Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 jul 2025, 11:11

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 119 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Det Morten mener er vel at det første man gør er at vælge hvilken karakteristik motoren skal have. I hvilket omdr. område man vil have max trækkraft skal ligge, afhænger jo helt af hvad motoren skal bruges til og hvordan gearingen er i resten af drivlinen. Hjernen i det er knasten!

Det der hovedsageligt styrer det er graderne på knasten. Så man kan lege med knaster inden for et område, f.eks 270-280. Samtidigt skal resten af motoren optimeres til knasten hvis man vil have max power. Dvs. ting som kompression (Skrappere knast = mere blæs igennem = mere grundkomp. mulig/nødvendig) og specielt indsugningen, som altid har et område hvor den "hjælper med", vist det er kaldes resonans. Når det hele spiller max kan man på en sugemotor opnå en fyldning på lidt over 100% i et vist omdr. område. Dvs mere luft/benzin ind, end der egenligt var plads til i cylinderen.

Hvad der lige gør sig gældende på turbomaskiner skal jeg ikke kloge i, men ved et vist antal grader på knasten, vil der vel helt naturligt komme et vist overlap mellem indsug- og udstødningsventilen, ligegyldigt om det er en Opel eller Toyota. Der er jo stadigt kun 360 at arbejde med.
Det eneste der kan ændre lidt på det er grundvinklen mellem indsug og udstødning. Altså vinkelen mellem at de 2 er max åben. Men her kræver indsprøjtning vist normalt i forvejen stor vinkel, da lille vinkel/skrap knast giver en helt tovlig vacuum i manifolden. Nå det er helt extremt blæser motoren nærmest bagud i indsugning ved tomgang. Ses bl.a tit på seriøse dragrace biler med V8 og karburator. Ved tomgang ser det ud som om motoren nærmest forsøger at hoppe ud af motorrummet, men det giver den ondeste tomgangslyd. :twisted:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Jamen målet var jo nok en masse hk! Det er det jo altid. Den skal stort set kun bruges til 402m. Det bliver en relativ stor turbo der kommer på, den laver nok tryk ved 5000 omdrejninger. Ang omdrejningsregisteret havde jeg regnet med max omdrejninger ved 9000, måske lidt mere. Men ikke over 9500. Portene i topstykket er jeg rimlig sikker på at de er store nok. Men regner med 2mm overstørrelse ventiler også. Kompressionen bliver på 7.7:1
Hjalp det gutter :grin:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: aalborg
Hvad der lige gør sig gældende på turbomaskiner skal jeg ikke kloge i, men ved et vist antal grader på knasten, vil der vel helt naturligt komme et vist overlap mellem indsug- og udstødningsventilen, ligegyldigt om det er en Opel eller Toyota. Der er jo stadigt kun 360 at arbejde med.

he he mener da at vi har 720grader at arbejde med :gnaek:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
"splatter" skrev:

he he mener da at vi har 720grader at arbejde med :gnaek:

Egentlig er det kun 180 grader målt på krumtappen, og 360 grader målt på knasten, men luft har en vis enerti så det spiller jo også lidt ind.

Ps en knast over 310 grader er ikke almindelig.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
lol ja nu mener jeg jo selve kanal i topstykke, den tror jeg du bare ville misforstå.

Den er en fra malaysia der har tunet mange motore, og prøvet forskellige opsæt, sjovt nok kom han frem til det samme som de fleste andre, at de ikke skal over 272 grader.
Kig på mange af de tunede motore, og se hvad grader de er på.

Mere løft: ja det har da givet flere hk på dem jeg har været med til.

Men nu er der jo ikke grund til at diskutere det, du har din mening, og jeg har min.Så kan folk selv sortere i det.
MVh Finn
man kan ikke altid stole på de tal der opgives... heller ikke om knaster på motorer der laver rigtig meget ydelse! prøv at tænke over hvor mange RPM sådan en RB26 motor der laver ca 1000hk tager.... det er sandsynligvis ikke med 272 graders knaster det sker.... man kan købe 300graders knaster til flere kendte turbomotorer, de bliver sikkert også brugt i de mest extreme motorer. måske grunden til at man opgiver et (lavere) antal grader på knasten er at vildlede konkurenter og LEDE kunder der vil bruge bilen på vejen? MVH. søren

Titel:
Mester Medlem

Yes.. Alt mit amatør "bla bla" er åbenbart ikke helt ved siden af så. Ellers var det vel forhåbenligt blevet kommenterer af nogen af dem der virkeligt ved noget! :D

