Martin R skrev:
Hej
Hvis i tjekker en vr6 single turbo fra RJ biler på sjælland, så køre denne med 350 hk, og køre med 2*pakning, og manden der har været med til at lave den, mener at dette er vejen frem for disse motere, da moterene er ganske tunge, og at special stempler ikke dur i denne moter..
Andre vr6 turbo bil jeg har læst om, køre ligeledes med 2*topp....
Kan vi få andre folk til at komme med deres erfaringer på vw motere, evt en rulleudskrift der siger Henrik GM imod, ang effektudvikling, ikk at jeg anfægter H GM, for jeg er heller ikk meget for 2*top, men afdrejning af stempler virker på mig lidt for voldsom.
Hilsen Martin R
Hvis vi nu tager to identiske motorer og laver lidt benchracing:
1. en std blok,top ilægger to toppakninger,turbo og indstiller det optimalt så godt de tnu kan lade sig gøre, med et sprøjt der duer(ikke noget originalt skrammel)
2. samme som ovenstående, men skaffer det nødvendige kompressionsforhold på den professionelle måde, med behørig opmærksomhed på forbrændingskammeret. ikke nødvendigvist med afdrejning af stemplerne, men feks med stempler lavet til formålet(feks JE-Pistons), og/eller en fornuftig bearbejdning af toppen.
nummer 2 vil have en bredere momentkurve, mindre brændstofforbrug og lavere termisk belastning=længere holdbarhed end nummer 1.
bevares nummer 1 kan sagtens køre og køre godt endda, men 350hk er sguikke voldsomt imponerende på en VR6.
Har i mange år kigget svenskerne "over skulderen" og de gutter der virkeligt hiver hk ud af motorerne er vokset fra det trick med de dobbelte pakninger for mange år siden.
Man skal gøre sig klart hvad man vil inden man begynder at tune. Er man tilfreds med feks 300hk på en given motor og det medfører en tuningsgrad på feks 100% på en ellers stærk motor og bensinøkonomi og holdbarhed ikke skal hamle op med den originale utunede motor så er de to toppakninger da ok. Et solidt bensinoverskud kan holde meget godt kram nogenlunde koldt, selvom det egentligt er langt ude over hvad det kan holde til
Svenskerne bruger et koncept der hedder mLPT, og står for modifyedLowPressureTurbo, og der skal ikke lægges for meget i ordet lowpressure. Konceptet er baseret på at opnå svimlende VE og meget høje burnrates. Feks kører man under 11sekunder med en gade240 på det koncept @1,4bar.