Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 08 jul 2025, 20:08

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vendsyssel
Andy skrev:

Problemet bliver bare at mange af de turboer der bruges til træk er ikke med twin entry, men eet stort hul, så som HX 82 og HX 83...

Mvh

Andy

Ja det er rigtigt. Men twin entry turboer er jo designet til, ja, twin entry. Derfor er det vigtigt med dem, at også manifoldet er designet til det.
Nu har jeg aldrig haft lejlighed til at studere f.eks en HX 82 eller lign. tæt på, men man kunne vel forestille sig, at designet på turbinehjul er lidt anderledes på single-entry turboer.

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

wukshady skrev:
Andy skrev:

Problemet bliver bare at mange af de turboer der bruges til træk er ikke med twin entry, men eet stort hul, så som HX 82 og HX 83...

Mvh

Andy

Ja det er rigtigt. Men twin entry turboer er jo designet til, ja, twin entry. Derfor er det vigtigt med dem, at også manifoldet er designet til det.
Nu har jeg aldrig haft lejlighed til at studere f.eks en HX 82 eller lign. tæt på, men man kunne vel forestille sig, at designet på turbinehjul er lidt anderledes på single-entry turboer.

Forskellen ligger primært i turbinehuset. Hjulene på en singleentry og en twinentry er temmeligt lig hinanden.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Tak for den oplysning. Afholder du aldrig kurser i motortuning Henrik? For så vil jeg gerne skrives på deltagerlisten... :reading:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Jep, ikke dumt...!
Som et "PS" har jeg erfaret (via folk herinde, Henrik inkluderet), at A. Graham Bell's bog "Forced Induction Performance Tuning" er en go bog at gøre sig bekendt med...
Daniel

Titel:
Senior Medlem

Den står allerede på boghylden. Men er ikke helt færdiglæst endnu...

Titel:
Mester Medlem

med tvin entry faar man mulighed for bedre respons... med samlet indlob er der mulighed for hojere topydelse! hvad turbo/motoren skal bruges til, er altsaa afgorende for, hvilken udformning paa manifold og turbinehus man bor vaelge. MVH. soren

Titel:
Admin
Admin

De går til den de svenskere, det skal de squ ha'
Modtryk på 1,1 bar må vel siges at være helt ok sammenlignet med 2,38 bar/6300 rpm.

ladd: 2,38bar
mottryck 1,1bar
oljetryck på 7200= 99psi (högt och fint)
avgastemp: 1270farenheit
effekt 744,6hk
vridmoment 906nm

Titel:
Medlem

lqs skrev:
med tvin entry faar man mulighed for bedre respons... med samlet indlob er der mulighed for hojere topydelse! hvad turbo/motoren skal bruges til, er altsaa afgorende for, hvilken udformning paa manifold og turbinehus man bor vaelge. MVH. soren

Hvorfor kan man opnå højere ydelse med et turbinehus med samlet indløb?
Kan du ikke forklare det lidt nærmere?

Bemmer

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: fyn kerteminde
he he - prøv at læs hvad han skriver :grin:

En rolig sak till som jag kan berätta är ju att när jag skulle åka hem så hade jag ju ett 200liters fat med metanol som skulle med hem.
Hade pressening över det påväg dit så ingen skulle reta sig på det för man får väll egentligen inte köra sådant som vanlig privatperson.

Men på vägen hem sket jag i pressening så fatet låg och visade sig för allämnheten, körde även boogie kärra (biltransport) på b-körkort och ingen regskylt fram på skabb 240in så jag var riktigt olaglig.
Men det går säkert bra tänkte jag och dundrade iväg 11 mil landsväg hem till arvika från Torsby trakterna.

när jag kört 6 mil och hammnat i Sunne så tittar jag i backspegeln som vanligt för att se så allt var med på kärran så ser jag två blåljus som snurrar glatt bakom mig..
Detta på 70 sträcka.
Kollade först på hastighetsmätaren, 70 låg den på, tag gud för att jag har en slö bil nu tänkte jag då allteftersom att pulsen steg enormt.
Kom ut efter heldragen linje så kör polisen om, jag väntade på spaden med tecknet stopp på men den kom aldrig.
Jädrar vad bra tänkte jag, jag klarade mig.
Så för att fira lite körde jag 80 förbi en fartkamera på 70 väg
Har ju ingen skyllt fram så det är ju lugnt.
Sedan så svänger man av en mindre väg över ett berg känns det som, strax innan jättebacken så ser jag ett jävla liv neranför.
Jaha där stog det två poliser i vägen och viftade i armarna lyckades jag urskilja, det var den turen det tänkte jag..

Men dom diregerade om trafiken bara eftersom någon verkar ha kört på en dyngspridare som stod halft i vägen och massa glas i hela körbanan samt massa nyfikna personer överall och ambulanspersonal som försökte göra sitt jobb mitt i allt..
Poliserna stod överallt och tittade på min fina tunna som jag hade med mig på flaket och pulsen var ju enorm då dom kanske skulle stanna mig för att jag kanske inte borde vara här med en sådan tunna när det är sådana rådande omständnigheter. men det gick bra..

Så efter en hård dag i bänken med mycket psykiskt lidande och en polishärva så är man ganska sliten när man kört över 20mil i en 240 med skönt stuk på förarstolen.

Är ganska trött nu kan jag säga..

Skall försöka få fram en bild på kurvan och en liten enkel film så ni blir nöjda innan kvällen är över..

over and out

Gad vide hvad der var sket hvis ....... :shock:

Titel:
Medlem

Andy skrev:
HenrikGM skrev:
Hmm, vist ikke udtrykt helt klart...

Manifolden skal være delt, så hvert entry har 2 cylindre(på 4cyl), normalt delt 1-4 og 2-3. Hver entry har sin egen wastegate.
1 turbo, twin entry, 2x WG(1 pr entry)

Oki, så giver det jo mening, så hvis der kun var 1 wastegate ville trykket blive uens i turboen.... interessant måde med og dele cylinderne op istedet for at samle dem...

Det skulle også kunne lade sig gøre på en 6 cyl jo....

Hvordan kommer forskellen til udtryk i forhold til at samle alle cylindre før turboen???

Mvh

Andy

Snakker vi 6 cyl på række, er det et must, hvis det skal være rigtigt godt.

Der hvor den største fordel ved delt turbinehus er, er når pulsen går tilbage i manifolden, den vil ikke forstyrre den cylinder, som leder gas ud, da det vil foregå i den anden del af manifolden. Den vil komme tilbage til cylindere, som er enten 120, 180(4cyl 1342) eller 240 grader forskudt fra den cylinder, som den kom fra.
Man udnytter nu også pulsen i single entry.
Når man snakker jævntryksturbo, skal man have en manifold med en hvis volumen set i forhold til motorens volumen, den skal så optage de trykstigninger, som opstår, når der ledes gas ud i manifolden, det er mest egnet til motorer, som køre med jævn last, f.eks. en fragtbåd på vej over Atlanten.

Jeg ved ikke, om man er begyndt at lave delt turbinehuse til benzinmotorer, men dieselhusene holde ikke på en benzinmotor.
Der ingen forskel på turbinehjulet, man leder bare gassen ind 180 grader forskudt på turbinehjulet.
Så kan man jo så give sig til at pulstune sin manifold på samme måde, som når man sugetuner.
Lige hvor vigtigt det er med to wastegates, ved jeg ikke, jeg kan godt klare mig med en, men det lader til Henrik ved en masse om det, er vi heldige vil han måske dele den med os.

Bemmer

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time