Vi skal bare lige have styr på hvor mange grader det nu er, der er i en cirkel. Har ihvertfald endnu ikke set knaster hvor "lyftet" tager en hel omgang rundt. :lol:

Her er en smule klog snak omkring knaster og turbo + opskriften til 360Hk ud af en eller anden 1600 Toyota maskine som har fået turbo. Nede under "turbo race engines". Ved ikke om det kan bruges til noget: www.sdsefi.com/techmods.htm

Her er også noget "hvilken knast" til turbo info: www.mx6.com/forums/showthread.php?t=135425

Titel:
Mester Medlem

360 hk, der behøver du ikke andre knaster end standard, ikke hvis det er en 20v topstykke, den kan flowe 465 hk uden at skifte noget i den.
MVh Finn

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Westmus skrev:
Yes.. Alt mit amatør "bla bla" er åbenbart ikke helt ved siden af så. Ellers var det vel forhåbenligt blevet kommenterer af nogen af dem der virkeligt ved noget! :D

Vi skal bare lige have styr på hvor mange grader det nu er, der er i en cirkel. Har ihvertfald endnu ikke set knaster hvor "lyftet" tager en hel omgang rundt. :lol:

Her er en smule klog snak omkring knaster og turbo + opskriften til 360Hk ud af en eller anden 1600 Toyota maskine som har fået turbo. Nede under "turbo race engines". Ved ikke om det kan bruges til noget: www.sdsefi.com/techmods.htm

Her er også noget "hvilken knast" til turbo info: www.mx6.com/forums/showthread.php?t=135425

Du burde læse lidt om det grund læggende i funktioner af en 4 takts motor.
De 4 takter bliver overstået på 720 krumtaps grader.
720/4=180 krumtaps grader.
Knastaksen kører halvt så hurtigt som krumtappen, så derfor bliver 1 knast grad til en halv krumtapsgrad.
Og derfor har vi ca 340 grader målt på knasten at lege med.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem

Morten VJ skrev:

Uhhh..de fire takter..det har jeg vist styr på..godt og vel! Men der er vel stadigt kun 360 grader rundt om knasten hvis ventilen også lige skal nå at lukke inden den skal åbne igen..eller hvad? :shock:

Men jeg har vist fulgt for lidt med i matamatik. Hvordan kommer du frem til 340 grader?? :?

Lige som en sidebemærkning... er der så ingen ud over V8 folkene på denne side af atlanten som bruger amatør programmer som "Engine Analyzer" eller "Dyno2000"? De er ellers kanon til at give en ide om hvad der burde komme ud af de stumper man brokker sammen.

Man kan f.eks pludselig se foreskellen på motorens karateristik/effekt med forskellige knaster. Hvor meget eller lidt det giver at hæve kompressionen så og så meget. Det kræver selvfølgelig alle data på knasten og helst precise flow kurver på topstykkerne. Men så er programmerne også overraskende precise, i følge folk der har kunnet sammenligne med en virkelig motor der er målt i bremsebænk. :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Westmus skrev:
Morten VJ skrev:

Uhhh..de fire takter..det har jeg vist styr på..godt og vel! Men der er vel stadigt kun 360 grader rundt om knasten hvis ventilen også lige skal nå at lukke inden den skal åbne igen..eller hvad? :shock:

Men jeg har vist fulgt for lidt med i matamatik. Hvordan kommer du frem til 340 grader?? :?

Lige som en sidebemærkning... er der så ingen ud over V8 folkene på denne side af atlanten som bruger amatør programmer som "Engine Analyzer" eller "Dyno2000"? De er ellers kanon til at give en ide om hvad de kommer ud af hvad der stumper man brokker sammen.

Man kan f.eks pludselig se foreskellen på motorens karateristik med forskellige knaster. Hvor meget eller lidt det giver at hæve kompressionen så og så meget. Det kræver selvfølgelig alle data på knasten og helst precise flow kurver på topstykkerne. Men så er programmerne også overraskende precise, i følge folk der har kunnet sammenligne med en virkelig motor der er målt i bremsebænk. :)

Inertien i den luft der flyttes, og stemplets hastighed der ikke er konstant.

Men det er ikke matematik, men mere fysik- dynamik.

De programmer du nævner er hovedsageligligt baseret på stødstangs v8 motorer med 2 ventiler uden trykladning.
Hvilket er svært at overføre til mere almindeligt forekomende motore på denne side af det store hav.

MVh

Morten

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 119 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Næste

Alle tider er UTC + 1 time