Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 maj 2025, 22:17

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Att iqs.Nu kommer det også meget an på kørestil.Nogle kan ødelække alt derfor er det en god ide med sænket kompression.Vi har monteret turbo på min fætters mazda 626 2.0i 16v den har kompression 10-1 og der lader vi med 0,7 bar.Det har han kørt med i 1,5 år.Hvis det var mig der skulle have turbo ville jeg sænke kompression fordi jeg kan godt lidt at køre lidt stærkt.Så jeg tror man skal gøre op med sig selv hvad det skal bruges til.Igen bare min mening.Ikke for at dunke dig i hovedet iqs :D

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
hvilken kompressor har du tænkt dig at bruge? hvad er motorens std. ydelse?

Titel:
Moderator

Martin R skrev:
Hej

Hvis i tjekker en vr6 single turbo fra RJ biler på sjælland, så køre denne med 350 hk, og køre med 2*pakning, og manden der har været med til at lave den, mener at dette er vejen frem for disse motere, da moterene er ganske tunge, og at special stempler ikke dur i denne moter..

Andre vr6 turbo bil jeg har læst om, køre ligeledes med 2*topp....

Kan vi få andre folk til at komme med deres erfaringer på vw motere, evt en rulleudskrift der siger Henrik GM imod, ang effektudvikling, ikk at jeg anfægter H GM, for jeg er heller ikk meget for 2*top, men afdrejning af stempler virker på mig lidt for voldsom.

Hilsen Martin R

Hvis vi nu tager to identiske motorer og laver lidt benchracing:

1. en std blok,top ilægger to toppakninger,turbo og indstiller det optimalt så godt de tnu kan lade sig gøre, med et sprøjt der duer(ikke noget originalt skrammel)

2. samme som ovenstående, men skaffer det nødvendige kompressionsforhold på den professionelle måde, med behørig opmærksomhed på forbrændingskammeret. ikke nødvendigvist med afdrejning af stemplerne, men feks med stempler lavet til formålet(feks JE-Pistons), og/eller en fornuftig bearbejdning af toppen.

nummer 2 vil have en bredere momentkurve, mindre brændstofforbrug og lavere termisk belastning=længere holdbarhed end nummer 1.

bevares nummer 1 kan sagtens køre og køre godt endda, men 350hk er sguikke voldsomt imponerende på en VR6.

Har i mange år kigget svenskerne "over skulderen" og de gutter der virkeligt hiver hk ud af motorerne er vokset fra det trick med de dobbelte pakninger for mange år siden.

Man skal gøre sig klart hvad man vil inden man begynder at tune. Er man tilfreds med feks 300hk på en given motor og det medfører en tuningsgrad på feks 100% på en ellers stærk motor og bensinøkonomi og holdbarhed ikke skal hamle op med den originale utunede motor så er de to toppakninger da ok. Et solidt bensinoverskud kan holde meget godt kram nogenlunde koldt, selvom det egentligt er langt ude over hvad det kan holde til ;-)

Svenskerne bruger et koncept der hedder mLPT, og står for modifyedLowPressureTurbo, og der skal ikke lægges for meget i ordet lowpressure. Konceptet er baseret på at opnå svimlende VE og meget høje burnrates. Feks kører man under 11sekunder med en gade240 på det koncept @1,4bar.

Titel:
Nyt Medlem

Hey...

Jeg har fået sat turbo på min G2. (motorkode RP). Den kører også med 9:1 i komp. Jeg har fået sat komp. ned med underkomprimerede smedet stempler. Desuden har jeg fået boret motoren op til 1,9l.

For at få det til at holde har jeg lagt toppakningen fra en Vw G60 motor i, Den skulle kunne holde mere da den er af metal hele vejen igennem. Det med dobbelt toppakning, blev jeg KRAFTIGT frarådet fra alle, både alm mekanikere og Tunere. Gør det heller på den "dyre" måde først, så skal du ikke åbne den igen og finde stempler, ringe og pakdåser smadret!

Motoren er i øjeblikket ved at blive kørt til, men når den er klar skal den lade med ca. 0,5 til jeg har set hvad min gearkasse kan holde til... (Regner med den vil have ca. 150 hk på det tidspunkt)...

Titel:
Moderator

Enig!

Havneren har gjort noget lignende på en bil præcist magen til, og fik svjh 198hk@0,85bar, og over 14km/l ved alm. kørsel, men du kan da lige høre ham ad hvad han har rullet ved 0,5bar.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time