Andy skrev:
HenrikGM skrev:
Hmm, vist ikke udtrykt helt klart...
Manifolden skal være delt, så hvert entry har 2 cylindre(på 4cyl), normalt delt 1-4 og 2-3. Hver entry har sin egen wastegate.
1 turbo, twin entry, 2x WG(1 pr entry)
Oki, så giver det jo mening, så hvis der kun var 1 wastegate ville trykket blive uens i turboen.... interessant måde med og dele cylinderne op istedet for at samle dem...
Det skulle også kunne lade sig gøre på en 6 cyl jo....
Hvordan kommer forskellen til udtryk i forhold til at samle alle cylindre før turboen???
Mvh
Andy
Snakker vi 6 cyl på række, er det et must, hvis det skal være rigtigt godt.
Der hvor den største fordel ved delt turbinehus er, er når pulsen går tilbage i manifolden, den vil ikke forstyrre den cylinder, som leder gas ud, da det vil foregå i den anden del af manifolden. Den vil komme tilbage til cylindere, som er enten 120, 180(4cyl 1342) eller 240 grader forskudt fra den cylinder, som den kom fra.
Man udnytter nu også pulsen i single entry.
Når man snakker jævntryksturbo, skal man have en manifold med en hvis volumen set i forhold til motorens volumen, den skal så optage de trykstigninger, som opstår, når der ledes gas ud i manifolden, det er mest egnet til motorer, som køre med jævn last, f.eks. en fragtbåd på vej over Atlanten.
Jeg ved ikke, om man er begyndt at lave delt turbinehuse til benzinmotorer, men dieselhusene holde ikke på en benzinmotor.
Der ingen forskel på turbinehjulet, man leder bare gassen ind 180 grader forskudt på turbinehjulet.
Så kan man jo så give sig til at pulstune sin manifold på samme måde, som når man sugetuner.
Lige hvor vigtigt det er med to wastegates, ved jeg ikke, jeg kan godt klare mig med en, men det lader til Henrik ved en masse om det, er vi heldige vil han måske dele den med os.
Bemmer