaturstigning.
Der kommer et tidspunkt hvor luftmasseflowet ikke længere stiger, trods trykket stadigt stiger(virkningsgraden bliver så lav, at tabet alene forårsager trykstigningen).

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

HenrikGM skrev:
Spørger fordi tryktab ikke altid er det folk beskriver....

Kun hvis det faktisk er mål før og efter kan man kalde det tryktab.

Ofte ser folk bare at intercooleren virker, og tror det i sig selv er tryktab. Jo mere temperatur du hiver ud af luften, jo mere falder trykket igennem intercooleren.

Hvis du ikke måler volumen, tryk og temperatur på begge sider, så kan du ikke rigtigt sige en pind om trykfald.

http://www.youtube.com/watch?v=rAz7sLdj ... 49FECE54F3

Prøv for sjovs skyld at antage volumen er konstant, 2bar tryk og 200grader c før IC, og 50grader efter IC.
Trykket falder til 1,36bar alene som følge at temp faldet.
(Du kan ikke regne det således da volumen også ændrer sig, men det giver dog et fingerpeg)

Den kan dog flowtestes uden temperaturfald, og SÅ kan du pludseligt sige noget intelligent om trykfaldet som følge af flowmodstand.

Det er ganske uvidenskabeligt atprøvet. (med min gamle turbo).

Wategate udtag var direkte på kompressorhuset. MAP sensor direkte på indsugningsmanifolden. Før IC kom på målt MAP sensoren 1.1bar - efter den kom på 0.9 bar. Det er ved beskedent tryk - nu kører jeg næsten dobbelt op.. Jeg har lidt "problemer" med at den begynder at ryge ved høje omdrejninger - til trods for at turboen burde levere nok luft, og kom der for til at tænke på om min IC var moden til en opgradering.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
Citat:

Det er ganske uvidenskabeligt atprøvet. (med min gamle turbo).

Wategate udtag var direkte på kompressorhuset. MAP sensor direkte på indsugningsmanifolden. Før IC kom på målt MAP sensoren 1.1bar - efter den kom på 0.9 bar. Det er ved beskedent tryk - nu kører jeg næsten dobbelt op.. Jeg har lidt "problemer" med at den begynder at ryge ved høje omdrejninger - til trods for at turboen burde levere nok luft, og kom der for til at tænke på om min IC var moden til en opgradering.

Det du måler der er ikke tryktab det er at turbo kan komme af med luften hvorfor trykket ikke når lige langt op. -du måler at intercooler virker

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time